Memorabilia

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Användarvisningsbild
AceSixx
Korpral
Korpral
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Memorabilia

Inlägg av AceSixx » 07 dec 2009 22:35

Har en längre tid funderat på att börja sammla på memorabilia från 2:a världskriget. Det finns en butik i Gamla Stan I Stockholm som säljer en del, typ hjälmar, uniformer och dyl. (nu har jag iofs inte varit där på säkert 3 år). Jag undrar om någon expert skulle kunna hjälpa mig med lite råd.
Hur ska man kunna veta att det man tänker köpa inte är fejk?
Finns det säkra tips när man köper man kan titta efter?
Det är speciellt uniformer och hjälmar jag är ute efter från Tyskland, Finland, Ryssland, USA samt England. Men även annat som soldatbrev, medaljer etc....
Vet någon vad priserna på tex en rysk uniform brukar ligga på? Är de Tyska dyrare än de andra?
Vet någon om butiken i Ga Stan är pålitlig på det dom säljer? Finns det andra ställen att köpa memorabilia i Sverige?
Har kikat en del på Tradera också, men inte hittat mycket.

Hoppas ngn kan hjälpa mig :)
Tackar på förhand! :hail:

Användarvisningsbild
PZG12
Överste
Överste
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Reenactment
Kontakt:

Inlägg av PZG12 » 07 dec 2009 22:41

Hej och välkommen till Krigsforum!

Jag passade även på att flytta din tråd till rätt kategori då det handlar om militaria. Det är lätt att missa till en början men till nästa gång så titta lite på de olika ämnen som finns så det blir helt korrekt.

Personligen är jag inte en expert när det gäller militaria men det finns så många andra på forumet som är kunniga som kan hjälpa dig. Däremot kan jag hjälpa dig med tysk och rysk utrustning och uniformering. Letar du efter orginal eller repros?

Användarvisningsbild
AceSixx
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av AceSixx » 07 dec 2009 22:53

Tack Wish!, hittade min tråd igen :)
Jag är helst ute efter orginal, men jag är tyvärr inte Sveriges rikaste man förtillfället. Just nu o ett tag framöver går jag bara på föräldrapenning :(
Men det beror på prisskillnaderna, vad ligger tex en tysk uniform på i orginal respektive repro?

Användarvisningsbild
PZG12
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av PZG12 » 07 dec 2009 22:58

Det är ofantlig skillnad på orginal respektive repro. Räkna med tiotusentals kronor för en orginal uniform i manskap medan du kan få en fin manskapsuniform för cirka tusenlappen med byxor, mössa och bälte!

Användarvisningsbild
AceSixx
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av AceSixx » 07 dec 2009 23:09

Aha, ok. Som jag misstänkte, får nog börja med repro :) Och spara en längre tid till en orginal! Vore ändå fantastikt att ha en uniform i orginal. Men är det även skillnade i pris på orginalen om man vill ha tex en tysk eller en brittisk uniform?
Är det bara att kontakta dig här då om jag vill köpa en repro?....efter min pappaledighet då, nu har jag knappt råd att betala räkningar.

Användarvisningsbild
PZG12
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av PZG12 » 07 dec 2009 23:19

Självklart är du välkommen att kontakta mig så hjälper jag dig! Jag har själv ett par uniformer hemma och sysslar med reenactment centrerat kring östfronten 1944-1945. Har en Nordland Sturmmann uniform som jag brukar då :)

Användarvisningsbild
AceSixx
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av AceSixx » 07 dec 2009 23:23

Perfekt Wish!
Sammlar du själv?, har du egna orginal?
Tack för hjälpen så länge :)

Användarvisningsbild
PZG12
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av PZG12 » 07 dec 2009 23:29

Jag har börjat nu det senaste att samla lite orginal men det är mest lite medaljer och personlig utrustning som kokkärl, vattenflaskor och små saker. Men jag har ju en komplett tysk utrustning med k98 jag kan ta kort på någon gång :)

Lasse
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Lasse » 13 dec 2009 15:34

Hejsan,

1. För allt i världen, undvik butikerna i gamla stan. Turistfällor fyllda med skräp till överpris.
2. Läs på om det du ska samla, studera kända original kontra kända kopior för att se skillnaderna, ofta får man smalna av sitt samlarområde lite och inte samla "allt" från andra världskriget, för då blir det lite svårare att få in all info.
3. Är det för bra för att vara sant - ja då är det nog inte sant.
4. Besök och handla gärna av oss på www.greatmilitaria.com. Vi säljer originalgrejer och har det mesta, eller kan ordna fram om det är nåt särskilt du söker.

Användarvisningsbild
AceSixx
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av AceSixx » 13 dec 2009 22:25

Tack så mycket för tipsen Lasse :)
Jag besöker er på en gång. Tack för att du upplyste mig om gamla stan också, har handlat en rysk mössa där en gång som var dyr, men det var iofs långt innan jag hade funderingar på att börja sammla.
Men den butiken var väl det främsta jag tänkte på att besöka, så tack nu vet jag att det inte är värt :hail:

Lasse
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Lasse » 13 dec 2009 22:42

Ja de är rätt roliga i de butikerna. Allt de har är svindyrt och ovanligt och går inte att få tag i någon annanstans. Var där för några år sedan när jag samlade tysk utrustning från kriget just därför att jag hade vägarna förbi och en stund över, så tänkt att jag skulle in och fråga om de hade nåt. Konversationen gick ungefär så här;
Jag: Hej! Ni råkar inte ha någon tysk fältuturstning från andra världskriget? original såklart.
han: Det är svåra grejer. Riktigt svårt att få tag i, praktiskt taget omöjligt idag.
Jag: Mhm?
Han: ... men jag har denna, en tysk fältflaska. Saknar kopp och rem, men de är riktigt svåra att få tag i, praktiskt taget omöjliga idag. Ett ovanligt objekt. Finner man inte överallt.
Jag, med ett höjt ögonbryn: Mmm..hmm?
Han: Ja... jo ovanlig är den.... men den kan bli din för bara 1900 kr.... Går itne att hitta någon annanstans, flera år sedan jag hade en sist...
Jag: Ah nej, tack jag klarar mig nog.
Han: Tänk inte på det för länge, de går fort de här, så ovanliga är de! De stora samlarna kniper dem direkt när de hittar dem!

På den tiden låg en komplett tysk fältflaska kring 500 kr på internet. När jag kom hem, just for the heck of it, gick jag igenom ett antal olika säljares sidor och insåg att kort och gott skulle jag direkt kunna beställa hem ungefär 20 stycken kompletta till ett pris av max 600 kr styck :)

Användarvisningsbild
AceSixx
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av AceSixx » 13 dec 2009 22:57

Hahaha!! Vad sjukt fult gjort av dom! Tur att du hade koll iaf. Jag har haft intresse för ww1 och främst ww2 sen mitten på 80-talet, när polare byggde modeller, vi såg filmer och böcker. Men mitt intresse har stegrat, tyvärr har jag lagt ner allt mitt krut på att sammla skivor, och där är jag riktigt haj på orginal pressningar osv. Men i mitt nya sammlande på saker från ww2 så skulle jag lätt kunna bli blåst. Får försöka plugga in mer.
Var in på er sida, och jag tycker den var väldigt intressant, såg flera saker jag skulle vilja ha men blev faktiskt lite positivt överraskad över en del priser, tex på soldatböckerna.
Var håller ni till?, Ni har inte någon sorts butik man kan besöka?
Kommer nog höra av mig framöver :hail:

Lasse
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Lasse » 13 dec 2009 23:07

Hejsan,

Tyvärr har vi ingen fysisk butik, utan säljer bara via internet och är baserade på lite olika ställen runt om i landet då vi är ett par killar som driver det tillsammans :) Har ett par medaljer och märken liggandes här hemma just nu om du är intresserad?

Användarvisningsbild
AceSixx
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av AceSixx » 14 dec 2009 00:51

Jo visst är jag det :)
Men i slutet av januari så är jag inte föräldraledig lika mycket som nu...denna månad räckte pengarna bara till räkningarna :(. Men när jag får en hygglig inkomst igen så tänker jag starta upp mitt sammlande.
Är medaljerna utdelade till soldater under 2a världskriget, någon info om ursprunget?

Lasse
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Lasse » 14 dec 2009 06:38

Problemet med tyska medaljer är att de i de flesta fall inte är spårningsbara. En tysk medalj går att leta tillbaka till soldaten som bar den om man har t.ex. utdelningsdokumentet med den, men sedan är ju då frågan om det är medaljen som tillhört dokumenten ursprungligen eller om de båda lagts ihop någon gång de senaste 60 åren för att göra en "grupp" av det hela.

Skriv svar