Bästa kamouflagemönster

Här diskuteras vapen, militär utrustning, flyg, pansar och fartyg.
Skriv svar
obed
Aspirant
Aspirant
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Bästa kamouflagemönster

Inlägg av obed » 01 nov 2008 13:44

Hej. Vet inte om tråden hamnat rätt.

Har grunnat ett tag på vilka kamouflageuniformer som är bäst. Då menar jag inte gillet-dräkter. Givetvis beror det på vilken miljö som avses. Ökenkamouflage gör sig bäst i sitt element, jo ni förstår säkert vad jag menar.

US Army snålar med att ha ett mönster som ska funka till allt med nya ACU-uniformen.
Bild

Min lilla åsikt är att US Army borde ha valt Crye Multicam som var under utvärdering.

Kanadensiska CADPAT verkar väldigt bra i svenska förhållanden med både ljus och mörkgrönt. Dessutom färgerna utblandade för att inte skarpa kanter. Säkert bra på nära avstånd, om det skulle behövas.
Bild

En del hävdar att färgfläckarna ska vara större för att funka på längre avstånd med motivering att man ändå inte strider på så korta avstånd. Det kan säkert förhålla sig att småmönstrat ser ut som en färg på längre avstånd och därför inte heller tar bort konturer.

Min reflektion är att det mesta är småmönstrat så som trädstammens bark, marken, lövverk osv. Dessutom ger stormönstrat en signalerande effekt när det är i rörelse. Det märkte jag när jag spelade paintball och jag omöjligen kunde se motspelaren i höstskogens dunkel med sin brittiska DBU-jacka. Men minsta rörelse avslöjade honom direkt fast han var i skuggan.

Någon annan som funderat i ämnet?

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Re: Bästa kamouflagemönster

Inlägg av Svensson » 02 nov 2008 03:37

Den bästa kamouflagefärgen är trots allt grått, vanligt fältgrått. Har jag hört.

Camouflageuniformer är litegrann en modegrej, de är mest till för "egen konsumtion", är bra för moralen. Var det någon som sa, kanske här på forumet.
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 05 nov 2008 23:58

För svenska förhållanden skall visst modell m59 vara oslagbart. Dock med förbehållet att soldaten står helt stilla. Det gäller i och för sig nästan alla kamouflage.

M90 skall ha införts som en moralhöjare bland stridande förband, men ansågs för 'krigisk' för att införas på bland annat utlandsförbanden, och användes till en början bara på vissa jägarförband.

M90 används nu i hela det svenska försvaret, i flera olika varianter bland annat sommar, vinter, öken och så vidare.

Personligen tycker jag att m90 är snygg, men om den är bäst vet jag inte.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
Spågan
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Skåne
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av Spågan » 08 nov 2008 14:10

Kamouflaget blir inte bättre än vad man gör det till. Långt mycket viktigare än färgerna, storleken på mönster mm är att lyckas kamouflera bort sina konturer och de delar som syns.
Ett vitt ansikte eller en hand syns oändligt mycket bättre än vilket kamo som helst i princip. För att inte tala om en rund hjälm, en del av en dricksflaska en blank vapendel mm. Listan kan göras oändlig men man kan med väldigt enkla medel få bort dessa konturer och lyckas man med det så är man väl dold så länge man inte rör sig.
Citat " Ta inte ut varken seger eller problem i förskott, de kommer tids nog ändå"

Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Stockholm
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Tine » 08 nov 2008 14:21

Men vad händer då om man är utrustad med en värmekamera som ser allt liv som rör sig.
Då spelar väl inte kamouflage färgen någon som helst roll.
Ingenting är omöjligt.... Mirakler tar lite längre tid bara.

Användarvisningsbild
Spågan
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Spågan » 08 nov 2008 14:36

Nä. men det är inte särskilt paktisk att utrusta alla med en värmekamera som de ska springa runt och titta genom. Framförallt måste de veta var de ska titta... skogen är stoooor :skratt: Men visst det finns sätt att upptäcka allt i princip. Man kan ju bara göra sig så osynlig som möjligt.
Citat " Ta inte ut varken seger eller problem i förskott, de kommer tids nog ändå"

Användarvisningsbild
Setä
Pensionerad
Pensionerad
Från: Finland
Kontakt:

Inlägg av Setä » 08 nov 2008 14:57

Tine skrev:Men vad händer då om man är utrustad med en värmekamera som ser allt liv som rör sig.
Då spelar väl inte kamouflage färgen någon som helst roll.
Moderna tygsorter som används i kamouflagedräkter lär vara preparerade (med kemikalier?) så att de skall ha åtminstone ett begränsat skydd mot värmekameror.

Av denna orsak är det (i Finland i alla fall) förbjudet att tvätta uniformen när man är hemma på permission. "Vanliga" tvättmedel lär ska skada sagda egenskaper.
Käyttääkö eversti viinaa kastikkeena?

Barre
Löjtnant
Löjtnant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än

Inlägg av Barre » 08 nov 2008 17:14

Setä skrev: Av denna orsak är det (i Finland i alla fall) förbjudet att tvätta uniformen när man är hemma på permission. "Vanliga" tvättmedel lär ska skada sagda egenskaper.
I lumpen fick vi inte tvätta det själva eftersom det var något brandskydd som skulle tvättas bort med vanligt tvättmedel.

Det bästa kamouflaget torde vara som sagts; fältgrå eller i mitt tyckte armégrön, givetvis kombinerat med granris(då det skyddar mot IR) och annat av naturens smått och gott.

Användarvisningsbild
Engelbrekt
Förvaltare
Förvaltare
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Engelbrekt » 09 nov 2008 10:35

I lumpen fick vi inte tvätta det själva eftersom det var något brandskydd som skulle tvättas bort med vanligt tvättmedel.

Stämmer bra det, imprigneringen mot väta försvinner också då!
Det bästa kamouflaget torde vara som sagts; fältgrå eller i mitt tyckte armégrön, givetvis kombinerat med granris(då det skyddar mot IR) och annat av naturens smått och gott
Håller med, armégrön känns som det absolut bästa! Och testen i lumpen från våra 90-vagnar så var det väldigt bra med granris, NÄSTAN bättre än det IR-skyddande kamuflagenätet som finns.
Finns också IR-skyddande färg som kan målas på fordon har jag för mig!
401.Insatskompaniet!!

Användarvisningsbild
Spågan
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Spågan » 09 nov 2008 13:32

Ett tjockt täcke granris eller andra lövbeskodda grenar är ju bra, om än klumpiga att bära på... Finns ju en anledning till att man använder granris som isoleringmot marken när man sover i kalla lokaliteter :D

Barre
Löjtnant
Löjtnant
Från: Östergötland

Inlägg av Barre » 11 nov 2008 20:45

Färg i all ära, men man måste lägga ned lite möda. En 90-vagn med granris är ju bra då den mjukas upp och silhuetten inte blir så tydlig i skogen. Inget slår ju att vila på en 90-vagn över de varma motorn(som är täkt med granris) och stilla röka den sista ciggen som plutonen har kvar..:D

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 09 jan 2009 19:27

obed skrev: Min lilla åsikt är att US Army borde ha valt Crye Multicam som var under utvärdering.

Kanadensiska CADPAT verkar väldigt bra i svenska förhållanden med både ljus och mörkgrönt. Dessutom färgerna utblandade för att inte skarpa kanter. Säkert bra på nära avstånd, om det skulle behövas.
Men Multicam testades ju tillsammans med ACU, och visade sig vara under all kritik i jämförelse.

För övrigt så använder USMC MarPat, ett mönster som är väldigt likt CADPAT. Tydligen så ska USMC ha patent och ensamrätt på MarPat, det ska således vara olagligt att sälja kläder med mönstret komersiellt till andra än USMC, ändå har jag sett flera som är exakt likadana till salu på internet...
The world has been a battlefield, everwhere you go, the blood of brothers and sons screams out against you. Perhaps you can not yet hear it, because the soil is not your own...

obed
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av obed » 16 jan 2009 21:20

Skulle tro att Multicam är dyrare än ACU och därför blev vald. Jag är rätt fascinerad över denna till synes ljusgrå uniform. Ljusgrå som inte dög för sverige runt 1900.

ACU
Bild
Lägger mig här, hoppas ingen ser mig :skratt:

Har skaffat MARPAT eller iaf kopia. Ska bli intressant att göra fältprov i vår.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 16 jan 2009 22:04

Vare sig ACU eller MarPat var avsedda att i främsta hand dölja användaren för det mänskliga ögat, dem var båda avsedda att visa sig så lite som möjligt för en fiende med mörkerglasögon, och precis som det står ovan, så röjs alla kamouflagemönster så fort man rör på sig, och den amerikanska strategin är vare sig att man ska ligga stilla på samma ställe och försvara sig emot en konventionell fiende, det som gör är så högljutt att det inte gör någon skillnad om man kommer i en rosa uniform, för fienden kommer redan att fatta att amerikanere är på väg (förutsatt att fi fortfarande lever efter alla bomber). För det andra så var det ett långt tag sedan amerikanska soldater behövde ett kamouflage för skogsområden, det var mer än 60 år sedan. Om dom, emot all förmodan skulle hamna i skogsområden, så skulle skogen försvinna omgående medelst napalm eller något annat, då jag tvekar på att dom skulle vilja bli inblandade i sådana komplicerade strider. Om dom ändå skulle gå in utan att röja skogen ur vägen så har dom nog inget emot att låta gamla, hederliga Woodland göra en comeback.

För att inte tala om en sista sak (eller kanske två); när senast hade USA problem med pengar inom armén/flottan/flygvapnet? Och det ACU-kamouflage som används är betydligt grönare än det som är på bilden.

obed
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av obed » 17 jan 2009 08:20

Nog är det så att amerikanska armén skulle snåla när uniform infördes till både öken och skog. Alla som arbetar i stora organisationer vet hur nyckfulla chefer kan vara vad gäller att snåla och prioritera oavsett budget. Marinkåren har i alla fall uppenbarligen bedömt annorlunda i uniformsfrågan.

Men ir-beständighet eller krigsföringsmetoder i all ära, det var inte min fråga när jag startade tråden. Inte heller behöver ir-beständigheten nödvändigtvis påverka kamouflagemönstret.

Skriv svar