Skoluppgift

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
DaMilkzhake
Aspirant
Aspirant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Skoluppgift

Inlägg av DaMilkzhake » 11 maj 2008 21:54

Hejsan, jag har en hemuppgift i Historia som ska vara klar Torsdag den 15. Den handlar om Andra världskrigets följder, jag behöver inte "akut" hjälp jag har information om tex: Väst och Östblocket, när judarna fick Israel 1948, Kalla kriget, Kapitalismen <-> Kommunismen, Nya länder bildas, FN, Marshallplanen. En dum fråga är väll såklart då har jag missat något??
Om ni kan något som jag missat som inte är inom kalla kriget området så skulle jag gärna uppskatta det.

Tack på förhand! :japp:

Användarvisningsbild
Element_Five
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kön: Man
Från: Skåne
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Element_Five » 11 maj 2008 22:18

Det beror lite på hur ingående du vill vara på de olika situationerna, kalla kriget i sig är ett ganska brett spektra av händelser och handlingar.

Kubakrisen är en ganska stor grej, var ju tämligen nära en stor smäll och ett ev tredje världskrig.
.: Legitimerad skrivbordsgeneral, nörd och tvåbarnspappa!

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 11 maj 2008 22:25

EU är en tydlig produkt av andra världskriget.

Rötterna till Europeiska unionen finns i den Europeiska kol- och stålunion som upprättades på 1950-talet som ett sätt att undvika framtida krig genom ekonomiskt samarbete. Utöver de självskrivna Västtyskland och Frankrike innehöll den Benelux-länderna och Italien. Allteftersom utvecklades samarbetet och fler länder tillkom.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Skoluppgift

Inlägg av AndersB » 12 maj 2008 06:42

Jag tycker du verkar helt rätt ute men skulle vilja ge dig rådet att begränsa dig i tid (och därmed ämnen). Dra gränsen förslagsvis vid mitten av 50-talet. Vad som hände därefter är kanske lika mycket eller mer resultat av inte andra världskriget utan just andra världskrigets följder. Finns fortfarande mycket att skriva om.

-- Kol- och stålunionen, d v s starten av dagens EU
-- Israel och de tydligen evigt pågående motsättningarna i den regionen
-- Motsättningen mellan öst och väst, d v s kalla kriget, som ledde till dagens världsdominans av "segraren" USA
-- Japans demilitarisering, som indirekt skapade utrymme för Mao d v s dagens kinesiska diktatur
-- Det brittiska imperiets slutliga skrotning, d v s de flesta av dagens småskaliga konflikter i de nyblivet självständiga afrikanska staterna

Vill du impa på läraren skall du få ett tips. Leta reda på några rubriker ur de senaste tidningarna, t ex helgens om Libanon eller europavännernas seger i valet i Serbien eller senaste konstigheterna i Zimbabwe (ex Rhodesia) eller diskussionerna om OS i Peking eller vad USA gjort eller inte gjort igår i Irak... Toppa med det. Skriv något i stil med: dagens situation utgår från konsekvenserna av krigsslutet 1945... Och så kör du. Men inte alltför långt bort från kriget som sagt.

Lycka till!

Och som jag skrivit förr till andra i samma situation som du: posta gärna ditt färdiga resultat här på KF! (Tror både York och Element Five håller med: det vore ett trevligt tack för den lilla men dock insatsen.)
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

DaMilkzhake
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av DaMilkzhake » 12 maj 2008 17:08

Tack så mycket! jag uppskattar verkligen eran hjälp. Och jag kan gärna posta mitt färdiga arbete här! Tack.

BTW Jag har även prov på Andra Världskriget imorgon, så önska mig lycka till ;)

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re:

Inlägg av York » 13 maj 2008 09:04

DaMilkzhake skrev:Tack så mycket! jag uppskattar verkligen eran hjälp. Och jag kan gärna posta mitt färdiga arbete här! Tack.

BTW Jag har även prov på Andra Världskriget imorgon, så önska mig lycka till ;)

Lycka till!

Det ska bli intressant att läsa hemuppgiften.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

DaMilkzhake
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av DaMilkzhake » 15 maj 2008 21:43

Jag kommer att posta mitt arbete imorgon förhoppningsvis, tack för eran hjälp!

DaMilkzhake
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av DaMilkzhake » 18 maj 2008 19:29

Ledsen att jag inte har hunnit lägga upp arbetet än, varje gång jag öppnar Word så hänger det sig. Försöker fixa det.

Skriv svar