Skolarbete hjälp

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
CocaCola
Aspirant
Aspirant
Från: Jönköping
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Skolarbete hjälp

Inlägg av CocaCola » 10 apr 2008 15:27

Jag ska skriva en dagbok om en soldat som var med i Normandie. Men jag vet inte från vilket land som soldaten ska komma ifrån. Vilka mer länder än Tyskland och USA deltog?

Användarvisningsbild
Setä
Pensionerad
Pensionerad
Från: Finland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av Setä » 10 apr 2008 16:03

Britterna var naturligtvis där med massa andra små allierade i sina led (kanadensare, polacker, etc). Tyskarna hade ju en hel del ukrainska frivilliga på kusten också så det kunde ju vara exotiskt.
Käyttääkö eversti viinaa kastikkeena?

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 10 apr 2008 16:15

Det fanns även svenskar med på båda sidor. I allierad tjänst (USA och Storbritannien) cirka 9000 svenska soldater och sjömän, och uppemot 200 000 svenskamerikaner, i och för sig var inte alla med vid Normandie, men en hel del bör ha varit där.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

CocaCola
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Re:

Inlägg av CocaCola » 10 apr 2008 18:22

BRPedersen skrev:Det fanns även svenskar med på båda sidor. I allierad tjänst (USA och Storbritannien) cirka 9000 svenska soldater och sjömän, och uppemot 200 000 svenskamerikaner, i och för sig var inte alla med vid Normandie, men en hel del bör ha varit där.
Oj, det var intressant. Kanske skulle skirva om en svenk? :)

Men det räcker inte med att skriva om ett slag, man ska få med hela kriget. Jag hade tänkt att jag skulle skriva om ett slag innan Normandie och ett efter också. Vilka strider kunde svenskar vara med på mer än i Normandie? :fundersam:

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av lasseman69 » 10 apr 2008 19:31

CocaCola skrev:
BRPedersen skrev:Det fanns även svenskar med på båda sidor. I allierad tjänst (USA och Storbritannien) cirka 9000 svenska soldater och sjömän, och uppemot 200 000 svenskamerikaner, i och för sig var inte alla med vid Normandie, men en hel del bör ha varit där.
Oj, det var intressant. Kanske skulle skirva om en svenk? :)

Men det räcker inte med att skriva om ett slag, man ska få med hela kriget. Jag hade tänkt att jag skulle skriva om ett slag innan Normandie och ett efter också. Vilka strider kunde svenskar vara med på mer än i Normandie? :fundersam:
CocaCola
det finns minst 3 st svenskar begravda i Normandie som upplevde D-day och dagarna efter.
Adolf George Nilsson från Gällared Halland som utvandrade till Canada begravd krigskyrkogården Beny Sur Mer
Harvey Nyström stred för Canada begravd Brettville Sur Laize
Torkel Tillmann som stred på Tyskarnas sida som SS-Kriegsberichter (Kurt Eggers)
Som dog under striderna om Caen 26/6 1944 begravd Cheux-St.-Manvieu krigskyrkogård
Se gärna denna länkf=61&t=7119&start=150http://www.krigsforum.se/forum/viewtopic.php?f ... &start=150
Ang strider som andra svenskar kan ha upplevt mer än Normandie menar du just då i Frankrike? och efter själva D-day? .
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

CocaCola
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av CocaCola » 10 apr 2008 21:07

Tack Lasse.

Själva personen, soldaten, behöver inte ha funnits på riktigt men slaget, vapnen, motsåndet mm ska vara sann. Därför skulle det vara fint om någon kunde skriva/länka vilka vapen, utrustning, mm som användes vid de olika slagen´eftersom jag är meganoob på detta;)

I alla fall, så vill jag också ha tips på slag som kan vara roliga/intressanta att skriva om i soldatperspektivet. Ett av slagen ska ha varit före Normandie och ett efter.

Fokkerdr1
Korpral
Korpral
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Re: Skolarbete hjälp

Inlägg av Fokkerdr1 » 11 apr 2008 18:25

Intressant ide , skulle nog själv välja en soldat ur de fria franska styrkorna, de var trots allt i deras hemland som invasionen hände, men det fanns ju med folk i från praktiskt taget alla länder Tyskland förklarat krig, plus en del andra , valet är stort.
Mvh Fokker dr1

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Re:

Inlägg av lasseman69 » 12 apr 2008 17:41

CocaCola skrev:Tack Lasse.

Själva personen, soldaten, behöver inte ha funnits på riktigt men slaget, vapnen, motsåndet mm ska vara sann. Därför skulle det vara fint om någon kunde skriva/länka vilka vapen, utrustning, mm som användes vid de olika slagen´eftersom jag är meganoob på detta;)

I alla fall, så vill jag också ha tips på slag som kan vara roliga/intressanta att skriva om i soldatperspektivet. Ett av slagen ska ha varit före Normandie och ett efter.
Ang vapen oj det finns massor
googla på guns ww2 eller nåt det blir alldels för stort att skriva om tyvärr.
Sen kan du säkert ställa frågan i avdelning för vapen här på KF.
Det finns så mycket du kan skriva om egentligen bara din fantasi tar stopp Om du ska skriva om D-day och ett slag efteråt så finns det många att välja på

# Operation Overlord (The overall invasion plan)
# Operation Neptune (The assault plan)
# American airborne landings in Normandy
# Operation Tonga (UK 6th Airborne)
# Operation Pluto (Pipe-Line Under The Ocean)
# Operation Fortitude (Deception plan)
# Operation Perch (UK)
# Operation Martlet (UK)
# Operation Epsom (UK)
# Operation Windsor (Canada)
# Operation Charnwood (UK)
# Operation Jupiter (UK)
# Operation Goodwood (UK)
# Operation Atlantic (Canada)
# Operation Spring (Canada)
# Operation Cobra (US)
# Operation Bluecoat (UK)
# Operation Totalize (Canada, Poland, UK)
# Operation Lüttich (German)
# Operation Tractable (Canada, Poland, UK)
# Battle for Brest (US)
# Battle for Caen (UK, Canada)
# Battle of Verriéres Ridge (Canada)
# Battle of Carentan (US)
# Battle of Cherbourg (US)
# Battle of Villers-Bocage (UK
en länk till en svensk sida så kan du ev få inspiration?
http://www.normandie.se/
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

CocaCola
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av CocaCola » 13 apr 2008 10:20

Tack så mkt. Nu, har jag bestämt mig. Första kriget ska vara Finska Vinterkriget. Sen Normandie och sist ett av lasses altenativ. Men det är ju ett ganska stort hopp mellan vinterkriget och normandie om jag inte är helt ute och seglar så jag kanske tar ett mellan dem.
Vi får se, har lite andra uppgifter om AVK=)

CocaCola
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av CocaCola » 16 apr 2008 20:20

Ah fasen, nu har jag ändrat mig igen:/

Men detta var sista gången kan jag lova. Iallafall hade jag tänkt vara en tysk soldat som hatade nazisternas ideologi. Men han blev tvingad att strida på deras sida.
Nu har jag nån fråga om detta.

Hur gjorde man när man tvingade in vanliga tyska män för att kriga, gick SS-män från stuga till stuga och berättade att de var tvungna att delta eller skickade man ut massbrev?

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 17 apr 2008 10:03

Inkallelseorder helt enkelt vare sig de ville det eller ej. De hade få valmöjligheter, dessutom så var det inte så mycket att strida för "Nazisternas" sak som det var att strida för fäderneslandet och då kommer en hel annan lojalitet in i bilden.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Hurricane
Menig
Menig
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Hurricane » 07 maj 2008 10:51

Hur var det med straffbataljoner och så då? Var det inte en del socialdemokrater som fick välja mellan koncentrationsläger och strida för riket?

Skriv svar