Sharpes

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Sharpes

Inlägg av York » 23 mar 2008 22:33

Vad är era åsikter om denna tv-serie?

Jag tittade på första avsnittet av den igår och gillade vad jag såg. Har lånat en DVD-box med serien så det kommer bli en del tittande närmsta tiden.

För er som inte vet handlar den om en grupp fältjägare under Napoleonkriget. Huvudpersonen och ledare för dessa är Richard Sharpe (bra spelad Sean Bean), en sergeant som blivit fältbefodrad till löjtnant efter att ha räddat livet på en officer.
Senast redigerad av 1 York, redigerad totalt 26 gånger.
Anledning: Slarvfel
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av York » 08 nov 2008 18:17

Det är ett nytt avsnitt på g. Sharpe's Peril (2008).

Citerar från IMDB.com.
Our story begins at the end of Sharpe's Challenge. Sharpe and Harper are en route to Madras when they encounter a baggage train from the East India Company traveling through hostile territory. Chitu, a legendary bandit leader in control of the area, strikes fear in the members of the party. When an attack occurs Sharpe takes control of the situation, leading the group 300 miles through enemy territory and training the disorganized, rag-tag group to be proper soldiers. Despite all these responsibilities, Sharpe still manages to find time for a little romance...
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Isonzo
Aspirant
Aspirant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Re: Sharpes

Inlägg av Isonzo » 30 okt 2011 03:11

Efter att ha sett alla filmer som producerats så är jag ett stort fan av denna serie. Visst, den har vissa drag av tv-serie/lågbudget, speciellt när det kommer till att skildra de olika fältsslag och belägringar som tar vid( alldeles för få statister för att det ska kännas realistiskt) men ger en autentisk känsla av det Spanska självständighetskriget (del av den första Napoleanska eran) och en inblick i hur engelsmännen och den spanska gerillan opererade gentemot fransmännen.
Strategy - "A plan of action designed in order to achieve some end; a purpose together with a system of measures for its accomplishment." J.C Wylie Rear Admiral

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 06 nov 2011 21:57

Jag gillar serien, den är välspelad och har intressanta karaktärer, plus att uniformer och annan materiell ser ut att vara tidsenlig (i alla fall för mig som inte är helt insnöad på den eran). Isonzo nämner att mängden statister i striderna i flera fall är något för få för att få en realistisk bild (i Hong Kong (och andra asiatiska) filmer använder man sig av vad som i vissa kretsar kallas "Chinese Fire Drill", där man låter statisterna springa i kors framför kameran för att få de att verka vara många fler)), men samtidigt följer serien en mindre enhet 'skirmishers', så jag kan förlåta dem detta, åtminstone till en viss del.

Nu skall jag bara införskaffa mig de två senaste långfilmslånga 'avsnitten' för att få en komplett samling.

Skriv svar