När jag kollade igår så undrar jag ifall någon av dem som var med i filmen ex, Winters, Heyliger m.fl fotfarande lever
någon som vet?
Harry Järv, en finlandssvensk som stred i Finlands krig mot Sovjet (se filmen Framom främsta linjen) är väl den som finns i svensk (finsk) väg. Nu vet jag inte hur det ser ut med föreläsningar från honom men han gjorde en del i samband med att Framom främsta linjen kom (2004) i vilket fall. Han håller nog fortfarande på gissar jag.jagherman skrev:Ok. De flesta som lever idag är inne kanske inne på sina sista år alltså?
Finns det inget man kan åka på i sverige och lyssna på veteraner från WW2?
Rätt OT, men operation Pegasus var ett försök att undsätta de kvarvarande brittiska styrkorna som blivit fast på "fel" (eller rätt egentligen då) sida om Rhen mellan den 22 och 23 oktober 1944 i samband med att Operation Market-Garden avblåsts. Runt 130-140 brittiska soldater ska enligt uppgift ha evakuerats.jagherman skrev:När vi ändå är inne på bob så måste jag passa på att fråga.
I ett avsnitt räddar några från Easy några från Red devils.
vad gjorde dem för nåt under kriget och vad var det för speciellt med "operation Pegasus"?
Oj det är en mycket lång historia, så here we go. Det hela började under sensommaren 1944 när de västallierade fått de tyska styrkorna att hals över huvud lämna Frankrike, problem uppstod nu på grund av att de västallierade - eftersom man fortfarande endast kunde lasta av förnödenheter i Normandie - led brist på bränsle, ammunition och förstärkningar till frontförbanden. När sommaren började närma sig höst så stod det dock klart att något avgörande inte var att finna under 1944, de västallierade styrkorna var slutkörda och tyskarna hade trots allt stabliserat fronten eftersom de västallierade inte längre hade kapacitet att följa upp de undanflyende tyska styrkorna.jagherman skrev:Men vad var Red Devils uppgift i kriget?
Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster