Någon från Bob som fotfarande lever?

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
jagherman
Aspirant
Aspirant
Från: Kalmar
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Någon från Bob som fotfarande lever?

Inlägg av jagherman » 22 feb 2008 14:48

Vi har väl alla sett serien band of brothers. själv har jag sett den 7ggr nu och tycker den är lika bra varje gång hehe :)
När jag kollade igår så undrar jag ifall någon av dem som var med i filmen ex, Winters, Heyliger m.fl fotfarande lever
någon som vet?

Användarvisningsbild
Persson
Menig
Menig
Kön: Man
Från: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Persson » 22 feb 2008 15:05

Jag vet att Winters lever men är mycket sjuk, han har precis fyllt 90 år.
Malarkey, Compton, Guarnere, Heffron och Forrest Guth lever också.
Jag tror också att Shifty lever men är inte säker.

jagherman
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av jagherman » 22 feb 2008 16:43

Ok. De flesta som lever idag är inne kanske inne på sina sista år alltså?
Finns det inget man kan åka på i sverige och lyssna på veteraner från WW2?

Användarvisningsbild
SSG
Aspirant
Aspirant
Från: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av SSG » 24 feb 2008 15:27

många av de som vittnar och berättar innan eller efter varje avsnitt är ju de som var med i easy-company. I tionde avsnittet står även alla namn på de som berättar och det finsn även bakom kulissrrna avsnitt där man berättar om just de som stred i easy company och man får se typ återträffar med alla från E.
"In war, death solves all problems,
No men, no problems"
Josef Stalin

Användarvisningsbild
Persson
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Persson » 24 feb 2008 18:01

Ja men alla de som är med där lever inte idag, det är några år sedan band of brothers kom ut.

jagherman
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av jagherman » 24 feb 2008 20:19

Ja det är nog 10 år sen iallfall.

När vi ändå är inne på bob så måste jag passa på att fråga.
I ett avsnitt räddar några från Easy några från Red devils.
vad gjorde dem för nåt under kriget och vad var det för speciellt med "operation Pegasus"?
Senast redigerad av 1 McCoy, redigerad totalt 24 gånger.
Anledning: Ihopslagen dubbelpost! Vänligen använd editeringsfunktionen.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re:

Inlägg av York » 24 feb 2008 21:19

jagherman skrev:Ok. De flesta som lever idag är inne kanske inne på sina sista år alltså?
Finns det inget man kan åka på i sverige och lyssna på veteraner från WW2?
Harry Järv, en finlandssvensk som stred i Finlands krig mot Sovjet (se filmen Framom främsta linjen) är väl den som finns i svensk (finsk) väg. Nu vet jag inte hur det ser ut med föreläsningar från honom men han gjorde en del i samband med att Framom främsta linjen kom (2004) i vilket fall. Han håller nog fortfarande på gissar jag.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Element_Five
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Element_Five » 24 feb 2008 22:30

Harry Järv är fortfarande aktiv som föreläsare ja, senast nu på SMBs Finlandskryssning.
.: Legitimerad skrivbordsgeneral, nörd och tvåbarnspappa!

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Kontakt:

Re:

Inlägg av patrick05 » 25 feb 2008 00:36

jagherman skrev:När vi ändå är inne på bob så måste jag passa på att fråga.
I ett avsnitt räddar några från Easy några från Red devils.
vad gjorde dem för nåt under kriget och vad var det för speciellt med "operation Pegasus"?
Rätt OT, men operation Pegasus var ett försök att undsätta de kvarvarande brittiska styrkorna som blivit fast på "fel" (eller rätt egentligen då) sida om Rhen mellan den 22 och 23 oktober 1944 i samband med att Operation Market-Garden avblåsts. Runt 130-140 brittiska soldater ska enligt uppgift ha evakuerats.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

jagherman
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av jagherman » 25 feb 2008 21:14

Men vad var Red Devils uppgift i kriget?

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Kontakt:

Re:

Inlägg av patrick05 » 25 feb 2008 23:56

jagherman skrev:Men vad var Red Devils uppgift i kriget?
Oj det är en mycket lång historia, så here we go. Det hela började under sensommaren 1944 när de västallierade fått de tyska styrkorna att hals över huvud lämna Frankrike, problem uppstod nu på grund av att de västallierade - eftersom man fortfarande endast kunde lasta av förnödenheter i Normandie - led brist på bränsle, ammunition och förstärkningar till frontförbanden. När sommaren började närma sig höst så stod det dock klart att något avgörande inte var att finna under 1944, de västallierade styrkorna var slutkörda och tyskarna hade trots allt stabliserat fronten eftersom de västallierade inte längre hade kapacitet att följa upp de undanflyende tyska styrkorna.
Hur som helst så hade den brittiske generalen Montgomery suttit och filat på en plan som var tänkt att bryta döläget och, om den lyckades, få ett hastigt slut på kriget. I sig var planen rätt enkel, genom att erövra en rad broar i Nederländerna så skulle de västallierade kunna ta sig över Rhen och in i det för den tyska krigsindustrin, och således krigsmakten, viktiga Ruhrområdet. Även om det fanns skeptiker till själva planen, och vissa ville att Patton skulle få utdela det dödande slaget mot hydran, så gick ändå uppdraget till Montgomery, vilket troligen mer berodde på politiska än militära orsaker.
I Montgomerys plan, operation Market Garden, ingick att broarna måste intas intakta, vilket innebar att man på något sätt skulle behöva inta dem före de markbundan trupperna nådde fram och tyskarna kunde spränga broarna. För att lyckas med detta så skulle broarna erövras av fallskärmssoldater, och det är här som de röda djävlarna kommer in i bilden, de fick nämligen i uppdrag att erövra bron i den nederländska staden Arnhem.

Eftersom fallskärmshopp i stadsmiljö då som nu ansågs som mycket vanskligt, så var planen att britterna skulle släppas en bid utanför stadskärnan och sedan snabbt avancera in i staden och inta bron. En i sig rätt enkel, och kanske inte allt för svår plan på pappret. Tyvärr så är ju verkligheten inte riktigt så enkel, och eftersom det här var en operation som slängts ihop under väldigt, väldigt kort tid och med minimalt med förberedelser, så led den också av en lång rad problem. Inte minst rent underrättelsemässigt, inte nog med att de västallierade grovt underskatta de tyska styrkornas kapacitet, de brittiska styrkorna landade - bokstavligen - rakt ovanpå II. SS-Panzerkorps som höll på att omorganiseras i regionen.
Nåväl, operationen satte igång som det var tänkt, men det stod rätt snabbt klart för de brittiska fallskärmsjägarna att de inte bara råkat falla ner mitt ibland trupper de inte hade en aning om existerade, de hade under transporten till Nederländerna blivit av med majoriteten av sina specialutrustade jeepar (övriga hamnade i ett bakhåll och förstördes), man led dessutom av radioproblem då det visade sig att radiosändarna inte alls var anpassade för terrängen. Hur som helst så lyckades förtrupperna nå fram till bron, de lyckades dock inte inta bron utan höll endast en av broändarna (den andra kryllade av tyskar). Resten av de brittiska styrkorna blev med tiden inringade runt sitt högkvarter som man satt upp på Hotell Hartenstein (väl värt ett besök), men när det stod klart att operationen - som försenats på grund av trafikproblem, spränga broar och att tidsschemat inte alls hölls - skulle blåsas av, så försökte man evakuera de kvarvarande brittiska styrkorna, och där kommer så operationen in.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

jagherman
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av jagherman » 26 feb 2008 20:10

Ok tackar!
Deras uppgift var alltså att inta broar och göra livet surt för tyskarna då?;)

Alex934
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Från: Uppsala
Intresse: Annat

Inlägg av Alex934 » 30 jul 2008 12:57

Carwod Lipton dog förra året :(
R.I.P
Jag finns inte längre kvar på detta forum. Tack o hej pga. denna nätmobbning som sker på detta forum

Skriv svar