Krigsförbrytelser preskriberas?

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
101st
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Kontakt:
Krigsförbrytelser preskriberas?

Inlägg av 101st » 08 mar 2004 11:40

Kan verkligen krigsbrott preskriberas? Har hört/läst någonstans att Sverige preskriberat förintelsen och detta skulle ha fått Israel att bli vansinnigt.
Tack för ordet.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kön:Man
Från:Halland
Militär Grundutb:Infanteriet/Mek
Intresse:Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 08 mar 2004 12:33

Låter märkligt, jag kan inte tänka mig att brott mot mänskligheten preskriberas. Jagade dom inte fram en gammal SS officer för ett par år sedan och dömde honom?

Någon som vet mer?

peter
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Re: Krigsförbrytelser preskiberas?

Inlägg av peter » 10 mar 2004 21:29

101st skrev:
Kan verkligen krigsbrott preskiberas? Har hört/läst någonstans att Sverige preskiberat förintelsen och detta skulle ha fått Israel att bli vansinnigt
tja någon gång måste det ju ta slut vi har om jag inte tar helt fel en bortre gräns på 10 år för mord så varför inte på detta också
missförstå mig inte jag hyllar inte krigsbrott eller sticker under stolen med att det begicks sådana :x

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Från:Stockholm
Militär Grundutb:Annat
Intresse:Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 10 mar 2004 23:40

Det kan vara en känslig fråga det där, skulle det t ex dyka upp nån otrevlig krigsförbrytare som lyckats gömma sig i 20-30 år så kan det nog kännas rätt olustigt att låta denna person gå fri.
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Alf
Vicekorpral
Vicekorpral
Kontakt:

Inlägg av Alf » 11 mar 2004 11:47

håller med Daniel,har man gjort brott så skan man stå till svars för det oavsätt hur lång tid har gått.

peter
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av peter » 11 mar 2004 19:53

Jag håller med er båda man ska dömas oavsett hur längesedan det var
men det måste ju gälla alla mord och inte enbart folkmord. och med den lagstiftningen som gäller för närvarande så finns det en gräns

jag hoppas att det blir en ändring på detta så att en mördare inte kan känna sig säker efter ett antal år

peter

Panzerdivision
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Re: Krigsförbrytelser preskiberas?

Inlägg av Panzerdivision » 11 mar 2004 19:56

peter skrev:tja någon gång måste det ju ta slut vi har om jag inte tar helt fel en bortre gräns på 10 år för mord så varför inte på detta också
missförstå mig inte jag hyllar inte krigsbrott eller sticker under stolen med att det begicks sådana :x
Det är 20 år som är preskribitionstiden för mord i Sverige. Men annars så håller jag med.
// Panzerdivision

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Militär Grundutb:Luftvärnet
Intresse:Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 07 apr 2004 15:14

1996 blev SS-haupsturmfuhrer Erich Priebke dömd till 15 års fängelse för en massaker på 335 civilister i Rom 1944. Vid första rättegången ville domstolen inte döma honom alls eftersom "han bara lydde order". Vid den andra rättegången dömdes han till 15-års fängelse, men straffet kortades ner till fem år p.g.a. en amnesti italienska staten haft gällande. Han kom bara att avtjäna sex månader innan han frigavs.

Frontsoldaten
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Frontsoldaten » 09 apr 2004 14:02

Rasputin skrev:1996 blev SS-haupsturmfuhrer Erich Priebke dömd till 15 års fängelse för en massaker på 335 civilister i Rom 1944. Vid första rättegången ville domstolen inte döma honom alls eftersom "han bara lydde order". Vid den andra rättegången dömdes han till 15-års fängelse, men straffet kortades ner till fem år p.g.a. en amnesti italienska staten haft gällande. Han kom bara att avtjäna sex månader innan han frigavs.
Nu talar du ju om ett icke svenskt land.

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Militär Grundutb:Luftvärnet
Intresse:Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 12 apr 2004 19:16

Jag trodde det gällde krigsbrott rent generellt. Sverige är ju inte överrepresenterat i sammanhanget. Om jag hade fel ber jag om ursäkt.

Skriv svar