haubitz 15,5 "fransyskan"

Här diskuteras vapen, militär utrustning, flyg, pansar och fartyg.
Skriv svar
bildock
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

haubitz 15,5 "fransyskan"

Inlägg av bildock » 16 maj 2007 23:57

jag söker bild på vår svenska haubitz 15,5 som också kallades "fransyskan" kan någon hjälpa mig?

Användarvisningsbild
Element_Five
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kön: Man
Från: Skåne
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Element_Five » 17 maj 2007 00:15

En utmärkt sida om "Fransyskan", vad för typ av bild/bilder är det du söker mer specifikt?

Bild
.: Legitimerad skrivbordsgeneral, nörd och tvåbarnspappa!

bildock
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

svar om "fransyskan"

Inlägg av bildock » 17 maj 2007 08:36

tackar för det fina tipset om länken till "fransyskan" och bilden, vad som vore intressant att få se är kolonnkörning vilka dragfordon som användes likaså bilder vid övningar då den användes och autentiska bilder, då jag aldrig sett den i verkligheten
mvh Uffe/bildock

Spaningsledaren
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av Spaningsledaren » 17 maj 2007 11:27

En länk till svenskt artilleri följer här:www.mtek.chalmers.se/~m95perm/vapen
Kanske finns fler bilder här. Ibland brukar det löna sig att där klicka tillbaka till ammunitionstypen och söka ytterligare pjäsinfo därifrån.

wendes
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Re: haubitz 15,5 "fransyskan"

Inlägg av wendes » 09 jun 2007 10:23

Hej på er.

(Har "lurkat" runt här ett tag och känner mig nu mogen att skriva något).

Gjorde min militära grundutbildning på Wendes Artelleriregemente A3 i Hässleholm. (precis efter flytten från Kristianstad)
Den haubitsen jag utbildades på var just Haubits 15,5 Fransysk, som togs i bruk igen efter renovering.

Kan ge mig på ett försök att lite enkelt förklara hur det gick till då enligt gällande ny svensk artelleridoktrin 1994-95.
Ett artellerikompani bestod av fyra pjäser, i ett senare skeende sex men återkommer till det, uppdelat i två troppar med två pjäser i varje tropp. (såklart).

Tropparna är då grupper bestående av gruppchef, stf gruppchef, riktare och pjäsman och förare och chef över tropparna ett kompainbefäl (vpl). (Vet att den rätta terminologin är plutonschef men de kallades aldrig för det av någon så).

Givetivs ingick även BPL (Batteriplatspluton) som räknar om eldledarens koordinater till inställningar på pjäserna. (Elevation, riktning osv osv.) Kommunikation i början mellan BPL och pjäserna var medelst trådragen telefoni, ändrades sedan till radio. (skönt var det).

Vidare rekbil (Terrängbil 11) som märker ut pjäsplatser till hela kompaniet med GPS koordinater, givetvis behövs det en hel massa pjäsplatser som reserv beroende på vad som kan/kunde hända. Till alla "rekade" och troliga pjäsplatser skulle det dras tråd, roligt att vara BPL soldat i början. :)

Oh här håller man på att glömma, i varje tropp ingick en ammunitionsgrupp vars syfte nog är klart för alla. Utrustning den hade, Lastbil Volvo FL 111, hjullastare och Terrängbil 40. (minnet sviker men Lastbil 40 kan vara en korrektare benämning).

Sedan ett trosskompani.

Haubitsens dragbil var Terrängbil 40 med transporthytt där gruppen satt.
En stor nackdel med konstruktionen av haubitsen i terrängkörning var att pivåplattans markfrigång inte var den bästa alla gånger. (nu gör jag referenser till den tidigare postade länken där själva konstruktion och utseende beskrivs)
Men bil 40 har en ypperlig vinsch. :wink:

Så mycket kolonnkörning blev det inte annat än till och från övningsfälten. För i ett senare skeende av utbildningen utökades kompaniet med en tropp (två pjäser) med hjälp av "repgubbar". Redan på den tiden var det en ovanlig företeelse med sådana. :wink:

Varför gjorde man då detta?
Jo enligt doktrinen då, så skulle 4 pjäser alltid vara eldberedda och 2 vara under förflyttning i ett skarpt läge då. (Utbildning är just utbildning).

Varför?
Jo det beror på den förmodade fiendens artellerilokaliseringsradar, två troppar skjuter varav en så fort som möjligt efter eldgivande bröstar upp och omgrupperar, förhoppningsvis har den tropp som inte har skjutit grupperat och är eldberedda. Då kan även den andra troppen omgruppera. Logiken kan tyckas halta lite men oftast var det 4 pjäser eldberedda hela tiden. I värsta fall kunde man fixa det med eldreglering och vilka som sköt. Den ena troppen fick snällt vänta tills två troppar var eldberedda. Men fienden skulle ha lite tur med att träffa rätt mål enligt sin radar då pjäserna inte stod stilla några längre stunder.

Eldberedskapsgraden var oftast 2:45 vilket innebar att efter man skjutit sista granaten, hade man 45 minuter på sig att brösta upp, köra till nästa plats och vara eldeberedd.

Det var lite förenklat och enkelt hållet lite hur det fungerade då.
Gällande bilder så har jag sådana men ingen scanner.

Not: Detta var det som gällde då, vad som är nu överlåter jag till andra.

Användarvisningsbild
JaCke
Major
Major
Från: Finland
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: haubitz 15,5 "fransyskan"

Inlägg av JaCke » 09 jun 2007 18:38

Väldigt intressant Wendes! :hail:

Skriv svar