Info om detta tack.

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Användarvisningsbild
LordDanielsson
1:e Sergeant
Kön: Man
Från: Kronoberg
Militär Grundutb: Flygvapnet
Intresse: Kalla kriget
Kontakt:

Info om detta tack.

Inlägg av LordDanielsson » 27 apr 2007 13:33

Vad jag vill veta vad den träsaken är till för. Jag har hört att den ska simulera ksp/kpist skott då man vevar på den och får fram ett skottliknande ljud.

http://img175.imageshack.us/my.php?imag ... 759od9.jpg

Tacksam för alla svar.
// Kristoffer Danielsson

Courage is fear holding on one minute longer. -General George S. Patton

HgF
Vicekorpral
Vicekorpral
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av HgF » 28 apr 2007 17:55

Det officiella namnet på en dylik anordning är harskramla. Som sådan ett det ett uråldrigt jaktredskap som säkert används fortfarande på sina håll. En rad drevkarlar gick mot linjen med skyttar allt medan de snurrade/vevade sina harskramlor och därmed skrämde upp allt vilt som fanns framför dem.

Under kpist 37-39:s tidiga år (m fl tidiga kpistmodeller), fanns det en liknande mojäng i trä med inbyggd harskramla, som i ena änden var utformad så att den kunde ersätta magasinet på kpisten och därmed med hjälp av veven spara ammunition och andå fungera tillfredsställade som eldmarkör. Dessa skrammelmagasin är numer supersällsynta.

Vet inte riktigt vad du har. Som jaktredskap är harskramlor ganska vanligt förekommande men jag vet inte om den förekom som handhållen eldmarkör i krigsmakten.

De kronans skrammelmagasin jag har sett har varit tydligt märkta och försedda med en stålskoning så att de passade i kpistens magasinstyrning.

Användarvisningsbild
LordDanielsson
Kontakt:

Inlägg av LordDanielsson » 29 apr 2007 13:37

Tack, inte för att det blev så mycket klarare. Jag har hittat den på vinden där jag bor. Jag har två st.

Är det det här du menar med "magasinstyrning"?

http://img153.imageshack.us/my.php?imag ... 758gf7.jpg
// Kristoffer Danielsson

HgF
Vicekorpral
Vicekorpral
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av HgF » 29 apr 2007 18:57

Men hjälp av den nya bilden tror jag att "träsaken" är en sådan som du frågar om i din första fråga.

Poängen var just att sätta "träsaken" på det stället på kpisten där magasinet brukar sitta - och sedan veva av bara sjutton.

Men de "träsaker" som jag har sett, har varit märkta med "tre kronor". De har också varit mer lika ett verkligt magasin, alltså rent utseendemässigt har de liknat ett riktigt magasin.

Magasin är en sak som normalt är gjord av plåt och där alla skott (patroner) ligger.

Användarvisningsbild
LordDanielsson
Kontakt:

Inlägg av LordDanielsson » 30 apr 2007 22:45

Tack för infon. Jag har fått det bekräftat från andra håll med.
// Kristoffer Danielsson

Skriv svar