vart hittar ni allt?

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anzio
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

vart hittar ni allt?

Inlägg av Anzio » 12 feb 2007 20:41

Ja, som rubriken låter. Jag har sökt runt lite på internet men har inte hittat så värst mycket dock. Då är det saker från andra världskriget jag är ute efter, mest från tyska och amerikanska armén. Och är ganska ny här på forumet så hej på er alla :)

Användarvisningsbild
Kapten Kristoffer
Sergeant
Sergeant
Från: Skåne
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av Kapten Kristoffer » 12 feb 2007 20:56

Själv så hittar jag mina saker på tradera. Du kan även titta på military antiques, där är original saker så du får ge lite mer pengar där. Det finns ju även original saker på tradera men du kan inte vara helt säker.
Hoppas du ska trivas på forumet.
Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few

Användarvisningsbild
Anzio
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Anzio » 12 feb 2007 21:04

okej tackar :D jag sitter och kikar lite på tradera just nu, men de va just de att man inte vet riktigt hur äkta de är osv. Har än så länge inget i min ''samling'' och har precis börjar få upp ögonen för att börja samla lite kanske. Har vart intresserad av de sen jag var liten så de kanske börjar bli dags att införskaffa sig lite så att säga :skratt:

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kön: Man
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 12 feb 2007 21:10

Nu samlar jag inte militaria själv utan jag samlar enbart patroner. Men mitt råd är att du till att börja med satsar på en smal samling inom ett specifikt område för annars så lär du ganska så snabbt hamna inför situationen att du står där mellan moroten och hötappen och vet inte vad du skall gå vidare med och vill för mycket och mer än vad ekonomin tillåter så att det inte alls blir av något.. Utan börja med ett smalt område och utveckla ditt samlande allt eftersom.

Välkommen till KF! Vi hoppas alla att du skall komma att trivas här hos oss! :puss:
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
Anzio
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Anzio » 12 feb 2007 21:19

Ja det låter ju ganska så smart hehe. Bara att välja ett område med andra ord då :japp: det jag vill åt mest är vapen måste jag erkänna, har vuxit upp bland dem så de är ett av mina stora intressen. Men jag har insett själv att de lär vara ganska så svårt och inte minst sagt ett dyrt område. Men vem vet, med tiden kanske man får ihop något. Och tack för välkomnandet, mycket fint forum dehär!

Användarvisningsbild
Kapten Kristoffer
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Kapten Kristoffer » 12 feb 2007 21:59

Om du är intresserad av vapen kan du titta på military antiques där vet jag att de säljer handgranater.

Användarvisningsbild
Anzio
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Anzio » 12 feb 2007 22:20

okej, tack för tipset :) ska ta och kika upp de

antabus
Menig
Menig
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Pansar
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av antabus » 14 feb 2007 07:15

Jag samlar på vapen och en del vapen hittar man på vapenmässor men den största delen hittar man på den privata marknaden.
Vad för typ av vapen är du intreserad av?
En liten bild av mina vapen.

Peter.
Bilagor
utrustning1.jpg
utrustning1.jpg (33.47 KiB) Visad 1912 gånger

Användarvisningsbild
Anzio
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Anzio » 14 feb 2007 12:25

Fin samling du har måste jag säga. Det jag hälst skulle vilja ha är en Colt 1911 och en M1 Garand. Men allt är väl i stort sätt välkommet än så länge när jag inte har nånting alls förutom de min pappa äger då.

antabus
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av antabus » 14 feb 2007 14:50

Bilden visar ara en liten del av min samling(så det finns mer :japp: :japp: ).
En fråga hur gammal är du?
Det är allid kul med mer folk som är i vapensamlar tankar.
En bild till med lite äldre vapen.

Peter.
Bilagor
till salu.jpg
till salu.jpg (42.92 KiB) Visad 1884 gånger

Användarvisningsbild
Anzio
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Anzio » 14 feb 2007 15:22

Mycke fint dedär :) inte tänkt så mycke på att man kan ju samla på riktiga gamla vapen också. Så tack för att du visade lite utav dom också. Jag är 19 (skjutit sedan jag var 6) så ja, jag är inte så gammal hehe. När jag såg dom där gamla vapnena så kom jag på tanke att jag faktiskt skjutit en liknande av dom där pistolera. Jag tror jag var 14 år då. Den där röken av svartkrutet var fin den kan jag säga. Och ja, jag har grönt kort i pistolskytte och är med i en pistorklubb så va inte rädd för att jag är oseriös bara för min låga ålder :skratt:

Föresten, den första bilden du visade, geväret i mitten är det ett från japan? Jag tycker jag känner igen det, men är inte riktigt säker :hmm:

kikade på din hemsida och såg att jag var ute och cyklade lite med att de kanske var ett japanskt vapen :skratt:

http://world.guns.ru/rifle/rfl22-e.htm

Men det är ganska så likt i alla fall jämfört med de jag tänkte på, (om man bortser från magasinet då).

[mod="McCoy"]Trippelpost ihopslagen. Vänligen använd editeringsfunktionen.[/mod]

antabus
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av antabus » 14 feb 2007 15:49

Vapnet i mitten är vårat helsvenska ag/42b.
Fördelen med äldre vapen är att dom är licensbifriade och det är en bra början när man ska samla vapen.
För sen kan man börja samla på mordärnare vapen och då ser polisen att man har ett genuint intresse av vapen samling(för man köper ju inte gammla vapen för en massa pengar i onödan för dom är dyra som f...n :japp: ).
En bild till.

Peter.
Bilagor
Bild 033.jpg
Bild 033.jpg (64.33 KiB) Visad 1858 gånger

Användarvisningsbild
Anzio
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Anzio » 14 feb 2007 16:01

Jadu de är sant, man kanske skulle ta och börja där då. Alla vapen är väl ett vapen som jag skulle vilja ha i en samling så det spelar inte så stor roll vart någonstans min samling börjar, men jag har ju mina favoriter :japp: fast sen var det ju de med ekonomin, så ett lite tags väntan blir det nog allt.

Och en mycket fin samling du har!

Användarvisningsbild
Kapten Kristoffer
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Kapten Kristoffer » 14 feb 2007 16:31

Anzio skrev:Mycke fint dedär :) inte tänkt så mycke på att man kan ju samla på riktiga gamla vapen också. Så tack för att du visade lite utav dom också. Jag är 19 (skjutit sedan jag var 6) så ja, jag är inte så gammal hehe. När jag såg dom där gamla vapnena så kom jag på tanke att jag faktiskt skjutit en liknande av dom där pistolera. Jag tror jag var 14 år då. Den där röken av svartkrutet var fin den kan jag säga. Och ja, jag har grönt kort i pistolskytte och är med i en pistorklubb så va inte rädd för att jag är oseriös bara för min låga ålder :skratt:
Vilken pistolklubb är du med i om man får fråga?

Användarvisningsbild
Anzio
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Anzio » 14 feb 2007 16:43

Strömsholm pistolskytte klubb. Va ett tag sen jag var där dock av olika skäl. Men blir väl att komma igång lite senare när jag får tid =)

Skriv svar