Totenkopf

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Re: Totenkopf

Inlägg av AndersB » 12 jun 2008 12:54

lasseman69 skrev:Gissa vilken röra detta är.
Ovan håller jag fullständigt med om.

Låt oss bara konstatera att i de sex utrotningslägren (fler var de inte) nämligen Chelmno, Belzec, Sobibor, Treblinka, Majdanek och Birkenau (de två senare dubbelfunktioner) tjänstegjorde inga "SS-Totenkopf"-förband som vare sig vakter eller annat. De flesta -- men inte alla -- tyskar där var avlönade av Waffen-SS och hade grader i den organisationen, men det var mest en administrativ finess. De var vare sig soldater eller nazister (de flesta var inte ens tyskar) utan hamnade där av diverse olika anledningar utan att själva ha sökt.

Om detta finns flera trådar här på forumet.
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 12 jun 2008 14:37

Hmmm
Anders B
Jag skulle uppskatta om du ville skriva en separat tråd om dessa läger och deras personal.
har du lust med det?
Heller länka gärna till nåt som kan bena upp dom olika strukturerna

Visserligen har jag avsiktligen undanhåll mig från att läsa allt för mycket om utrotning och dess läger för det finns så många påstående fakta och annat som olika organisationer påstår är rätt och fel och det är totalrörigt.

Tycker du jag är fel ut om jag påstår att anledning till att ej SS-Totenkopfverbände hade hand om dessa läger .
Beror på personalbrist
Att dom låg utanför Tyskland alla låg i Polen och var läger som ej skulle existera under lång tid.
Samt att syftet var mördande i industriell skala.
( Operation Reinhard)
Men många av officerarna och vissa soldater borde rimligtvis ha kommit från SS-Totenkopfverbände ändå.
Hur man än vänder på det så blir det virrigt dessa soldater och officerare stod under SS-WVHA och Oswald Pohl ?
eller under Odilo Globocnik Operation Reinhard ?
Sedan stod alla under SS och Himmler samt hade lönebok från Waffen-SS som i sin tur hade stridande soldater som i sin tur aldrig någonsin hade nått att göra med förintelsen osv....
suck......
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Pbv302
Menig
Menig
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Pbv302 » 12 jun 2008 17:03

Schwed ntz kopf:
Du trycker hårt på skillnaden mellan Totenkopf före och efter 1942. Du presenterar dock inte att t.ex. den siste chefen Helmuth Becker tillhörde divisionen från 1939 och framåt. Becker tjg under Eicke och befodrades också av Eicke. Av detta kan man ju dra vilka slutsatser man vill avseende Beckers redbarhet.
Några andra välkända figurer som dock dömdes för krigsförbrytelser begångna vid andra förband passerade också genom Totenkopf efter 1942: Heinz Lammerding tillhörde Totenkopf fram till 1943 deltog därefter i "antipartisanvht" samt var chef Das reich 1944 (Ouradour). Hermann priess kom till Totenkopf 1941 belv sen bl.a. artregchef samt divchef 1943-1944 var som chef Leibstandarte med i Ardennerna 1944 (Malmedy).

Det finns alltså klara kopplingar mellan de ledande personligheterna i Totenkopf före och efter 1942 så dina ambitioner att
påvisa att det var ett helt nytt förband stämmer inte. Självklart fördes kulturen vidare av Becker, lammerding och Priess efter 1942 och du kan inte övertyga mig om att Priess och Lammerding kom från ett snövitt hjälteförband och sen blev "befläckade" av någon annan kultur i Das reich eller Leibstandarte.

I ditt försök att rentvätta Totenkopf genom att bara framhålla Le paradis som det enda rättsfallet så glömmer du att Waffen SS som organisation stämplades i Nurnbergrättegången.
Jag kan dock ana mig till ditt svar på detta, alla som vill "rentvå" Waffen-SS brukar ha samma inställning.

Användarvisningsbild
Diskodiktatorn
Menig
Menig
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Diskodiktatorn » 17 jun 2008 11:47

Hej!

Totenkopfverbände (Dödskalleförband) Till skillnad från allmänna SS ”svarta orden” bar Totenkopfverbände jordbruna uniformer med en dödskalle på uniformsjackans högra slag. De kallades först SS-vaktförband och skulle bevaka koncentrationslägren. De för de mesta purunga män som SS-Gruppenführer Eicke rekryterade för denna tjänst blev regelrätt ”härdade” i lägren och måste visa obetingad lydnad mot sina överordnade, alltså i sista hand Hitler. De bestod eldprovet under Röhmaffären då de på ett avgörande sätt medverkade i likvideringen av SA-ledningen. När de fått den makabra beteckningen ”SS-Totenkopfverbände” växte deras antal till slutet av 1938 till fyra ”standar” med ungefär 9 000 man. Vid krigsutbrottet utgjorde de en välkommen manskapsreserv för att stärka de militära forbanden i SS reservtrupp, togs till stor del ut ur koncentrationslägertjänsten och sammansmälte efter Polenfälttåget med andra SS-förband till Waffen-SS. I S-truppen bevarade de ett eget liv i SS-divisionen ”Totenkopf”, en enhet som blev beryktad för sin brutala krigsföring och sitt deltagande i krigsförbrytelser.

Waffen-SS SS beväpnade förband hade inget pansar och deltog därför i Polenfälttåget som infanterienheter. Först senare förde man ihop junkerskolorna, reservtruppen, Totenkopfverbände och polisstyrkorna och gav den nya truppen, nu under beteckningen Waffen-SS, en egen SS-ledningsavdelning som militär kommandocentral.
I själva verket var emellertid Waffen-SS-förbanden underställda fältarmén, medan SS-ledningen var ansvarig för personal-, utbildnings- och disciplinfrågor, något som med den ökande militära betydelsen av soldaterna med SS-runor på kragspegeln ideligen ledde till slitningar.
Deras antal steg nämligen i rasande fart. Om SS i början av 1939 bara hade haft 20 000 man under vapen, så förfogade man under kriget över totalt 600 000 man i 38 divisioner. – Denna utveckling var självfallet bara möjlig om man offrade frivillighetsprincipen, som dock formellt upprätthölls, och att man sänkte kraven på stridsduglighet. Också ideologiskt-rasistiska synpunkter måste skjutas åt sidan…
Deras dödsförakt vändes visserligen ofta mot civilbefolkningen och ledde till svåra krigsförbrytelser…
Detta och medverkan i förintelseapparaten fick domarna i Nürnbergprocessen att klassificera Waffen-SS som en brottslig organisation. Däremot tillerkändes de forna medlemmarna 1961 status som Wehrmachttillhöriga med alla de rättsföljder detta innbar.

Brottslig organisation Med kontrollrådets lag nr 10 (20.12.1945) skapade de allierade också en möjlighet att avdöma kollektiva brottsliga gärningar i Nürnbergprocessen. Enligt denna lag kunde organisationer klassificeras som brottsliga och deras medlemmar åtalas enbart för medlemskapet (liksom i dag när det gäller brottsliga föreningar). Sex organisationer i Tredje riket åtalades, men bara två dömdes, nämligen SS (med Gestapo och SD) och NSDAP:s ledningsgrupp, medan generalstaben, överkommandot (OKW), riksregeringen och SA inte uppfyllde alla kriterier för en dom, t.e.x. i avsaknad av organisationskaraktär (som i generalstabens fall). Här rekommenderade domarna att i stället de enskilda medlemmarna skulle dömas. Dessutom fastslog domstolen att blotta medlemskapet i en brottslig organisation visserligen räckte för åtal, men inte för dom. Därtill krävdes att vederbörande hade vetskap om förbrytelser eller var direkt inblandade i sådana.

… och sedan Darré fått gå sommaren 1938 övertog SS högkvarter alltmer dess funktioner (alltså RuSHAs funktioner) som t.ex. rekryteringen av frivilliga till Waffen-SS och det germanska arbetet i de ockuperade länderna… Dessutom hade byrån (RuSHA) hand om Waffen-SS begravningsofficerare och bokföringen av SS förluster i kriget.

Kurt Hubert Franz *Düsseldorf 17.1.1914, † Wuppertal 4.7.1998. Franz var utbildad kock och slaktare innan han i oktober 1937 inträdde i 3. SS-Totenkopfstandarte och blev fångvaktare i koncentrationslägret Buchenwald. Han kom 1939 till Gemeinnützigen Stiftung für Anstaltpflege (Allmännnyttiga stiftelsen för anstaltsvård), som var betrodd med organisationen av eutanasi-programmet. Våren 1942 blev han medarbetare till Globocnik, som först placerade honom i förintelselägret Belzec och sedan i Treblinka. Här blev Franz slutligen som SS-Untersturmführer kommendant, fruktad för sina sadistiska excesser. Först 1965 blev han ställd inför rätta vid underrätten i Düsseldorf för sina begångna brott i öster och dömdes till livstids fängelse för gruppmord i minst 300 000 fall, för mord på minst 139 människor och för mordförsök. Den 1.2 1993 blev han villkorligt frigiven av medicinska skäl och 1996 definitivt frigiven.

Källa till all ovanstående text: Tredje riket, från uppgång till fall – en uppslagsbok, Ersatz 2007 Stockholm, originalets titel; Drittes Reich und Zweiter Weltkrieg – Das Lexikon, Piper Verlag GmbH 2002 München

/D
Diskodiktatorn

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 17 jun 2008 13:47

Jag skulle bara vilja komplettera de i sig korrekta uppgifterna om Kurt Franz. Han, liksom all SS-personal ur T4-projektet (ovan kallat eutanasi, vilket i själva verket var en något större organisation), placerades när T4 lades ner i de östra ockuperade länderna. I deras papper fanns dock en stämpel, som förbjöd dem att placeras i frontförband. Tanken var att de inte skulle kunna tas tillfånga och berätta.

Vid Wannsee-konferensen genomdrev Hans Frank att "den slutliga lösningen" skulle påbörjas i hans Generalguvernement. I samband med det etablerad SS en avdelning av "Deutsche Ausrüstungswerke" i Lublin med ca 5.000 judiska slavarbetare. Franz, liksom flera andra T4-kolleger som senare skulle arbeta i utrotningslägren. förflyttades dit.

När det blev dags att starta lägren rekryterades Franz, liksom ett hundratal andra SS-män, av direkt av Globocnic (SS- und Polizeiführer i just Lublin), inte av SS centrala personalmyndigheter. Samtliga beordrades. De hundra var de som tjänstgjorde INNE i lägren.

Hela "Operation Reinhard" med de tre lägren och cenltralmyndigheten i Lublin sysselsatte ca 450 man. Av dem kom 153 från Globocnics styre, 205 från andra SS- eller polisenheter och 92 från Führerkansliet (T4). Franz räknas till denna senare kategori.

I först Sobibor, senare Treblinka, kallades Franz av fångarna för "Lalka" -- jiddisch för "dockan". Han var nämligen något yngre än de flesta av sina kolleger och såg bra, närmast barnslig ut. Utseendet hade inget med hans mentalitet att göra. Franz var en fullfjädrad sadist och lustmördare som bl.a. dresserade sin hund att på kommando hugga judar i genitalierna.

Källa: Arad (som vanligt, köp den!)
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 17 jun 2008 20:18

Lite tillägg till Diskodiktatorn annars lysande inlägg.

Totenkopfverbände (Dödskalleförband) Till skillnad från allmänna SS ”svarta orden” bar Totenkopfverbände jordbruna uniformer med en dödskalle på uniformsjackans högra slag.
Detta var bara i början fram till 1937 då den byttes ut mot den grå uniformen som standaliserades och ingick i SS.
Uniformen hette M36-M40-42-43-44 (efter årtal och byggdes på Heers uniform)

De bestod eldprovet under Röhmaffären då de på ett avgörande sätt medverkade i likvideringen av SA-ledningen
Om jag inte minns fel var det väl Sepp Detrich och hans LSSAH som utförde likvideringen av SA ledningen?.
Många dödas i Berlin/Lichterfelde= LSSAH
Ber att få åtekomma när jag kollat lite böcker.
Visserligen var det Tedor Eicke och Michel Lippert från Totenkopf som deltog i aktionen där man erbjöd Röhm att själv ta sitt liv vilket han vägrade.
Enl vissa påstås Eicke vara den som dödade Röhm andra påstår Lippert .
Att dessa avrättade Röhm beror väl på att Röhm satt Stadelheim-fängelset i Muchen och Eicke/ Lippert fanns i närheten och var betrodda och lojala mot Hitler.Samt att LSSAH hade fullt upp med att förhöra avrätta sina fångar i Berlin.

soldaterna med SS-runor på kragspegeln ideligen ledde till slitningar
Alla SS-soldater bar EJ SS-runor utan det fanns olika kragspeglar för olika div osv...

Om SS i början av 1939 bara hade haft 20 000 man under vapen, så förfogade man under kriget över totalt 600 000 man i 38 divisioner. –
Det var närmare 1 miljon man beroende på hur man räknar. en viss skillnad på 400000 man !

mvh

Måns
Menig
Menig
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Förintelsen
Kontakt:

Inlägg av Måns » 18 jun 2008 19:48

Några små tillägg till denna tråd:
Hur det såg ut med utbytet av soldater och officerare. Då menar jag utbytet mellan Divison Totenkopf och personal ur KZ-lägren. För jag har för mig att sent 1942 hade stora delar av divisionen "självsanerat" sig på manskap och officerare från forna Kz-läger.
Rotationen mellan KZ/KL och frontförbanden pågick kontinuerligt under hela kriget. Något flera veteraner försökt bestrida efter kriget men detta var faktum. Soldater ur T som exempelvis var konvalescent efter att ha varit sårad kunde mycket väl hamna som vakt i KZ/KL innan han togs tillbaks till fronttjänst. Dylika exempel kan mångfaldigas.
...Som en följd av detta rekryterades äldre SS-medlemmar till vaktstyrkorna i lägren.

Mja, de som värvades från KZ/KL till divisionen ersattes med medlemmar ur Allgemeine-SS som i sin tur ersattes med äldre SS-män.
År 1940 slogs de militära SS-förbanden, som hade agerat inom ramen för armén, samman under beteckningen Waffen-SS. Även dödskalleförbanden integrerades. Eftersom koncentrationslägerpersonalen underordnades SS huvudkontor hörde nu även den till Waffen-SS.
SS-VT, LSSAH, delar av polisen samt SS-TV slogs samman och kallades initialt för Bewaffnete-SS men sedan känt som Waffen-SS. Detta gjorde att Himmler kunde ställa upp bl.a. två nya divisioner. KZ/KL låg hela tiden under Oswald Pohls Wirtschaft/Verwaltungsamt inom SS-HA, senare SS-WVHA, så även delar ur Waffen-SS, som föregångaren SS-VT. Detta förändrades inte över huvud taget utan bestod fram tills slutet 1945. Läs mer i: Zwangsarbeit und Vernichtung – Das Wirtschaftsimperium der SS av Jan Erik Schulte
Intressant med tanke på att ca 60 000 medlemmar tjänstgjorde i lägren.Detta fakta ställer många svåra och tuffa frågor.Ang Wermacht det var nåt NYTT för mig att soldater ur den vanliga armen tjänstgjorde i lägren.
Tyskarna byggde mer än 20 000 läger mellan 1933 – 1945, att bara SS skulle vaktat alla dessa faller på sin egna orimlighet. Flera läger var i arméns regi. Läs mer om Stalag, Dulag, Frontstalag och Offlag här: http://www.omforintelsen.se/lager/stala ... ontstalag/
Eicke hade medvetet förhindrat ett personalutbyte med ”Verfügungstruppe”, och hans dödskalleförband fick därför brottas med stora förluster i Ryssland.
Rent nonsens att detta inte skedde, finns flera T soldater som hamnade i andra divisioner och tvärsom. Stora förluster var inget unikt för Totenkopf. Sedan har jag svårt att förstå det ”tragiska” i att divisionens rykte förevigt var ”befläckat”, nya strider, nya krigsförbrytelser oavsett ny personal.
Den enda dokumenterade krigsförbrytelsen Totenkopf fanns skyldig till var som du nämner den i Le Paradis. Fritz Knöchlein, [bold]SS-Totenkopf-Div. (1939-1942)[/bold], dömdes som ansvarig för avrättandet av dessa brittiska soldater och avrättades därefter själv (1949).
Väldigt fel vågar jag påstå! Le Paradis var bara en ort som drabbades av Totenkopf och dess härjningar. Pga den oerhörda mängd förbrytelser där bland andra Totenkopf var inblandade i orkar jag inte lista samtliga, här kommer ett par:

Le Paradis
L’Abrelse
Lentilly
Lidice (Även enheter ur Das Reich) deltog i utplånandet av denna tjeckiska by som hämnd för Heydrichs död!
Lublin
Delar av Totenkopf deltog även i Aktion Reinhard samt Warszawagettots utrensning
Brno
Charkov

Enskilda officerare och meniga hamnade exempelvis i 1. SS-Infanterie-Brigade, dessa killar gjorde inga trevliga saker i norra Sovjetunionen! Maskerad till ”antipartisanoperationer” utförde de massmord i STOR skala!

Exemplen kan som sagt mångfaldigas.

Måns
www.omforintelsen.se

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 18 jun 2008 21:17

Tackar tackar för din kunskap Martin :hail:

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 19 jun 2008 09:41

Måns skrev:Väldigt fel vågar jag påstå! Le Paradis var bara en ort som drabbades av Totenkopf och dess härjningar. Pga den oerhörda mängd förbrytelser där bland andra Totenkopf var inblandade i orkar jag inte lista samtliga, här kommer ett par:

Le Paradis
L’Abrelse
Lentilly
Lidice (Även enheter ur Das Reich) deltog i utplånandet av denna tjeckiska by som hämnd för Heydrichs död!
Lublin
Delar av Totenkopf deltog även i Aktion Reinhard samt Warszawagettots utrensning
Brno
Charkov
Mja, ställer mig väldigt tveksam till Reinhard. Möjligen, säger möjligen, kan enheter eller enskilda ur Waffen-SS ha deltagit vid deportationer eller handräckt ammunition till transportvaktmanskapet. Synnerligen förbunden om bror kunde tillhandahålla en källa!

Måns
Menig
Menig
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Förintelsen
Kontakt:

Inlägg av Måns » 05 jul 2008 22:47

Mja, ställer mig väldigt tveksam till Reinhard. Möjligen, säger möjligen, kan enheter eller enskilda ur Waffen-SS ha deltagit vid deportationer eller handräckt ammunition till transportvaktmanskapet. Synnerligen förbunden om bror kunde tillhandahålla en källa!
Wegbereiter der Shoa. Die Waffen-SS, der Kommandostab Reichsführer-SS und die Judenvernichtung 1939 - 1945 av Dr. Martin Cüppers. SS-Pz.AuE.Rgt. 3 (Totenkopf) deltog aktivt i såväl Aktion Reinhard som vid Warszawagettots uppror. Om så önskas kan jag fråga honom om hans källa nästa gång jag skriver till honom eller talar med honom på tel. Boken är fö högst rekommenderad läsning!!

Betänk att mer än 2 000 000 judar och tiotusentals Romer deporterades till Sobibor, Belzec och Treblinka.

Måns
www.omforintelsen.se

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 28 maj 2013 21:34

Igår var det (71)årsdagen av massakern i Le Paradis.

Intressant läsning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Le_Paradis_massacre
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Georg_S
Aspirant
Aspirant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Amfibie
Intresse: Annat
Kontakt:

Inlägg av Georg_S » 23 nov 2019 18:50

Hej

Jag kände att jag var tvungen att anmäla mig till detta forum efter att jag läst diskussionen om "Totenkopf" och KZ/KL.
Nu har flera av er erkänt att detta inte är något special område för er, och ja det ser jag. =) Inga illa menat, men för att generalisera som ni gjort och dragit alla från "SS-T.-Verbände och sammanslagit dem vad som skedde i lägren är lika fel som rätt.

De soldater som utgjorde grunden till SS-T.-Div. 1939 kom de flesta från SS- Totenkopf Standarten - "Oberbayern" (Nr 1), "Brandenburg" (Nr 2) och "Thüringen" (Nr 3). Det fjärde - SS-T.-Standarte "Ostmark" (Nr 4) blev senare överförda till SS-Div. "Reich" Men det var 6000 man som fördes över från dessa tre regimenten för att bli grunden av SS-T.-Div.

SS-T.V. Hade INGET med själva lägrena att göra, de vaktade taggtråden, stod i vakttornen och vissa fall eskorterade fångar (Häftlinge) till olika platser (arbeitskommando) eller "Aussenlager". De som ni och de flesta andra tänker på när man läser och hör om allt hemskt som hände innanför taggtråden tillhörde alla "Kommendantur" alltså inte SS-T.-Standarten. Denna "kommendantur" var sedan uppdelad i 5 delar (Abteilungen) Nummer III var själva lägret (Schutzhaftlager) och hade en egen "Kommendant" (Schutzhaftlagerführer) denne var gud och kung inne i lägret och hade endast lägerkommendanten över sig. Det var STRIKT förbjudet att gå in i lägret utan giltigt tillstånd, där inne fick endast medlemmar av Kommendanturer befinna sig. (Blockfhr, Rapportführer, Arbeitsdienstführer, Schutzhaftlagerführer 1, 2 och 3 plus några till)
Väldigt få av dessa Schutzhaftlagerführer hamnade i stridande enheter om det inte var i slutet av kriget och många av dem hamnade i 18.SS-Pz.Gr.Div. "Horst Wessel", Egon Zill te.x Mig veterligen så tjänstgjorde ingen av dessa i SS-T.Div. Efter sin tjänst i lägret. Paul Werner Hoppe som blev kommendant över KL Stutthof kom dit efter att han blivit sårad i SS-T:-Div. Friedrich Hartjenstein är ett annat ex.

Visst att några förflyttades mellan divisionen och vissa läger, men det var i de flesta fallen rehabilitering eller att de blivit invalider och de tjänstegjorde i de flesta fallen i efterföljaren till SS-T.V. d.v.s. SS-Totenkopf Sturmbanne "Sachsenhasen", Dachau, Auschwitz m.fl.

En kort grej om SS-T.V.´s utbildningen, de hade alla ett roterande schema, 1 vecka vakt, 3 veckor militärutbildningen eller annan tjänst. Flera veteraner jag träffat och talat med, efter de erkänt att de tjänstgjort i olika SS-T.V., säger att det var sjukt tråkigt att stå i tornen eller patrullera stängslet. En svensk skall ha tjänstgjort i ett läger (Aussenlager till KL Gross Rosen) och där var han i konvalescent efter att han blivit sårad på ostfronten.

Att beskriva hela KL systemet och 3.SS-Pz.Div, "Totenkopf" i ett enda inlägg är svårt, men det finns många fina böcker om ämnet, tyvärr är 90% av dessa på tyska, dock kan jag göra er besvikna de som hänger sin info till Charles W Sydnor, att denna bok innehar väldigt många faktafel, som han tom blivit överbevisad om, ändå ändrar han inte texten. Metropol verlag har väldigt många bra böcker om KL Sachsenhausen kolla in dessa (finns även på engelska)

Hälsningar
Georg

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 24 nov 2019 21:12

Välkommen och tack för ett intressant inlägg. :-)

Skriv svar