Hitlerpark?

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Låst
Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Hitlerpark?

Inlägg av Rasputin » 11 jun 2004 23:38

Läste följande på Hufvudstadsbladets hemsida 2004-06-11:

Hitlerpark vinner inte gehör
Helsingfors stad borde hedra minnet av tyskarnas insatser för bevarandet av Finlands självständighet under andra världskriget. Det föreslår Kim Lindblom för stadsfullmäktige. Han säger att man kunde anlägga Hitlerparken som motvikt till den existerande Leninparken. Eller så kunde man bygga Waffenbrüder-platsen i någon av de nya stadsdelarna. Namnkommissionen i Helsingfors motsätter sig förslaget. HBL
Länk till Hufvudstadsbladet

Jag vet inte vem Kim Lindblom är men jag tror inte att det är nån nynazist som vill slå ett slag för den gamla goda tiden. Skulle tro att det är nån konservativ, liberal eller kanske en politisk vilde som vill driva namnfrågan till sin spets för att få igång en diskussion om ett namnbyte av Leninparken. Vad tror, eller vet, du?

Användarvisningsbild
PansarMusen
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av PansarMusen » 11 jun 2004 23:49

Varför har dom en Leninpark? dom har väll aldrig varit kommunister

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 11 jun 2004 23:55

Det skulle inte förvåna mig om de finska kommunisterna, som kom in i regeringen efter kriget, tyckte att det kunde vara bra att visa lite välvilja till den hårt prövade grannen i öst. I Tammerfors finns t.ex. ett Lenin-musem som lär vara det enda utanför det gamla Sovjetunionen. Det öppnades 1946 i den sal på lyceumet där Lenin och Stalin träffades allra första gången 1905, vilket är rätt talande för de nya politiska vindar som blåste. På sin tid var det säkert rena propagandacentralen men nu är det en permanent utställning med en butik där man visar upp och säljer gammal sovjet-junk. Intressant för den som orkar läsa alla väggtidningar och artiklar.

Användarvisningsbild
PansarMusen
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av PansarMusen » 12 jun 2004 14:17

Galet, jag har alltid trott att kommunismen var extremt hatad i Finland.

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 12 jun 2004 15:30

Låter lite galet det där. Möjligtvis att det är så att man vill få igång en diskussion om att namn som lenin och stalin är legitima osv, jag vet inte.
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
Kramer
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Kramer » 21 jul 2004 15:57

PansarMusen skrev:Galet, jag har alltid trott att kommunismen var extremt hatad i Finland.
Det har det skrivits om tidigare..
Och kriget Röda mot Vita...

Användarvisningsbild
Andreas
Överste
Överste
Från: Finland
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av Andreas » 23 jul 2004 08:28

Leninparken anlades i Helsingfors år 1970 till minne av Lenins 100-årsdag. Det var den röd-gröna regeringen som ville uppmärksamma det faktum att det faktiskt var Lenin som skrev under Finlands självständighetsförklaring. Senare forskning har dock kommit fram till att Lenin var övertygad om att det skulle genomföras en kommunistisk revolution i Finland och att landet sedan självmant skulle ansluta sig till bolschevikerna.

För några år sedan, 98-99 om jag inte missminner mig, blev det en hel del hallå när någon i Helsingfors stadsfullmäktige allvarligt föreslog att man skulle uppföra en Lenin-staty i parken. Man kan ana att en hel del borgerligt kaffe sattes i vrångstupen.

Kim Lindholm var för mig okänd, artikeln är ett svar på en insändare han skrivit, och är det till större delar fortfarande, men då jag googlade efter namnet kom det fram att herren i fråga har skrivit en hel del insändare i diverse tidningar, bland annat i HBL, men även på Sverigedemokraternas hemsida. I dem kommer hans politiska åsikter ganska tydligt fram...

slussenbullen
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av slussenbullen » 23 jul 2004 18:01

Jag tror snarare att de har att göra med, som andra redan sagt, att dom ogillar lenin-parken. Och när man tänker på det så gjorde nazisterna mer gott för finland än kommunisterna (som ockuperade Finland).

Användarvisningsbild
Andreas
Överste
Överste
Från: Finland
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av Andreas » 24 jul 2004 12:06

Ockuperade?! Never...

Om du syftar på frihetskriget var det finska kommunister som försökte ta makten och de hade aldrig kontrollen över mer än kanske 20% av Finland på en gång. Om du syftar på efterkrigstiden så arrenderade (ockuperade om du så vill) Soviet Porkkala udd väster om Helsingfors, ett areal på sammanlagt 380 kvadratkilometer, som marinbas på 50 år. Då politiken ändrats återlämnades det dock redan 1956.

Användarvisningsbild
Kramer
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Kramer » 25 jul 2004 00:39

:D Stor okupation...?

Användarvisningsbild
Raketen
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Raketen » 09 okt 2004 02:06

Såg idag att det finns en kommunistpark i Litauen med äkta Lenin och Stalin stayer! :-D

Användarvisningsbild
SFP-WarHeart
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av SFP-WarHeart » 09 okt 2004 21:32

PansarMusen skrev:Galet, jag har alltid trott att kommunismen var extremt hatad i Finland.
Den är ju inte gillad om man säger så. Tala med en finsk gammal gubbe så ska du få höra på commie hat :wink:
Vesterinen

Frontsoldaten
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Frontsoldaten » 09 okt 2004 22:46

SFP-WarHeart skrev:
Den är ju inte gillad om man säger så. Tala med en finsk gammal gubbe så ska du få höra på commie hat :wink:
Det köper jag inte för fem öre. Det fanns en ganska stor pro-kommunistisk rörelse i Finland och precis som i de flesta länder idag så finns det de som avskyr kommunsimen och de som tycker bra om den. Varken värre eller bättre så att säga. Finland har alltid haft starka band till Ryssland av naturliga skäl. Man får se det lite som ett lillebror storebror krig.

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 09 okt 2004 23:52

Att Finland haft och har en kommunistisk rörelse har sina historiska orsaker precis som varje land. Vilka "starka band" och "naturliga skäl" du talar om, mer än att Finland ligger granne med Ryssland, vet jag inte. Ingen i Finland fällde tårar 1918 över att hundra år som rysk delstat upphörde. Att nån i Finland skulle se Ryssland som storebror är rena fantasier. Sverige är det enda land man betraktar med hatkärlek som storebror. Ryssland känner man alltför bra för att ha några andra band än rent formella med.

Användarvisningsbild
Wagner
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Organisationer
Kontakt:

Inlägg av Wagner » 10 okt 2004 00:44

Rasputin skrev:Att Finland haft och har en kommunistisk rörelse har sina historiska orsaker precis som varje land. Vilka "starka band" och "naturliga skäl" du talar om, mer än att Finland ligger granne med Ryssland, vet jag inte. Ingen i Finland fällde tårar 1918 över att hundra år som rysk delstat upphörde. Att nån i Finland skulle se Ryssland som storebror är rena fantasier. Sverige är det enda land man betraktar med hatkärlek som storebror. Ryssland känner man alltför bra för att ha några andra band än rent formella med.
Är det inte uppenbart att Finland har viss inblandning från ryss kultur? Dessutom är ju folket uppenbarligen invandrat från öst. Jag själv tycker Finland har fler likheter med Ryssland än med Sverige.
Tommy Wagner

Låst