Någonstans i Sverige - verklighetsbakgrund

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Gangleri
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Någonstans i Sverige - verklighetsbakgrund

Inlägg av Gangleri » 27 jul 2006 13:02

Jag har en fråga angående TV-serien "Någonstans i Sverige" som baserar sig på Jolos bok med samma namn. I serien ror vid ett tillfälle tre svenskar över Torne älv för att förklara för tyskarna att deras artilleri just nu skjuter in på svenskt territorium, och kan de vara snälla att sluta med det.

I verkligheten var det en löjtnant Calle Fryklöf samt en kapten Tord Lindén som rodde över för att tala tyskarna till rätta, de emottogs väl och bjöds på fransk konjak innan tyskarna lovade sluta skjuta mot Sverige.

Min fråga är helt enkelt ifall någon här vet något mer om händelsen? Vilket år var det, i vilket skeende av kriget, under vilka omständigheter, etc.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 28 jul 2006 02:58

Utan känna till något exakt om denna händelse så törs jag ge en kvalificerad gissning: det borde röra sig om Lapplandskriget mellan tyskarna och finnarna som bröt ut i början av oktober 1944 när finnarna överraskande landsteg i Torneå. Finland var satt av ryssarna att inleda stridshandlingar mot sin forne vapenbroder annars skulle man se sig tvungna att själva ta tag i saken. Striderna rasade under hösten och upphörde i praktiken till årsskiftet. Den siste tysken lämnade Finland förrän i slutet av april 1945 och fram till dess inträffade främst sporadiska skärmytslingar. Så händelsen du undrar över har med all sannolikhet att göra med tyskar som skjuter på finnar över svenskt territorium under Lapplandskriget. Om du vet exakt var de rodde över kan man också lätt räkna ut när det var.

Gangleri
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Gangleri » 28 jul 2006 10:01

Enligt en artikel av Carl Fryklöf, en av de två svenska soldaterna:

"Vi körde så fort Opeln orkade till Revonsaari och var strax där.
-Vi åker över båda, sa Tord

Det vanligaste sättet att ta sig över den grunda älven var att staka båten."

Jag har även sett en film tagen av Calle Fryklöf som visar en tysk almanacka med '3 Dienstag", alltså tisdagen den 3:e. 1944 föll den tredje på en tisdag endast i Oktober, så det du säger stämmer.

Dock undrar jag om någon har ett sätt att avgöra NÄR i oktober händelsen från "Någonstans i Sverige" hände - före eller efter den 3:e?

Kanske man kan avgöra det från när tyskt artilleri sköt in på svenskt territorium, nära Karungi?

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 28 jul 2006 11:26

Jag skulle tro att det var efter den 3:e eftersom striderna om Torneå pågick i nån dryg vecka. Dessutom fanns det tyskar åt Kemihållet så min gissning är att det skulle vara någon gång under andra eller tredje veckan i oktober 1944.

Skriv svar