Bästa krigarna någonsin?

Här diskuteras ämnen som inte passar in i de övriga kategorierna och som eventuellt sträcker sig över flera tidsepoker.
Skriv svar
Jocke
Avstängd
Avstängd

Bästa krigarna någonsin?

Inlägg av Jocke » 23 maj 2004 20:09

Vilka var egentligen de bästa/effikivaste krigarna genom tiderna? Nu får man ta hänsyn till övriga krigare som levde på den tiden.

Var det Vikingarna? Var det spartanerna? Var det möjligtvis någon division ur Waffen SS?

Säg vad ni tycker.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 23 maj 2004 20:13

Har ofta funderat på det och har aldrig kommit fram till något bra svar.

Men om man som du säger tar hänsyn till motståndet så tror jag det är någon tysk division under frankrikekampanjen 1940.

Fast å andra sidan så var inte de nationalsvenska brigaderna i Gustav Adolfs armé 1631-32 heller att leka med.

Svår fråga som sagt.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Jocke
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Jocke » 23 maj 2004 20:14

Denna fråga diskuterades i väldigt många trådar på feldgrau om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
PansarMusen
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av PansarMusen » 23 maj 2004 21:09

svår fråga att säga vilka som var bäst, dom som var effektivast måste väll ändå ha varit piloterna som flög "enola gay".

Micke
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Micke » 23 maj 2004 21:31

För mig är de japanska samurajerna starka kandidater. Mycket skickliga krigare.
Kan visserligen inte mycket krigshistoria men de är en av de första jag kommer att tänka på...
Senast redigerad av 2 Micke, redigerad totalt 24 gång.

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 23 maj 2004 22:56

Jocke skrev:Denna fråga diskuterades i väldigt många trådar på feldgrau om jag inte minns fel.
Och det var nåt jag ondgjorde mig över eftersom det är en hopplös fråga att svara på. Det är så många faktorer knutna till tid och rum att det inte går att ge ett allmängiltigt svar på den frågan. Samurajerna och vikingarna var förmodligen de bästa krigarna i den tid och den kultur de levde i. Men ett gäng nordiska bärsärkar med rundsköldar, svärd och fradga i mungipan hade knappast upprepat holmgången vid Lindisfarne 793 e.Kr. på Omaha Beach 6 juni 1944, oavsett hur mycket flugsvamp de tryckt i sig.
Vilka kriterier ska man ta hänsyn till vid bedömningen? Framgång säger inte nödvändigtvis särskilt mycket om kvalitén och dugligheten. Isåfall vore ju, precis som PansarMusen säger, piloterna på Enola Gay de effektivaste bombplanspiloterna om man ser till den verkan deras uppdrag hade. Men var de modigast, skickligast eller mest kompetenta? Vilken betydelse har motståndet? Slumpen? Ofta i militära sammanhang har tillfälligheter haft en avgörande inverkan. Som sagt, det är ett träsk av faktorer att ta hänsyn till och i mina ögon är det en hart när omöjlig uppgift att hitta ett vettigt svar eftersom objektiva kriterier saknas. Allt är avhängigt det historiska sammanhanget, och inte ens då är det helt lätt.

Användarvisningsbild
Combatmike
Löjtnant
Löjtnant
Från: Södermanland
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Combatmike » 23 maj 2004 23:29

Romarna var ju ganska framgångsrika på sin tid.Men kanske att dom var mer strategiska och samarbetade mer skickligt än som indviduella krigare.
/Micke.

Användarvisningsbild
PansarMusen
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av PansarMusen » 24 maj 2004 00:02

Håller med Rasputin, jag försökte vara ironisk i mitt inlägg men det funkade inte så bra märkte jag nu när jag läste det igen. Det går som sagt inte att säga vem som var den bästa krigaren. Möjligen om man preciserar bäst lite mer, det är alldeles för... stort, om man kan säger så.

Samurajerna var bäst på att hugga ner folk på ett ärofullt sätt och vann på grund av att dom hade tränat så otroligt mycket på momentet hugg, hack, hack rakt framifrån.

En modern prickskytt däremot är bäst på att ligga och fega i en buske och blåsa bort diverse delar från en inte ett ont anande officers huvud.

Båda två når i stort sätt samma mål och det krävs lika mycket för att lösa båda uppgifterna, samurajen behöver disciplin och hård fysik samma för prickskytten.......

nu är jag så trött så jag har glömt vad jag skulle skriva :fundersam:

Min poäng skulle iallafall ha varit följande:
"Sätter du ett gevär i handen på en medeltida samuraj skulle han säkert skjuta sig själv i foten och om du sätter en katana i handen på en prickskytt så skär han med största sannolikhet av sig sina egna genitalier så fort han stormar fram mot fienden"

Jocke
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Jocke » 24 maj 2004 10:29

Ja det här är ju en hopplös fråga, man kommer med all säkerhet inte att kunna säga vilka som varit bäst. Men det kan vara kul att diskutera.

Jag beundrar spartanerna ganska mycket. Om man ser på vilket sjuk träning de fick och hur bra kvalitet det var på de, om inte annat vid Thermyphole, så måste man säga att dessa är några av de bästa någonsin.

Användarvisningsbild
Dynamit
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Dynamit » 24 maj 2004 11:09

Hallå, Karolinerna då?
Pierre Taemo

Användarvisningsbild
Armfeldt
Korpral
Korpral
Militär Grundutb: Pansar
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Armfeldt » 24 maj 2004 18:18

Dynamit skrev:Hallå, Karolinerna då?
Man kan knappast jämföra karolinerna med dem allra största.
Karolinerna var egentligen vilka soldater som helst under en bra ledning.
De romerska legionerna och de de grekiska antika krigarna (i synnerhet spartanerna och athenarna), de var verkliga hjältar.
Vi har ju även germanerna under folkvandringstiden.

I norden har vi möjligtvis vikingarna som inspirerades av germanerna. Men eftersom vikingarna var uppdelade i stammar och som oftast stred mot varandra, kan vi inte tala om vikingarna som ett krigarfolk, utan flera.

Jocke
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Jocke » 24 maj 2004 23:22

Dynamit skrev:Hallå, Karolinerna då?
Tex Livdrabanderna skulle mycket väl kunna ta en typ 20 plats tror jag.

Armchair warrior
Överste
Överste
Militär Grundutb: Flygvapnet
Kontakt:

Inlägg av Armchair warrior » 25 maj 2004 07:09

Tja, dagens krigare torde vara dom bästa.. :snurrig:

Bara skoja.. Jag förstår hur du menade..

Romarna på sin tid..
Karolinerna på sin tid..
Jänkarna idag..
Europa i morgon..
dyslectics have more fnu...

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 25 maj 2004 07:20

Läste någonstans om när en avdelning främlinglegionärer blev utsatta för ett bakhåll i Mexico på 1850-talet. 300 legionärer mot 2000 mexikaner, efter många timmars strid återstod det 6 st legionärer i liv. Då gör de bajonett på och stormar fienden. Naturligtvis blev de alla nerskjutna omedelbart.

Det är så man skriver in sig i historieböckerna.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
Patton
Vicekorpral
Vicekorpral
Kontakt:

Inlägg av Patton » 12 jun 2004 10:18

Som tidigare nämnt är det omöjligt att ge ett korrekt svar. Själva frågan är lite absurd. Hur mäter man effektivitet, genom antall mördade fiender per "soldat"? I så fall bör WTC självmordspiloterna vara synnerligen effektiva... De bästa krigarna bör vara de som gjort störst inverkan genom att inte ta några liv. Som t.ex de män och kvinnor som under kallakriget hade hand om den politiska och faktiska militära kontroll över de bägge sidornas kärnvapen. Terrorballansen var det som i många tillfället hindrade tredjevärldskriget.

Men som jag nämnde tidigare, frågan i sig är absurd. Det är lite "vilken superhjälte är häftigast" över det hela.

Skriv svar