Vilken bok läser ni just nu?

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Leningrad » 18 apr 2020 14:28

slut.jpg
slut.jpg (22.02 KiB) Visad 449 gånger
Överlevarna och vittnena från det senaste världskriget blir färre för varje dag som går och det börjar att bli ont om tid innan det är försent så att säga. Historiskt sett så är känslan att intresset för enskilda berättelser av denna karaktär varit svalt. Den enskilde soldaten långt ner i befälskedjan som egentligen bara ville överleva utifrån en självbevarelsedrift var de första femtio-sextio åren ointressanta. Kan tycka att det först de senare 10-15 åren när alla andra intressanta personer är döda så har uppmärksamheten riktats mot de allra yngsta soldaterna. Bottenskrapet när det begav sig 1945.

I denna bok har författaren tagit del av tio tyska överlevares berättelser från krigsslutet. Det är enkla, avskalade men samtidigt tragiska berättelser som framförs. Ingen heroism och hjältedåd, här gällde det att överleva med alla till stånds medel, även om det innebar att dra sig undan strider och inte lyda order. Instinkten och drivkraften att överleva var långt större än eventuella ideologiska krafter, åt helvete med kriget, jag vill bara överleva, återförenas med familjen och börja om på nytt. Gemensamt för dem alla är att de till varje pris vill undvika ryskt fångenskap, en del lyckas, andra inte.

Boken är kort och lättläst och varje kapitel har sin unika handling. Att så här i elfte timmen låta "tysken" komma till tals är ett bra komplement till andra berättelser. Läsaren lär känna huvudrollsinnehavaren på ytlig basis och som alltid ska man vara försiktig när det berättas om vad "andra" gjorde för att därigenom dölja vad man kanske själv "gjorde". Inget konstigt med det, det gäller nog oss alla att vi inte vill lyfta fram något som kan ligga oss till last.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 03 maj 2020 16:26

notvarp.jpg
notvarp.jpg (11.39 KiB) Visad 198 gånger
Emellanåt gör jag mina utsvävningar och tar mig an ämnen långt ifrån WW2 trygga famn. Ubåtskränkningarna har alltid varit intressanta och jag har klara minnen från både Gåsefjärden och Hårsfjärden. Finner också böcker om ämnet ytterst intressanta och jag måste säga att den övertygelse jag hade om att det var ryssen som badade i våra skärgårdar inte är lika självklar längre. Det här är dock den första boken jag läser i ämnet av skönlitterär karaktär. Den är dock hämtad från verkligheten och titeln i sig var i allra högsta grad verklig när det begav sig Hårsfjärden de där dagarna i oktober 1982.

Författaren har fabricerat ett alternativt scenario eller ett möjligt verkligt scenario. Läsaren får följa med på båda sidor där rävspelet mellan militärer emellan inte alls låter osannolikt. Personerna är hämtade från verkligheten och namnen känns igen, om än med en tvist för att det uppenbara inte ska vara uttalat. I denna bok är det ett flertal ubåtar inblandade och på kobbarna i skärgården springer grodmän omkring och skapar oreda bland värnpliktiga. Direkta "skärmytslingar" ger ett bevis på hur allvarlig situationen är och det hela blir en politisk fråga vars konsekvenser båda sidor vill undvika.

Det är svårare att recensera skönlitterära böcker eftersom man måste tänka sig för så att man inte avslöjar för mycket. Det boken letar sig fram till skulle kunna vara ett troligt scenario. Politiker och militärer vet att de har att göra med en het potatis. Det gäller i en tid av kallt krig att balansera på en skör tråd utan att den går av, även om det innebär ett mörkläggande och ett vilseledande av fakta. Sanningen och motiven får inte komma ut i dagens ljus eftersom de politiska konsekvenserna skulle kunna bli för stora. Som läsare visste i alla fall inte jag vart det skulle sluta och det håller faktiskt hela vägen i mål.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 08 maj 2020 12:04

Har läst två böcker parallellt den ena är:

Barbro Alving - Bang - Klipp ur nuets historia

Ett urval av olika krönikor i DN fast den första är ju från studietiden 1928. Slutar aldrig förvånas över hur lika livet kan vara även om allt är olika. Unge Barbro har svårt att plugga till tentan när kompisgänget lockar med senaste skivsläppen.

Sedan är det lite olika nedstick i stort som smått genom åren. Ska erkänna att jag skumläste kungabröllop och begravningar och läste desto mer om Spanska inbördeskriget 36, Berlin olympiaden 36, Munchen 38 och vinterkriget 39-40 med ryska bombanfall etc.
För en möp som jag så inser man att hon inte har koll på militära termer (hon verkar tro att shrapnel är en sorts granat?) men man får ju inlevelse och närvaro i konflikterna.
Blir förvånad att man använder ordet "balkanisering" angående Indiens frihet 47 och avknoppning i Pakistan. Jag trodde det ordet kom på 90-talet?

Revolten i Ungern 56 och Pragvåren 68 kommer senare, det senare landet återkom hon till alltså 30 år senare, vilket ger perspektiv på tid. Vietnam 66-67, redan då benämnt som ett långt krig och man tänker att det är några år kvar. Vietnamkriget och USA beskrivs som extra blodigt och grymt och jag undrar om det är den tidens språkbruk som färgar av sig.

Denna bok har funnits i mina föräldrars bokhylla i åratal och jag hade trott att det var en biografi men kan inte säga att jag blev besviken heller.
Det gav en intressanta vardags perspektiv på de konflikter man är intresserad av.

Den andra boken håller jag på och avslutar, den återkommer jag till lite senare.

Sonderling

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 11 maj 2020 15:58

315772570_647791ae-5d21-402d-8178-2ab35d3055dd.jpg
315772570_647791ae-5d21-402d-8178-2ab35d3055dd.jpg (18.42 KiB) Visad 125 gånger
Sovjetisk invasion av Sverige hur planerade Sovjet att invadera Sverige? Vad visste de? Hemliga kartor, planer och förband
av Walther Blaadh

Titeln var lockande och jag hade sett fram mot en genomgång av tänkbara sovjetiska anfallsplaner mot Sverige, men blev rejält besviken. Det är en ganska spretig bok, vars kärna egentligen är ett antal kapitel som omfattar genomgång och försök till analys av sovjetiska kartor över Sverige från kalla kriget. Försök till analys ska nog understrykas, för det är inte helt logiskt varför vilka objekt märkts ut som strategiska av sovjetisk underrättelsetjänst. Att kartläggningen var omfattande är för mig inte så överraskande, men däremot blir jag förvånad över hur många felaktigheter som kartorna innehåller. Speciellt med tanke på att mycket av det som märkts ut är öppen information såsom var tidningsredaktioner, radiostationer, etc är lokaliserade. Det ger nästan lite amatörmässigt intryck av KGB och GRU, men det kanske inte var de skarpaste knivarna i lådan som skickades till Sverige för att ta reda på vart Helsingsborgs Dagblad höll till.

Däremot blir det en väldigt kort och ytlig genomgång av sovjetiska krigsplaner i övrigt, istället framförs en del allmänna synpunkter och en något osammanhängande diskussion om det politiska läget i Sverige och i Världen under kalla kriget och efteråt, inklusive alltifrån läget i Kuba på 1960-talet till huruvida Edward Snowden är agent åt främmande makt.

Slutligen listas de klassiska myterna från kalla kriget upp, inkl polska tavelförsäljare, TIR-lastbilar, osv. Intressanta ämnen, men ingen väsentlig information tillförs för att antingen styrka eller avfärda myterna, vilket gör att det blir ett meningslös inslag.

Är man djupt intresserad av att titta på sovjetiska kartor så finns sådana i överflöd i denna bok, men annars är det en tämligen överflödig och lite slarvigt hoprafsad bok som ger intryck av att vara en ren förlagsprodukt. Författaren skriver under pseudonym, enligt förtexten för att han arbetar för svensk underättelsetjänst, men jag undrar om det snarare är för att han inte vill ha sitt namn på boken. En genomsnittligt 3-sidig artikel i Militär Historia om kalla kriget ger mer fyllig info och mer djup än vad man får av att läsa denna.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 12 maj 2020 12:00

Air battle for Dunkirk-
26 May - 3 juni

Norman Franks

En redogörelse för de luftstrider som utkämpades av Britterna ovanför Dunkirk. Boken vill också ge en upprättelse för RAF som anklagades för att vara frånvarande från krigsskådeplatsen. Men de var för få och spriddes ut samt att flygstrider ofta operade på högre höjder sp fotfolket aldrig såg dem.
Det är upplagt som en krigsdagbok med de dagliga luftstriderna uppräknande. Vilket nästan kan bli lite tröttsamt, nästan som sångtexten i Iron Maidens låt "aces high".
I en del fall får man följa nedskjutna piloters vedermödor att ta sig tillbaka till England igen, via Dunkirk. Sånt tycker jag alltid är spännande.

Andra saker jag fan intressant: Det fanns redan nu frivilliga amerikanska piloter i de kanadensiska divisionerna. Minst en (eller var det två) engelska piloter var veteraner från 1918 men jag fick intrycket att dessa 40 åringar bara fått rycka in för tillfället.
Hudson bombare, detta knubbiga flygplan som är en bygg favorit, användes som jakt-bombplan! Mot slutet tar man med franska soldater och även en del civila, Belgare förekommer också men dessa är illa ansedda av Engelsmännen då man menar att man råkat ut för krypskytte under reträtten från Belgien. Detta har jag hört om innan och alltid undrat över detta? Kan det verkligen va sant? :hmm:

Även efter 3 juni förekommer en del upphämtning av personal.

I slutet kommer en appendix med respektive sidas listor över nedskjutna plan. Det ger ju också modellbyggaren en inblick om vilka flygplanstyper som fanns i operationsområdet. (Va en Westland wapiti på tyskarnas lista? rena antikviteten? :chock: )

Kort sagt lite anglofil men endå intressant läsning.

Kommer gå vidare nu och läsa Osprey campaign serie om Dunkirk där ovanstående bok fanns med i litteraturförteckningen.

Sonderling

Svejk
Menig
Menig
Från: Västernorrland
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Svejk » 29 maj 2020 22:57

Mille skrev:
22 maj 2004 08:03
Jag har just läst klart Hitlers Ubåtskrig del ett och Bismarck av Micke Tamelander.

Jag skulle börja på "Beevors" Kreta igårkväll, men jag tog Hitlers Ubåtskrig del 2 istället.

Vad läser ni själva just nu?
Roten till det onda, Ingemar Karlsson. Om bakgrunden till konflikterna i Mellanöstern. Frankrike, England, Churchill kommer inte ut i särskilt bra dager

Skriv svar