Vilken bok läser ni just nu?

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Leningrad » 08 jan 2020 09:38

dödgrävarna.jpg
dödgrävarna.jpg (38.82 KiB) Visad 31 gånger
Det här var faktiskt en bok vars ämne jag suktat mer efter. Nog har jag läst mycket om Machtübernahme men inte på detta vis där författarna bokstavligen räknar ner dagarna som Weimarrepubliken hade kvar att leva. Den tar vid i kölvattnet efter novembervalen 1932 och slutar den näst sista dagen i januari 1933. Tiden däremellan har författarna forskat i det förstklassiga ränksmideri som huvudpersonerna befann sig i under en tid då politiskt kaos var en del utav vardagen. Hinderburg, Hindenburgs son, Schleicher, Papen, Strasser, Thälmann, Meissner, Göbbels, Hugenberg, Adolf m.fl. gjorde vad de kunde för att det skulle ta en vändning till deras fördel.

Det som är intressant är att boken inte har Hitler som utgångspunkt utan republiken, som Hitler förvisso var en del utav, men där fanns även nyss nämnda samt privatpersoner, journalister, diplomater, kommunister och socialdemokrater. Alla får de plats i denna redogörelse som sätter in dem i det stora sammanhanget där allt inte nödvändigtvis kretsade kring Hitler. Dag för dag får läsaren följa med händelserna där perioder av intriger varvas med perioder av relativt lugn där aktörerna avvaktar varandra. En röd tråd verkar ändå vara att till varje pris hålla kommunisterna borta från makten, kosta vad det kosta vill.

Författarna lyckas på ett imponerande sätt hålla ihop kaoset till en nivå där det går att hänga med i turerna. Det är skrivet med tempo, korta meningar, nästan avhuggna typ dagboksanteckningar, varvas med längre utlägg för att ge en helhetsbild över situationen. Även om jag sedan tidigare kände till kaoset som rådde så ger den här boken ytterligare en dimension till det hela som jag tidigare saknat. Det begripliga blir med boken ännu mer begripligt och framförallt förståeligt. Det som ledde fram till Machtübernahme var ett ränksmideri i toppklass av aktörer som själva trodde att de behärskade situationen. Som den främste ränksmidaren bland alla vill jag lyfta fram Papen, lika makthungrig som Hitler och gjorde vad som krävdes för att uppnå det högsta målet. Något han också trodde sig lyckas med men fick snabbt inse att det var han som hölls i koppel och inte tvärtom, men det är en annan historia.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Leningrad » 24 jan 2020 20:18

odjur.jpg
odjur.jpg (38.16 KiB) Visad 7 gånger
Ytterligare en bok jag har haft stående i bokhyllan utan att läsa den. Köpte den till farsan en gång i tiden och när han läst den så tog jag hem den men har aldrig gett den chansen. Vet inte varför jag inte tyckte att en bok om den amerikanske ambassadören och dennes familj i Berlin mellan 1933 och 1937 inte skulle vara värd att läsa. Men så kom jag till en sån där punkt där jag läst ut en bok (Dödgrävarna) utan att veta vilken bok jag skulle läsa härnäst. Var därför tvungen att ta mig en titt i bokhyllan och kom fram till denna som jag tidigare haft i min hand men alltid ställt tillbaka den. Men nu j****r tänkte jag, nu j****r ska jag läsa den, och började lite motvilligt att läsa den.

Det tog inte många sidor innan jag började inse att den här boken har sannerligen inte gjort sig förtjänt av att stå där oläst bland alla lästa böcker. Ställer mig fortfarande frågan varför jag inte läst den, kanske har att göra med att huvudpersonen själv, ambassadör William Dodd, i alla fall för mig är en i stort sett okänd person. Troligtvis har jag stött på hans namn i andra böcker jag läst men inte till den grad att jag lagt hans namn på minne, än mindre tyckt det varit en intressant person. Å andra sidan var han en relativ okänd person och ingen höjdare inom den amerikanska diplomatin. Halkade mer eller mindre in på ett bananskal till posten som ambassadör i en tid av stora politiska omvälvningar i Tyskland.

Bokens tyngdpunkt ligger dels på Dodd men lika mycket på hans dotter Martha som inte var den som drog sig för utsvävningar med än den ene och än den andre. Bland erövringarna kan nämnas den förste Gestapochefen Rudolf Diels som hon hade en relation med. Dodd själv såg redan från början faran med Hitler, men hade svårt att övertyga andra om detta. Den amerikanska ståndpunkten verkade vara att Hitler är en kuf men som man inte ville stöta sig med. Från amerikanskt håll höll man därför en låg profil i fördömandet av Hitler och bad därför Dodd att göra detsamma. Dottern Martha höll inte med sin pappa utan tyckte att Hitler och Tyskland stod för något nytt och att det våld som ägde rum var isolerade händelser som skulle falla bort med tiden.

Bokens behållning är alla de små anekdoter och berättelser som (William) Dodd och Martha hamnar i vilket ger en ny infallsvinkel. Anekdoter och berättelser jag inte tidigare hört talas, framför allt om Rudolf Diels, men även andra dignitärer inkl. Hitler. Boken visar också att det inom den amerikanska diplomatin fanns intriger där det gällde att skaffa sig fördelar gentemot andra för att själv uppnå vissa poster och mål. Dodd själv, som inte behärskade detta spel, blev själv ett offer när han fick se sig nedputtad från ambassadörsposten 1937. Även om Dodd var ambassadör fram till 1937 så är det de två första åren, 1933 och 1934, som boken lägger fokus på och det är riktigt intressant läsning, det måste jag säga. Åren 35, 36 och 37 skrållas mest igenom i en hiskelig fart, varför vet jag inte, hade gärna sett samma detaljerade berättelse från dessa år.

Som sagt, en klart läsvärd bok som jag först efter många år gav en chans. Det positiva med det är att jag fortfarande har några böcker kvar i bokhyllan som jag i skrivande stund inte har kommit mig för att läsa eftersom jag har en uppfattning om att de inte är intressanta. Det innebär att det troligtvis står några guldklimpar i hyllan som väntar på att jag inte ska ha något att läsa, för det blir först då som jag ger dem en chans.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Skriv svar