Behövs en historisk bokhandel?

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
caribeo
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Behövs en historisk bokhandel?

Inlägg av caribeo » 02 mar 2006 15:42

Vad tror ni? Finns det behöv av en nätbokhandel som fokuserar på just historia och facklitteratur detta ämne? Eller är kanske de stora bokhandlarna som adlibris och bokus tillräckliga för att fylla det behovet? :hmm:

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 02 mar 2006 15:49

Det både finns och behövs, själv föredrar jag http://www.clio.se, stort urval och hyfsade priser, dock något högre än på till exempel Bokus men i gengäld så har de större utbud av historiska böcker.

En nätbokhandel som jag dock inte gillar är SMB, bar en massa böcker om Finland och rysskräck, hotet från öster och vad det nu är.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

caribeo
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av caribeo » 02 mar 2006 15:55

matte_a skrev:Det både finns och behövs, själv föredrar jag http://www.clio.se, stort urval och hyfsade priser, dock något högre än på till exempel Bokus men i gengäld så har de större utbud av historiska böcker.

En nätbokhandel som jag dock inte gillar är SMB, bar en massa böcker om Finland och rysskräck, hotet från öster och vad det nu är.
men clio är väl en bokklubb och ingen bokhandel, eller?

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Militär Grundutb: Skyddscentrum
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 02 mar 2006 15:57

Nja, du glömde nyckelordet "Var" Rysskräcken VAR stor. Tycker dom erhåller ett stort urval av allt, inte enbart finland och "Hotet från öster"

Tycker själv det är väldigt viktigt att det finns nätbokhandel som inriktar sig på historia, likväl som att bibloteken gör det.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 02 mar 2006 15:57

caribeo skrev:
matte_a skrev:Det både finns och behövs, själv föredrar jag http://www.clio.se, stort urval och hyfsade priser, dock något högre än på till exempel Bokus men i gengäld så har de större utbud av historiska böcker.

men clio är väl en bokklubb och ingen bokhandel, eller?
Båda delar, man kan handla utan att vara medlem. Är man medlem så får man hem en medlemstidning en gång i månaden och lite rabatter på vissa böcker.

EDIT// Jag ändrar mig, nu verkar det inte som man kan handla utan att ha loggat in. Så då får det nog räknas som enbart bokklubb.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

caribeo
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av caribeo » 02 mar 2006 16:08

och det verkar gälla både clio och smb. de ser ut att vara just bokklubbar. tycker poängen är att man skall kunna beställa från ett stort urval av böcker, enkelt och billigt.

caribeo
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av caribeo » 02 mar 2006 16:26

Jag menar att det borde finnas en marknad för en -butik som har ett ganska brett urval av all typ av historisk litteratur, och lägre priser än specialbokhandlar (typ SMB). Eller är det segment som vill ha dessa böcker för litet, så att efterfrågan egentligen inte är så stor. Kanske räcker bokus och de andra, samt några bokklubbar för att fylla behovet. Kommentarer?

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 02 mar 2006 16:33

För min del så anser jag inte att det behövs en nätbokhandel enbart med fokus på historia. Med en kombination av befintliga bokklubbar och nätbokhandlar så kommer man långt. Själv är jag medlem både i Clio & SMB - inte för att jag köper överdrivet mycket från dom men det blir några "stödköp" ibland.

Däremot så visar deras medlemstidningar vad som är nytt på den historiska fronten. Hittar man sedan något man är intresserad av så går man till antingen Bokus eller Adlibris och köper boken till en betydligt lägre slant.

Funkar jättebra för mig i varje fall... dessutom är jag lite tveksam till att en nischad nätbokhandel skulle kunna pressa priserna lika bra som exempelvis Adlibris.

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 02 mar 2006 16:35

Jag är av en annan åsikt, nämnligen att det finns ett behov av en välsorterad nätbokhandel för historiska titlar men att man inte kan räkna med lägre priser än hos de stora. Styrkan hamnar istället på tillgången av smala böcker som inte finns att få tag på hos de stora.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
101st
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Kontakt:

Inlägg av 101st » 02 mar 2006 16:45

Jag anser att SMB är ett utmärkt alternativ. De har fått en hel del skit här och på andra forum, men som jag förstått det så är det särskilda (konkurenter) krafter med vinstintresse som ligger bakom den kritiken.

Jag tycker SMB blivit varken sämre eller bättre, de har alltid hållit en hög kvalitativ nivå. Sedan att det begåtts en del misstag vad gäller val av böcker osv, det får man leva med.

Annars fungerar Adlibris och Bokus utmärkt för mig. Jag tycker de har bra priser som få kan konkurera med. Men vill jag handla riktigt högkvalitativa titlar via nätet så väljer jag amerikanska/engelska bokhandlare. Visserligen på engelska då, men det innebär inget problem för mig.
Tack för ordet.

caribeo
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av caribeo » 02 mar 2006 16:53

Har ni någon uppfattning om vilken som har det bredaste historiska sortimentet av bokus och adlibris?

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 02 mar 2006 16:55

Själv så har jag inte handlat från Adlibris men Bokus har jag bara gott att säga om utifrån mina personliga erfarenheter. SMB och Clio är även de utanför mina personliga erfarenheter. En bekant är med i SMB och han är nöjd.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

caribeo
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av caribeo » 02 mar 2006 17:22

Saken är den att jag själv har lite planer på att starta just en nätbokhandel med historiskt tema. Mycket för att det skulle vara roligt, men det är ju inte möjligt om det inte finns någon efterfrågan. Jag hoppas på att kunna ha ungefär samma priser som bokus, på svenska böcker. Import är i regel lite dyrare, och det är svårt att göra något åt. Ni verkar ha många bra tankar och jag är väldigt öppen för förslag och idéer.

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 02 mar 2006 18:05

Efterfrågan finns nog men frågan är om den är tillräckligt stor för att du ska gå runt på det hela. Skall du köra hemifrån med litet lager och på så vis låga lageromkostnader så kanske det kan fungera men jag är rädd för att den Svenska marknaden är för liten för att det skall fungera rent ekonomiskt, vilket jag tycker är synd. Det kan fungera och för att du skall nå en större kundbas så har du ju Osprey's böcker som har historisk inriktning men som riktar sig främst mot modellbyggare.

Men viktigast är att du gör en ordentlig marknadsanalys innan du beslutar dig.
Semper fidelis - McCoy

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 02 mar 2006 18:26

Ja, det kommer nog inte att bli lätt att slåss med Bokus & Adlibris om de historiskt intresserade kunderna. Bara en sådan sak som portokostnaderna väger tungt i sammanhanget.

Både Ablibris & Bokus har ju ett fast porto på endast 19 kr - oavsett hur många böcker man beställer. Oavsett avtal med Posten så är det en ren förlustaffär för dom - men p.g.a. deras stora volymer så verkar företagen
gå med vinst ändå.

Dessutom så vet de flesta som köper mycket böcker online att portot oftast ger ett ordentligt påslag på slutsumman. T.ex. så kan det ibland vara billigare att köpa en bok förlagsny från Adlibris än att köpa den begagnad från ett antikvariat - just för att portot blir så pass högt när man köper det från ett litet företag (som ett antikvariat i det här fallet).

Skriv svar