Bf 109G "Rote 7" kraschar den 15 Juli 2005.

Här diskuteras vapen, militär utrustning, flyg, pansar och fartyg.
Skriv svar
Användarvisningsbild
GT
Fanjunkare
Fanjunkare
Inlägg: 484
Blev medlem: 14 dec 2005 16:35
Ort: Västerbotten
Kontakt:

Bf 109G "Rote 7" kraschar den 15 Juli 2005.

Inlägg av GT » 09 jan 2006 22:34

Trots att piloten var en veteran så blev Bf 109G "Rote 7" öde ett alltför vanligt ett för denna typ av flygplan.

Jag tror att det är många med mig som får en liten tår i ögat när en sådan sak händer med en raritet som Bf 109G.

Hur som helst så klarade sig piloten och det var ju positivt.
Bilagor
BF109G Rote 7.jpg
BF109G Rote 7.jpg (46.13 KiB) Visad 4796 gånger
Bf 109G_Rote Sieben.jpg
Bf 109G_Rote Sieben.jpg (48.86 KiB) Visad 4796 gånger
Rote 7 den 15 Juli _2005.jpg
Rote 7 den 15 Juli _2005.jpg (39.22 KiB) Visad 4796 gånger
How Can Man Die Better
Than Facing Fearfull Odds
For The Ashes Of His Fathers
And The Temple Of His Gods

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Inlägg: 9392
Blev medlem: 06 mar 2004 15:05
Kön: Man
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 09 jan 2006 22:39

Har du hört om de skall restaurera "Rote 7" på samma sätt som den berömda "Black Six"?
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

MacBue
Aspirant
Aspirant
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 jan 2006 00:24
Ort: Täby
Kontakt:

Inlägg av MacBue » 10 jan 2006 00:49

ser inte bra ut det där....

Användarvisningsbild
Kamikaze
Kapten
Kapten
Inlägg: 1600
Blev medlem: 22 dec 2004 00:26
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Frisedel
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av Kamikaze » 10 jan 2006 01:31

Hur kommer det sig att landningsställen på 109:an är så ömkligt klena?
"Oh lord, bless this thy handgrenade that with it thou mayest blow thein enemies into tiny bits, in thy mercy."

MacBue
Aspirant
Aspirant
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 jan 2006 00:24
Ort: Täby
Kontakt:

Inlägg av MacBue » 10 jan 2006 12:57

Kamikaze skrev:Hur kommer det sig att landningsställen på 109:an är så ömkligt klena?
Han kanske gick ner lite hårt? Tyskarna försökte nog minska vikten i flygplanet så mycket som möjligt kanske...

Användarvisningsbild
GT
Fanjunkare
Fanjunkare
Inlägg: 484
Blev medlem: 14 dec 2005 16:35
Ort: Västerbotten
Kontakt:

Inlägg av GT » 10 jan 2006 14:43

Bf 109G ”Rote 7” flyger igen efter att ha blivit restaurerad och basen är nu på Albatadt-Degerfeld i Tyskland som sig bör.

Bf 109G motorn DB 605 AB är ihop satt av 24 olika motorer.

Jag hoppas att vi får se denna individ i Sverige någon gång, då gäller det att ladda upp sig med digital film och ett par olika kameror för att föreviga detta unika tillfälle.


Det smala landningsstället gjorde att planet vinglade vid start och dessutom så var det svagt byggt och hade lätt för att kollapsa.

Detta poblem följde tyvärr med Bf 109 serien genom alla modeller och av ca 35 000 enheter som byggdes så råkade 5 % ut för olyckor enbart beroende landningsställets utformning.

Tacka vet jag FW 190 som var ett gediget jaktflygplan och inte att förglömma min favorit på den Allierade sidan som är P-51B Mustang.
Bilagor
Stand.jpg
Stand.jpg (38.88 KiB) Visad 3889 gånger
Bf 109G Rote7 efter restaurationen.jpg
Bf 109G Rote7 efter restaurationen.jpg (36.92 KiB) Visad 3889 gånger
P-51B Lt. Henry Brown.jpg
P-51B Lt. Henry Brown.
P-51B Lt. Henry Brown.jpg (27.02 KiB) Visad 3797 gånger
Senast redigerad av 2 GT, redigerad totalt 29 gång.
How Can Man Die Better
Than Facing Fearfull Odds
For The Ashes Of His Fathers
And The Temple Of His Gods

Användarvisningsbild
Flebbe
Aspirant
Aspirant
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 dec 2005 17:02
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Kustartilleriet
Kontakt:

Inlägg av Flebbe » 15 jan 2006 19:03

Trott om ni vill men jag talar sanning företaget jag jobbar på har faktiskt en DB 605 motor stående.

DB 605 motorn tillverkades på licens av Sverige mellan åren 1944-1948 och satt i de svenska planen B-18 och J-21A motorn som tillverkades i Sverige hade 1475 hk.
J-21A ersattes senare med J-21R som det satt en R-1 (Goblin) tillverkades även den på licens och motorn hade en dragkraft på 1500 denna motorn användes även i J-28.
//:Flebbe

Användarvisningsbild
GT
Fanjunkare
Fanjunkare
Inlägg: 484
Blev medlem: 14 dec 2005 16:35
Ort: Västerbotten
Kontakt:

Inlägg av GT » 16 jan 2006 06:37

Då tycker jag att du kan verka för att ditt företag säljer denna till någon av de seriösa aktörer som byggt eller håller på bygga en Bf-109.

Jag tänker då närmast på:

Rote 7
Schwartze 2
Schwartze 6
How Can Man Die Better
Than Facing Fearfull Odds
For The Ashes Of His Fathers
And The Temple Of His Gods

Användarvisningsbild
trx
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Inlägg: 377
Blev medlem: 14 nov 2005 12:44
Kön: Man
Från: Jönköping
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av trx » 29 jan 2006 22:08

GT, har sett siffror från 28k till uppåt 40k byggda 109or, så 35k är väl en bra siffra. Vart har du fått dina uppgifter ifrån?

Och, vet du hur många Gustavs dom byggde?

Användarvisningsbild
GT
Fanjunkare
Fanjunkare
Inlägg: 484
Blev medlem: 14 dec 2005 16:35
Ort: Västerbotten
Kontakt:

Inlägg av GT » 30 jan 2006 07:20

Av ca 35 000 Bf 109 byggda var:

Bf 109 G ”Gustav”, över 10 000 individer i 10 olika varianter.
Bf 109 K ”Kurfurst”, ca 3 000-4 000 individer.

De Bf 109 som fortfarande flyger är ca 10 men av dessa är då mer än hälften spanska HA-112.

Det är nu dags att göra en flygfilm med Bf 109G och P-51D och den skulle göras med att samla ihop alla individer.

P-51D är det ju inga problem att samla ihop en squadron av men med en Staffel av Bf 109G blir det svårt.

Till min stora häpnad kan detta problem lösas med att låta dessa flygfantaster göra om Bf 109F motorkåpan till Bf 109G:s ”Beule” stil och vips så kan en flygfilm kan skapas. Se länk:

http://www.web-birds.com/miller/index.html

Filmen måste innehålla massor med fina vyer av individerna och jag tänker då på snygga filmsekvenser som i Blue Max men låt då inte producenten av ”Memphis Belle” göra denna film.

Jag menar, tänk att ha så många P-51D ommålade för att verka autentiska och sen inte ens ha en enda närbild på dessa utan hon lät sig duperas av B-17.
Bilagor
Dakota Replica Bf 109F.jpg
Dakota Messerschmitt Bf 109F replik.
Dakota Replica Bf 109F.jpg (37.4 KiB) Visad 3789 gånger
How Can Man Die Better
Than Facing Fearfull Odds
For The Ashes Of His Fathers
And The Temple Of His Gods

Användarvisningsbild
trx
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Inlägg: 377
Blev medlem: 14 nov 2005 12:44
Kön: Man
Från: Jönköping
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av trx » 30 jan 2006 12:42

Tack för ett bra svar, för övrigt så kallades även K versionen för Koenig. :)


Jag skulle faktiskt hellre vilja se en ny version av BoB. Släng in ett par bra tyska och engelska skådisar, nyrestaurerade flygplan samt lite fräna effekter i steven spielberg producerad tappning, och minst två och en halv timme film och jag skulle bara glad i resten av mitt liv. :)

Användarvisningsbild
GT
Fanjunkare
Fanjunkare
Inlägg: 484
Blev medlem: 14 dec 2005 16:35
Ort: Västerbotten
Kontakt:

Inlägg av GT » 30 jan 2006 16:25

Som du ser av nedanstående lista så finns det inte många exemplar kvar av Bf 109E och ingen är flygvärdig vad jag vet. Det är alltså helt omöjligt att kunna göra en nyinspelning av Slaget om England.

1. Bf 109V10a, Oberschleissheim, Munchen.
2. Bf 109E-1, Deutches Museum Munchen, Condor Legion.
3. Bf 109E-1, Tangmere Aviation Museum.
4. Bf 109E-3, South African National Museum of Military History.
5. Bf 109E-3, Flying Heritage Collection i Seattle.
6. Bf 109E-3, Deutches Technik Museum i Berlin.
7. Bf 109E-3, RAF Museum i Hendon.
8. Bf 109E-3, USA.
9. Bf 109E-4, Battle of Britain Museum i Kent.
10. Bf 109E-6, Muzeum Lotnictwa I Astronautyki i Krakow.
11. Bf 109E-6, Imperial War Museum.
12. Bf 109E, Under restauration av Airframe Assemblies.
13. Bf 109E, Schweiz AF Museum.
14. Bf 109E, Museum of Flying Santa Monica.

När det gäller Slaget om England den 13 augusti 1940 så var Jagdgeschwader 3, 26, 51 och 52 utrustade med Bf 109E-3 och de var assisterade av Erprobungsgruppe 210 som var utrustad med Bf 109E-1/B och Bf 109E-4B. En Gruppe från Jagdgechwader 54 var också involverad i flygstriderna.

Jag menar att för att nyproducera Slaget om England så kräver detta först av allt en enorm summa och tidsåtgång för att få några Bf 109E i luften.

Detta kräver i sin tur en oerhörd infrastruktur som ingen har idag och sen involverar en nyinspelning av Slaget om England att man måste använda tyska He 111 bombare som också blir svårt att genomföra på ett trovärdigt sätt och de spanska finns inte i tillräckligt antal.

Låt oss för guds skull slippa digitala flygstrider och attacker som i Pearl Harbor !!

Den stora fördelen med mitt förslag är att man skulle kunna skapa en story om en P-51D squadron som är på uppdrag över Nazi-Tyskland och skyddar en styrka av B-17 (som det finns gott om) och Mustangerna blir också inblandad i strid med en Bf 109G Staffel, det finns numera en FW 190 som flyger och denna individ vore det en dröm att få se i filmen.

Man behöver nog inte fantisera ihop denna films historia utan det är bara att ta en av de många Mustang Gruppernas sanna berättelser så blir det nog bra.

Filmer som måste räknas som ett rättesnöre i detta sammanhang är ”Dark Blue World” och en del flygscener i ”Blue Max” och drömvalet av regissiörer vore ju Jan och Zdenek Sverak.
Bilagor
FW190-A.jpg
FW 190A.
FW190-A.jpg (28.78 KiB) Visad 3764 gånger
How Can Man Die Better
Than Facing Fearfull Odds
For The Ashes Of His Fathers
And The Temple Of His Gods

Användarvisningsbild
Flebbe
Aspirant
Aspirant
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 dec 2005 17:02
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Kustartilleriet
Kontakt:

Inlägg av Flebbe » 03 maj 2015 15:33

Har faktiskt ett par bilder på motorn kollade ner i den och den har till och med olja vid vevstakarna så tror den skulle gå att få igång.
Bilagor
11058486_10205722453313413_7708415261467028126_n[1].jpg
11163235_10205722448753299_8073926074387054454_n[1].jpg

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst