era samlarobjekt/sovenirer

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Kilroy
Fanjunkare
Fanjunkare
Från: Skåne
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

era samlarobjekt/sovenirer

Inlägg av Kilroy » 14 dec 2005 20:03

vore kul och veta vilka saker ni har från andra världskriget :)

själv har jag nyss börjat samlat...har en bit amerikansk fallskärm från D dagen, ett skosnöre från en amerikansk soldat
en M1 Garand patron och en kopia av en så kallad "knäpp" som fallskärmsjägarna skickade morse med under invasionsnatten och en kopia av en svensk beredskaps ww2 hjälm :D

fick fallskärmsbiten och skosnöret från en dam i S.t mére eglise i normandie och patronen och "knäppen" är inköpta i normandie :)
hjälmen köpte jag på en loppis affär

Användarvisningsbild
Hitman
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kön: Man
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Hitman » 14 dec 2005 20:15

Hej!

De saker som jag har finns på min hemsida.
http://www.hassemilitaria.dinstudio.se/

Titta in där.
Bättre att ha parkinson och skaka ut halva groggen än att ha alzheimers och inte komma ihåg vart man ställde den.

Lasse
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Lasse » 14 dec 2005 20:27

Samlar tyskt, men har väl:
Autografer ifrån SS soldater (svenskar, danskar, norrmann, Rk bärare etc)
Medaljer (Järnkors, sårat märken, infanteri attackmärken, krigsförtjänstkors, närkampsspännen etc)
Uniformer (heer och Luftwaffe)
Utrustning (Granaterer, patronfickor, bälten, gasmasker, hölster, spadar, etc)
Huvudbonader (SS Fez, luftwaffe side cap, 3 hjälmar)
Frivillig armsköldar.
Och sedan en massa annat krafs.
/Lasse.

PK
Sergeant
Sergeant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av PK » 14 dec 2005 21:17

Här kommer en bild av min Lettiska SS väggdekoration - ärmelsköld, kragspegel, dödsbricka och ett SS-PK foto på två letter tillhörande den 19. Waffen-Grenadier-Division der SS under striderna i Kurland (Kurzeme) 1944/1945.
Bilagor
lett.jpg
lett.jpg (37.12 KiB) Visad 4493 gånger

Katjusja
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Katjusja » 15 dec 2005 10:13

Nu skall vi se...
Jag har tyvärr inte den nit som krävs för att upprätthålla ett strukturerat samlande, men kommer jag över någonting som är intressant, spännande eller udda, brukar jag slå till. :)

Till att börja med: eftersom jag är med i en re-enactmentförening där jag spelar rysk soldat, har det varit läge att samla på mig en (snart) komplett utrustning (varav vilken mycket förvisso är efterkrigsproduktioner, men ändå...)

Sedan är det mest småsaker såsom en finsk "skedgaffel" från 1944, ett ryskt läderbälte, amerikanska förbandspaket, ett gäng tyska "bälteskrokar" (de som hakas fast i själva spännet. Dessa använder jag för reproduktioner av tyska EM tjänstbälten), och en massa småprylar.

Även har jag en rysk löjtnantsuniform (paraduniform) för ingenjörstrupperna (dock endast jacka och byxor)...

Häromdagen sade en kollega att "Synd att vi inte har kvar den där ryska hjälmen, den hade du som re-enactar kunnat ha användning för." Givetvis lystrade jag till och undrade vad det var för någon rysk hjälm hon talade om, och fick då reda på att hennes far var svensk frivillig under vinterkriget och hade tagit hjälmen som souvenir efter att själv ha skjutit ryssen som var i den. Det är alltid kul med föremål som har en känd historia och hjälmen har stannat inom deras familj, så det kanske slutar med att jag får den trots allt. -Dock vet jag inte om jag skulle bära den "i fält"...

Nu har jag även en rysk spade från kriget; den är vässad och det märks verkligen att den har 60 år på nacken. En kul detalj är att dess förre ägare har ristat in sina initialer på två ställen på skaftet. :)
Senast redigerad av 1 Katjusja, redigerad totalt 20 gånger.
/Katja

Användarvisningsbild
Major Engström
Kapten
Kapten
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Industriell krigföring
Kontakt:

Inlägg av Major Engström » 15 dec 2005 15:40

Jag har:
1 st Krigsförtjänstkors med svärd
1 st Ärekors
1 st US 1 Corps Badge
1 st Edelweiss Badge (Heer, uniform)
1 st United Nations Badge
2 st Signal tidningar Nr. 3/1944 och 2:a Oktoberhäftet/1942
2 st Oidentifierade badges
3 st Matransoneringskuponger: 4 st Matfett 50 gram, 4 st Socker x gram, och Fläsk.
Senast redigerad av 1 Major Engström, redigerad totalt 28 gånger.
MVH

[i]"Felet med världen är att de dumma är så säkra på allting och de kloka så fulla av tvivel"[/i] - Bertrand Russell

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 16 dec 2005 21:45

Hej!

Själv samlar jag tysk propaganda-litteratur. Har under årens lopp fått ihop ca. 500-550 böcker & häften - plus en hel del tidningar.

Samlingen innehåller enbart orginal-skrifter utgivna mellan 1933 och 1945 - på tyska eller svenska. Ursprungligen var det bara tyskspråkiga böcker som gällde, fast på senare år har jag nästan helt gått över till svenskspråkiga propagandaskrifter. Mitt enda krav är att dom ska vara orginal - inga tvivelaktiga nytryck eller faksimil-utgåvor.

Den tyska propagandans spridning i sverige är idag ett ganska okänt kapitel, och man blir förvånad av den ofantliga mängd böcker och skrifter som dels skeppades till Sverige från Berlin, och som dels gavs ut av svenska förlag. Till detta kommer givetvis alla skrifter som gavs ut av våra inhemska nazistiska förlag - och med detta faktum i bakhuvudet så känns det som om min plånbok kommer att bli lidande i många år framöver... :)

Användarvisningsbild
Wirth M16811
Menig
Menig
Från: Jönköping
Militär Grundutb: Kavalleriet
Kontakt:

Inlägg av Wirth M16811 » 16 dec 2005 22:19

Tjo!

Har endel tysk militaria ww2.
Fältspade, k98 bajonetter, y-rem, gasmask, ryggsäck, SS fez, DD Wehrmacht hjälm, Camo LW m/42 osv......
Några brev från SS veteraner också.

Svenska Beredskapen ww2:
Fältuniform med all fältutrustning( ej spade dock) från Reg:A6

Brittisk ww2:
En brittisk hjälm från ökenkriget(utan inredningen)

Mer kommer!

MVH//Didrik

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 04 jul 2006 19:40

[mod="McCoy"]*** Från en annan tråd! ***[/mod]
Kapten Kristoffer skrev:Hej. Jag tänkte att det kunde vara kul med en tråd där ni berättar om era samlingar, stora eller små har ingen betydelse. Ni får gärna lägga in bilder.

Själv har jag börjat samla lite smått.Jag har än så länge några tygmärken, tyska mynt en defence medal och några andra tyskar medaljer. Jag har även en tysk hjälm och en brittis pansarhjälm.
Lasse skrev:Lite av det man har är väl 2 mer eller mindre kompletta tyska uniformer (saknar byxor+skor, eller har ett par stövlar stående hos en vän, men ja de står nog där ganska länge då jag slutat samla), dessa är alltså kompletta jacka+huvudbonad+utrustning. Sedan massa lös utrustning över.

Sedan en del medaljer, inget ovanligt direkt utan lite vanliga tyska Ek2, Kvk 2, Östfront, IAB, GAB, Nahkampfspange. Sedan var jag ganska så fast i SS insignier ett tag, så där har jag ett gäng armsköldar, ett skadat ärmelband, sturmmann armvinkel, de-nazifierad SS bältesbuckla, mösstotenkpf och lite annat små krafs. Sedan ett gäng SS fotografier, en hel del signerade foton, däribland har jag autografer från 4 svenska frivilliga i Waffen-SS.

Sen var man ju fast i Luftwaffe ett tag, så där har man ju lite småprylar, sedan lite allmäna huvudbonader (typ 3 tyska hjälmar, en SS camoflage keps, efterkrigssydd i orginalmaterial dock, SS fez och Luftwaffe "sidecap") och så lite svenska NS tidningar.

ja det är väl lite skit man fått ihop över åren :roll:
Fortsätt gärna här! :puss:
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
Kapten Kristoffer
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Kapten Kristoffer » 04 jul 2006 19:44

Jag har även en hitlerjugendnål och ett annat tyskt märke som jag inte vet vad det är för något men jag tror att det är något slags partimärke.
Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few

Användarvisningsbild
Setä
Pensionerad
Pensionerad
Från: Finland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av Setä » 04 jul 2006 23:25

Brukar inte egentligen samla på prylar utan satsar för det mesta på att utöka mitt bibliotek men endel har dock givetvis fastnat med resor och dylikt.

Kanske den intressantaste souveniren är en Japansk Typ 90 (1930) skärmmössa som jag plockade upp på ett lopptorg i Nagoya för några år tillbaka. :)
Käyttääkö eversti viinaa kastikkeena?

animon
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av animon » 05 jul 2006 17:22

Svårt att lista allt man har då samlingen börjat blivit lite för stor eller hur man nu ska säga..

Hjälmar en drös..

Uniformer en bunt..

Medaljer en bunt..

Vapen med tillbehör några..

Blankvapen några..

Övrigt en bunt..

Skulle jag lista allt med bilder så tar det upp några sidor därav håller jag min posting kort denna gång.. PS: mesta jag har är Tyskt men även lite allierat DS:

MVH

antabus
Menig
Menig
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Pansar
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av antabus » 07 jul 2006 13:45

Här är lite av min samling.
http://www.geocities.com/peter_sandahl
mvh Peter

Användarvisningsbild
Jason__Voorhees
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Jason__Voorhees » 07 jul 2006 14:11

antabus skrev:Här är lite av min samling.
http://www.geocities.com/peter_sandahl
mvh Peter
Jättefin samling! Det skulle vara kul om alla kunde (om dom har möjlighet) ta kort på eran samling för jag tycker det är skojjigt att titta på andras samlingar och så. :)
Mess with the best, Die like the rest!

Användarvisningsbild
Kapten Kristoffer
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Kapten Kristoffer » 07 jul 2006 15:56

Ja det var verkligen en fin samling vapen. Var har du köpt dem, behöver man någon sorts samlarlicens eller.
Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few

Skriv svar