Nyckelhändelser?

Här diskuteras och analyseras det första världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Vescca
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Nyckelhändelser?

Inlägg av Vescca » 05 dec 2005 14:06

Hej allihop, jag registrerade mig nyss. Jag hoppas på att kunna fiska upp lite information här om Det stora kriget, då jag har ett stort prov på detta i skolan inom en snar framtid. Min fråga lyder; vilka var krigets "nyckelhändelser" (min lärares uttryck), som mest kom att påverka krigets gång? Jag ska nämligen kunna analysera just denna fråga. Och vad hade hänt om just dessa mest betydande händelser fått ett annat resultat?

Jag är inte sådär jätte-påläst. Jag kan det som står i min bok - det viktigaste. Med andra ord, jag kan krigsförloppet i stort men inte jätte-ingående.

Jag är mycket, mycket tacksam för all eventuell information :D.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 05 dec 2005 15:27

Eftersom du lyckades bli medlem nummer 1000 så gör jag ett undantag från min policy om att hjälpa till med läxläsning.

Jag anser att nyckelhändelserna i kriget är följande, nu finns det säkert lika många förslag på detta som det finns medlemmar här men jag gör ett försök.

1914:
Slaget vid Tannenberg
Slaget vid gränserna samt slaget vid Marne
Kapplöpningen mot havet och inledningen på skyttegravskriget.

1915:
Slaget vid Neuve-Chapelle
Andra slaget vid Ypres, inledningen på gaskriget.
Invasionen av Gallipolihalvön och den där på följande slakten på ANZAC.

1916:
Slaget vid Verdun, inledningen på den nya världsordningen.
Skagerackslaget
Slaget vid Somme

1917
Nivelleoffensiven samt franska arméns sammanbrott våren 1917
USA går in i kriget
Tredje slaget vid Ypres/slaget vid Passchendaele
Ryska revolutionen
Slaget vid Cambrai

1918
De tyska våroffensiverna, stormtruppernas stora stund och blixtkrigets födelse.
Slaget vid Amiens, den tyska arméns sammanbrott
Den fransk-amerikanska offensiven vid Meuse-Argonne, krigets slutoffensiv

För detaljerad info om varje del så läs mer på http://www.firstworldwar.com/

Är det något mer du undrar över så fråga mer specifikt om någon händelse så ska vi säkert kunna hjälpa till, lycka till. :-)

Vescca
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Vescca » 05 dec 2005 15:33

Jag tackar så hjärtligt. 1000:e medlemmen, ibland har man sannerligen tur.

Jag tycker att detta är helt sjukt svårt. Vi fick diskussionsuppgifter om att peka ut det viktigaste slaget, det som hade störst betydelse för hela kriget. Det är antagligen fler än ett, förresten. Jag har så svårt att tänka på "tänk-om.."-sättet..

Tack så hemskt mycket för svaret.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 05 dec 2005 15:40

Vi fick diskussionsuppgifter om att peka ut det viktigaste slaget, det som hade störst betydelse för hela kriget. Det är antagligen fler än ett, förresten.
Visst är det mer än ett slag men ska man ändå drista sig till att välja just ett slag och försöka se det som det viktigaste så anser jag att det blir slaget vid Verdun.

Här kan man säga att kriget vänder, här sopas de sista resterna av den gamla tiden undan och kriget visar en nytt frukansvärt ansikte. Under och efter Verdun så blir kriget alltmer ett maskinernas krig. Människor är från och med nu endast offer för kulsprutor och artilleri, den enskilda mänskliga insatsen betyder allt mindre i detta krig. Något som senare bekräftas av slaget vid Somme och introduktionen av stridsvagnen.

Keegan har i sin bok med ett mycket bra citat från ett franskt befäl efter en tur uppe på Mort Homme (Den döde mannen, en höjd framför Verdun)
De sista två dagarna låg vi i iskall gyttja på skyttegravens botten under fruktansvärd artilleribeskjutning och med inget annat skydd än det den trånga skyttegraven kunde erbjuda… tyskarna anföll naturligtvis inte, det skulle ha varit alltför dumt… resultat: jag kom dit med 175 man, jag lämnade platsen med 34, flera av dem halvgalna… de svarade inte längre när jag talade med dem.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 05 dec 2005 16:38

Min fråga lyder; vilka var krigets "nyckelhändelser" (min lärares uttryck), som mest kom att påverka krigets gång?
För att svara kort:

* Schlieffenplanen misslyckas, det blir skyttegravskrig/slakt i fyra år utan att någon sida direkt tar mark.

* Ryska revolutionen.

* USA går med i kriget (och avgör det därmed).

Det här nedan är inte en händelse men väldigt viktig när det gäller FVK eller det stora kriget om man ska använda rätt term.

* De nya vapnen, gas, kulsprutan, snabbskjutande artilleri m.m. Tidigare hade man i stort sett bara använt dessa på icke-européer. Nu blev det sig så att båda sidor hade dom vilket ledder till masslakten och låst läge.
Försmak av detta hade man fått i kanske främst amerikanska inbördeskriget men det var ju borta i USA och intresserade inte de militära ledarna i Europa. Tysk-Franska kriget hade gått snabbt, Krimkriget vet jag inte om det kunde agera som en förvarning då det ägde rum på 1850-talet.

Själva slagen under kriget påverkar inte direkt något militär(vilken betydelse slag kunde få på hemmaopinionen och sådant har jag inte räknat in) men slaget/undret vid Marne kanske ska ses som en viktig händelse och på sätt kanske det viktigaste slaget, det som fick mest betydelse/effekt.

Det är där som fransmännen vinner på håret och lyckas stoppa tyskarnas framryckning. Vad hade hänt om tyskarna haft de förband som skickats österut kvar? Troligtvis hade tyskarna då vunnit vid Marne och kunnat fortsätta framryckningen, sedan hur lång vet jag inte.

Efter detta blev det ställningskrig.

Övriga slag, inklusive den sista tyska offensiven, hade inte möjlighet att leda till så mycket då båda sidor var likställda. Även om de lyckats avancera en bra bit så hade detta inte påverkat krigets utgång.

Tyskland var härjat av spanska sjukan, svält och uppror och ensamma i slutet.

Du nämde inte tanksen Matte? När de började sättas in i stora skala, om än sent i kriget, så visade de ju att de var nyckeln som "låste upp" ställningskriget.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 05 dec 2005 16:44

Du nämde inte tanksen Matte? När de började sättas in i stora skala, om än sent i kriget, så visade de ju att de var nyckeln som "låste upp" ställningskriget.
Nja, jag tog ju upp slaget vid Cambrai, där användes de seriöst för första gången. 14 månader tidigare vid Somme gjorde de inte mycket annat än att locka fram hånskratt hos tyskarna.

Men du har helt rätt det är ju först i och med stridsvagnen som ställningskriget löstes upp och även om de allierade aldrig bröt i genom fronten hösten 1918 så tvingade de tyskarna tillbaka steg för steg.

Vescca
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Vescca » 05 dec 2005 17:36

Ännu mer information :D. Wooh. Jag suger åt mig som en svamp.

Får jag fråga en dum fråga. Jag har inte fattat en sak. Hur påverkade Ryska revolutionen krigets utgång för Rysslands del? Ledde det till att ryssarna drog sig ur snabbare? Jag har faktiskt ingen aning. Det är kanske en fruktansvärt obegåvad fråga, men jag är inte så påläst, som sagt.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av York » 05 dec 2005 17:39

Bolsjevikerna som tagit makten i Ryssland ville sluta fred och koncentrera sig på att stabilisera läget i landet.

Resultatet av fredsavtalet mellan länderna blev att Tyskland fick väldigt mycket territorium vid fredsavtalet då bolsjevikerna ville ha en fred ganska snabbt. Givetvis fick ju inte Tyskland behålla dessa områden vid Versallies.

Men det viktiga är att då det blev fred i öst kunde tyskarna flytta över alla trupper de haft på östfronten till västfronten.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 05 dec 2005 18:49

Men det viktiga är att då det blev fred i öst kunde tyskarna flytta över alla trupper de haft på östfronten till västfronten.
Det var trupper från östfronten som bildade stommen i stormbataljonerna våren 1918. Förutom att den rena numerären ökade så hade dessa trupper också betydligt högre moral och självförtroende än de krigströtta trupperna i väst. De hade ju upplevt en hel del segrar under 1917.

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Militär Grundutb: Skyddscentrum
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 05 dec 2005 18:52

Dessutom så var det tyskarnas elitdivisioner som kom till västfronten(minns inte vad divisionerna hette dock)

von Adler
Korpral
Korpral
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 06 dec 2005 09:55

USAs inträde i kriget kanske kortade det, men det var långt ifrån att de avgjorde kriget. Entenen hade egentligen inga problem att stoppa tyskarnas sommaroffensiver 1918 - och det amerikanska deltagandet i dessa strider var minimalt - deras frånvaro skulle bara inneburit mer utrustning för ententens trupper (amerikanernas försåg i princip bara sina soldater med gevär och uniformer, resten, från ammunition, kulsprutor, artilleri till underhåll och överskeppning) stod ententen för.

Att amerikanerna var med innebar att tyskarnas vilja att ge sig kom lite tidigare, inte mer.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 06 dec 2005 10:59

von Adler skrev:USAs inträde i kriget kanske kortade det, men det var långt ifrån att de avgjorde kriget. Entenen hade egentligen inga problem att stoppa tyskarnas sommaroffensiver 1918 - och det amerikanska deltagandet i dessa strider var minimalt - deras frånvaro skulle bara inneburit mer utrustning för ententens trupper (amerikanernas försåg i princip bara sina soldater med gevär och uniformer, resten, från ammunition, kulsprutor, artilleri till underhåll och överskeppning) stod ententen för.

Att amerikanerna var med innebar att tyskarnas vilja att ge sig kom lite tidigare, inte mer.
Rent militärt hade inte USA mycket att komma med, stackars bondpojkar som inte kunde mycket annat än att dö snyggt när de ställdes mot dåtidens bästa armé.

Men jag tror inte man kan underskatta den moraliska aspekten av detta, dels så höjdes moralen inom ententen. Här kom folk som var lika ivriga att gå i krig som de själva varit sommaren 1914. Sedan håller jag med de författare som hävdar att det var förkrossande för tyskarna. Efter nästan 4 år i fält hade de krossat Ryssland, tagit livet av 1.500.000 fransmän och gjort slut på den ena brittiska armén efter den andra och förvägrat dem vinst i väst och nu ställdes de inför utsikten att 1 miljon amerikaner utan problem skulle ta sig över Atlanten. Flottan hade ju lovat dem att inte en enda amerikan skulle kunna sätta sin fot på europeisk mark men efter ett år och nästan 400.000 överskeppade soldater så hade de inte förlorat en enda man.

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Militär Grundutb: Skyddscentrum
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 06 dec 2005 14:28

Jimmy skrev:Dessutom så var det tyskarnas elitdivisioner som kom till västfronten(minns inte vad divisionerna hette dock)
Huvuddelen av armèns ursprungliga elitförband Gardes,-Jägar,-Preussiska,-Swabiska,- och de bästa av den Bajerska divisionen var det som förflyttades till västfronten.

Skriv svar