Framom Främsta Linjen

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Framom Främsta Linjen

Inlägg av Admin » 13 maj 2004 21:00

Bild
Framom främsta linjen
(Etulinjan edessä)
Vi får följa Harry Järv och Alpo Marttinen under fortsättningskriget 1942-1944. Filmen bygger i detalj på verkliga händelser och personer. Som grund till manuskriptet ligger historiska fakta och också bland annat Harry Järvs fotografier från fronten.

I rollerna bl.a: Tobias Zilliacus, Ilkka Heiskanen, Christoffer Westerlund, Carl-Gustaf Wentzel, Sampo Sarkola, Joachim Thibblin m.fl.
Regi: Åke Lindman

Genre: Drama/Dokumentär
Någon som sett denna film än? Bra, dålig?
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 13 maj 2004 22:40

Filmen är intressant och sevärd. Tyvärr sveper den inte undan fötterna på en som inledningen på Menige Ryan men den ger ändå en saklig och informativ bild av livet vid den finska fronten. Filmens styrka är realismen. Människorna har riktiga förebilder och allt man får se har hänt i verkligheten. Veteranerna Harry Järv och Orvar Nilsson har själva varit med under inspelningen och faktagranskat alltihop. Utrustning, scenografi och pyroteknik är förstklassig. Skådespeleriet och dramatiseringen är det inte. Dialogen är stel och onaturlig och skådespelarna inte direkt gräddan av finska skådespelareliten. Undantaget är dock Ilkka Heiskanen som spelar överste Marttinen. Han har en kraftfull närvaro i varje scen där han är med. Till största delen talas finlandssvenska eftersom 61:an är ett finlandssvenskt regemente. För rikssvenska öron kan det låta märkligt eftersom man mest är van att höra Mark Levengoods mysiga mumintrolldialekt. Så dock inte här, brytningen är så kraftig att man undrar om de kan svenska överhuvudtaget? Faktum är att det inte blir schvung i dialogen förrän finskan haglar som skarpa piskrapp över rotvälskan. Dramatiseringen är också otillfredsställande och jag undrar om det inte hade varit bättre att göra som i Okänd soldat där man skapat en fiktiv berättelse baserad på verkligheten med en sann kärna. Individuella scener kan vara bra men stelheten ger det hela en känsla av informationsfilm för skolan. Men om man nu ska plocka russinen ur den något torra kakan så måste det sägas att stridssekvenserna bland skyttegravarna är riktigt bra. Det skjuts och smäller på ett sätt som görs att det känns riktigt farligt. Buntladdningar och handgranater är inget som man kastar omkring sig till höger och vänster. Jag kan rekommendera filmen på rent saklig grund men som actionunderhållning lämnar den åtskilligt att önska.

http://www.framomframstalinjen.fi/

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 13 maj 2004 22:43

Nästan så man får gå och se den.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 13 maj 2004 22:48

Filmen hör ju inte till vanligheterna i bioutbudet så det tycker jag. Även om den inte levde upp till mina högt ställda förväntningar så ångrar jag inte biobesöket. Behöver jag säga att majoriteten i publiken var äldre män 50+...

Frontsoldaten
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Frontsoldaten » 13 maj 2004 22:50

Skitbra "review" Raspan! Jag ser fram emot att se den i alla fall. Vill inte missa något nytt som handlar om andra världskriget.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 13 maj 2004 22:59

Får se om den går här i Halmstad, de flesta filmer brukar ha premiär här så risken är att den har flyttat vidare. Men med lite tur...
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."

Användarvisningsbild
SFP-WarHeart
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av SFP-WarHeart » 04 aug 2004 22:27

Rasputin skrev:Filmen är intressant och sevärd. Tyvärr sveper den inte undan fötterna på en som inledningen på Menige Ryan men den ger ändå en saklig och informativ bild av livet vid den finska fronten. Filmens styrka är realismen. Människorna har riktiga förebilder och allt man får se har hänt i verkligheten. Veteranerna Harry Järv och Orvar Nilsson har själva varit med under inspelningen och faktagranskat alltihop. Utrustning, scenografi och pyroteknik är förstklassig. Skådespeleriet och dramatiseringen är det inte. Dialogen är stel och onaturlig och skådespelarna inte direkt gräddan av finska skådespelareliten. Undantaget är dock Ilkka Heiskanen som spelar överste Marttinen. Han har en kraftfull närvaro i varje scen där han är med. Till största delen talas finlandssvenska eftersom 61:an är ett finlandssvenskt regemente. För rikssvenska öron kan det låta märkligt eftersom man mest är van att höra Mark Levengoods mysiga mumintrolldialekt. Så dock inte här, brytningen är så kraftig att man undrar om de kan svenska överhuvudtaget? Faktum är att det inte blir schvung i dialogen förrän finskan haglar som skarpa piskrapp över rotvälskan. Dramatiseringen är också otillfredsställande och jag undrar om det inte hade varit bättre att göra som i Okänd soldat där man skapat en fiktiv berättelse baserad på verkligheten med en sann kärna. Individuella scener kan vara bra men stelheten ger det hela en känsla av informationsfilm för skolan. Men om man nu ska plocka russinen ur den något torra kakan så måste det sägas att stridssekvenserna bland skyttegravarna är riktigt bra. Det skjuts och smäller på ett sätt som görs att det känns riktigt farligt. Buntladdningar och handgranater är inget som man kastar omkring sig till höger och vänster. Jag kan rekommendera filmen på rent saklig grund men som actionunderhållning lämnar den åtskilligt att önska.

http://www.framomframstalinjen.fi/
Låter spännande...
Vesterinen

General
Vicekorpral
Vicekorpral
Kontakt:

Inlägg av General » 04 aug 2004 23:26

DVD:n släpps till julen.
Sista svensken tar ner flaggan

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 05 aug 2004 15:58

Och dit är det ju rätt långt, har inte hittat den på det där stället som vi talar tyst om heller :wink:

Användarvisningsbild
Andreas
Överste
Överste
Från: Finland
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av Andreas » 05 aug 2004 16:14

Jag vill bara kommentera att alla huvudpersoner i filmen (förrutom Ilkka Heiskanen) ÄR finlandssvenska, men att IR 61 och dess soldater i huvudsak var ett österbottninskt förband, och alla som har varit i Dragsvik vet hur dessa pampeser låter, det är inte brytning det är plattlänska. Pampes eller plattlänning är ett inte smeknamn för österbottningsom används främst av icke-östernbottningar. Syftar på det faktum att Österbotten i princip är en stor, platt slätt och därför jämförs med Pampas i Argentina.

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 06 aug 2004 22:35

Tack för svaret. Det undanröjde mitt främsta frågetecken kring filmen.

cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av cihset » 07 aug 2004 00:42

Men vad i s%tan? Hoppas inte denna film gick i Luleås biografer för då kommer jag sörja grymt att jag inte var mer uppmärksam. =/

Fenriz
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Fenriz » 03 sep 2004 10:34

Kommer enligt Discshop att släppas 2004-12-01

Framom Främsta Linjen - Discshop

/Fenriz
Non Vi Sed Arte - Mvh Mikael Sundholm

Armchair warrior
Överste
Överste
Militär Grundutb: Flygvapnet
Kontakt:

Inlägg av Armchair warrior » 03 sep 2004 10:36

Fenriz skrev:Kommer enligt Discshop att släppas 2004-12-01

Framom Främsta Linjen - Discshop

/Fenriz
Detta får man inte missa.. Skrev ned i almanackan :)
dyslectics have more fnu...

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 31 dec 2004 13:14

Beställde den faktiskt idag, tyvärr var den slut så jag får väl vänta ett par veckor.

Är den något att ha??

Skriv svar