Nyinköpta böcker!

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kön: Man
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Nyinköpta böcker!

Inlägg av McCoy » 08 sep 2005 17:35

Snubblade över två färska (Sv översättning) böcker idag på bokhandeln som jag bara kände att jag ville ha och läsa

Trafalgar, biografi över ett sjöslag - Roy Adkins
Verkar faktiskt vara en rätt så färsk bok som nu har utgivits på Svenska då den tydligen är skriven så sent som under 2004. Den såg väldigt intressant ut och jag fastnade direkt för den.

Gallipoli Första världskrigets största misstag - Alan Moorehead
Färsk och färsk, den skrevs 1956 och kom i Svenskt tryck 1957 men sen så har den tydligen inte alls varit i tryck i Sverige tills nu.

Förra veckan så införskaffade jag Karl XII:s död - Peter From
Den är då färsk och tydligen redan omtalad, har bara bläddrat lite i den än så länge men den verkar vara en aning anal med ingående skjutprov och återskapande av sprick och fragmentbildning av skallben i samband med skjutproven. Dock så tyckte jag att det såg klart intressant ut som en helhet. Har däremot inte läst den ännu då jag har en mängd andra böcker som ständigt slåss om min uppmärksamhet.

Så nu är min fråga, har någon här läst någon av ovanstående böcker och har synpunkter eller så kan ni ju posta era nyförvärv här när ni köper historieböcker så kan vi andra då komma med synpunkter om vi har några.

Peter From
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Peter From » 15 sep 2005 09:08

"Anal"!? Det var då en lustig beskrivning av innehållet. Jag tänker nu på bok nr. 3 i din lista ovan, den undertecknad har författat. Du kommer nog att ändra uppfattning när du väl börjar läsa. De "anala" delarna är inte så svåra att följa när du kommer in i materien. ;-) Trots allt har jag skalat av så mycket facktermer som varit möjligt och har försökt göra boken så populärhistorisk det bara gick.

Mer info hittar du dessutom på http://www.karlxii.se - sajten som är en förlängning till boken. Där får du dessutom två bonuskapitel som inte fick plats i den tryckta versionen. Det är helt gratis för er som har köpt "Karl XII:s död : Gåtans lösning".

"Anal"... Bah... He, he...

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 15 sep 2005 13:20

Ha Ha, är ju själv lite "anal" så det passar ju bra!

Välkommen till KF, hoppas att du skall trivas här och ha lite tid att skriva här också.

:puss:
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Peter From
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Peter From » 15 sep 2005 15:52

Jo, forumet är mycket intressant då egentligen WW II är mitt huvudintresse, främst då A.H.:s personlighet och Barbarossa. Där kan man snacka om att jag har läst en del "anala" saker... ;-)

Just det, glömde... Jag har läst min bok, den var bra. :soldat:

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 15 sep 2005 16:35

Peter From skrev:Just det, glömde... Jag har läst min bok, den var bra. :soldat:
Ha! :skratt: Ha! :skratt: Ha! :skratt:

Humor på hög nivå! :hail:

Peter From
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Peter From » 15 sep 2005 17:00

Eller tarvligt låg... :snurrig: Har du spanat in KarlXII.se än?

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 15 sep 2005 17:25

Ja, gjorde det just som hastigast, ser ut att finnas mycket matnyttigt där men sidan som helhet upplevde jag som tungladdad och seg att refresha. I och för sig så håller jag på att ha en lång uptime på min burk just nu men det bör inte spela in.

Reggade mig i alla fall så får vi se vad det blir av det hela för min del kommer nog att läsa den snart skulle jag tro.

Peter From
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Peter From » 15 sep 2005 17:34

Jo, söligheten beror på den server den ligger på... Sedan är ju Access inte världens bästa lösning. Ibland går det dock snabbare än idag (vilken lycka vad?)... Jag kommer att byta till en snabbare ISP vad tiden lider.

Jo läs den, det gjorde som sagt jag, och jag gillade skarpt vad jag hittade i de olika kapitlen. :soldat: Och på sajten...

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 15 sep 2005 17:38

Mycket att gå igenom är det i alla fall! Desto bättre för mig som håller på att sakta men säkert bättra på mitt kunnande om Svensk historia som har varit näst intill obefintligt då jag inte har intreserat mig för den delen av historien föränn något år sen.

Skyller på att jag inte har läst Svensk historia i skolan annat än i 4:an och då hade jag en usel lärare så intresset för inhemsk historia förblev sovande ett bra tag.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Peter From
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Peter From » 15 sep 2005 17:54

Ja, då har du chansen att fräscha upp åtminstone kunskaperna kring den svenska stormaktstiden. Det är mycket på gång på sajten. Snart kommer till exempel en special på Peter Englund där han snackar lite om Kalle 12.

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 15 sep 2005 18:03

Låter klart intressant, har dock varit inne i en antik period då jag nästan bara har läst böcker som har rört olika skeden av antiken det senaste året. Vem vet? Din bok kanske leder till att jag till slut tar och plöjer igenom de böcker som jag har olästa om Svensk historia.

Förövrigt så är det ju kul att språka med en författare som inte är lokal, de lokala författarna här är ju lite speciella. Nog för jag skall gå på en föreläsning till veckan av Maud Webster och hennes senaste bok.
Semper fidelis - McCoy

Peter From
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Peter From » 16 sep 2005 11:23

Jag är högst "lokal" - dock bara inte i Skellefteå. :soldat:
Webster kan bli kul. Var det inte "Mafffians värld" som kom ut på Historiska media?

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 16 sep 2005 11:28

Peter From skrev:Jag är högst "lokal" - dock bara inte i Skellefteå. :soldat:
Webster kan bli kul. Var det inte "Mafffians värld" som kom ut på Historiska media?
Stämmer bra det, det var hennes debutbok och hennes senaste heter ju Roms vatten och verkar klart intressant fast jag har dock inte hunnit köpa/läsa den ännu. Har dock inte träffat henne men jag har träffat en hel del andra Skellefteå med omnejd författare och de flesta har varit rätt så excentriska.

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 23 sep 2005 09:26

Ny bok i samlingen nu sen igår!

Malta - Michael Tamelander
Den ser onekligen intressant ut, frågan är ju bara hur jag ska få tid till att läsa alla mysiga böcker.
Semper fidelis - McCoy

Mille
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av Mille » 23 sep 2005 12:54

Du gjorde ett bra köp McCoy!
MVH
Johan

Skriv svar