Dödsstraff

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar

Ska dödsstraff införas i Sverige?

Ja
24
53%
Nej
21
47%

Antal röster: 45

Användarvisningsbild
101st
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Kontakt:

Dödsstraff

Inlägg av 101st » 29 apr 2004 19:23

Ska vi i Sverige införa dödsstraff? Motivera gärna.
Tack för ordet.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 29 apr 2004 19:31

Dödsstraff hör inte hemma i en modern demokrati.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

gomorron
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av gomorron » 29 apr 2004 19:50

Hellre ta bort den höga standarden i fängelser. Kabel-TV, Gym, universitets-utbildningar osv osv.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 29 apr 2004 19:56

Att utbilda folk är väl en av de bättre metoderna att minska brottsligheten. Det är bevisat i många undersökningar. Men jag håller med dig när det gäller kabel-TV.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."

gomorron
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av gomorron » 29 apr 2004 20:10

Ok. Tänkte lite fel om utbildning där. Däremot kan dom gärna få samma nivå på maten som vi skolungdomar får. :x Då lär ingen vilja begå något brott igen...

Jocke
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Jocke » 29 apr 2004 20:15

Ja, jag tycker faktiskt det. Pedofili är en utav de brotten som jag skulle kunna tänka mig ska bestraffas med döden.

Frontsoldaten
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Frontsoldaten » 29 apr 2004 20:45

Jag tycker det finns tillfällen då dödsstraff absolut är ett alternativ. Vid återfallsförbrytare t ex, Massmord och seriemördare. Det finns människor som förbrukat all rätt att få leva.

Läste på text-tv igår om rattfylleristen (dömd för rattfylleri flera ggr tidigare) som fick 1.5 år för att ha kört ihjäl en kvinna. Sjukt samhälle vi lever i.

gomorron
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av gomorron » 29 apr 2004 20:49

Om det är t.ex. Pedofiler som upprepade gånger begår brott så tycker jag det. Sama sak för psyksjuka som ej kan botas(våldsamma) och andra återfallförbrytare.

Däremot aldrig på "förstagångsbrott" då man kan ha fått fel person.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 29 apr 2004 20:55

Så man ska avrätta psykiskt sjuka??? Nu får du ge dig, sådant sysslade man med i Tredje Riket, kan inte begripa hur man ens kan komma på en så jävla (ursäkta språket) dum idé.

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 29 apr 2004 22:42

Jag röstade "ja" på frågan. Tycker att det bör finnas som alternativ i extrema fall. Bör dock kontrolleras hårt och ständigt granskas. Jag är dock inte helt övertygad. Jag inser även faran med att införa dödsstraffet.
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
Littorio
Korpral
Korpral
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av Littorio » 29 apr 2004 23:43

Dödsstraff avskräcker inte kriminella. Så varför ska vi då låta avrätta dem? För att tillfredställa oss själva?

Frontsoldaten
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Frontsoldaten » 30 apr 2004 01:06

Littorio skrev:Dödsstraff avskräcker inte kriminella. Så varför ska vi då låta avrätta dem? För att tillfredställa oss själva?
Varför? För att de förbrukat sin rätt att leva, för att de utfört ett hemskt brott, för att det inte ens är möjligt att rehabilitera tillbaka sådana människor i samhället, för att jag inte vill betala för att en pedofil ska få ha det bra i fängelset, för att staten ska säga NEJ nu räcker det, du fick en chans, du fick två chanser, nu är måttet rågat.

Se på stureplansincidenten, straffet de borde ha fått finns inte ens på straffskalan. Det är löjligt. Zethreus sitter i fängelse och sköter "business as usual" genom att sms:a information om vapen affärer. Vad är det här för mesigt samhälle? Han har chansen att komma ut och börja på ny kula men offrens anhöriga då? De får aldrig krama sina barn igen. Tänk om någon våldtar och mördar ditt barn...vill du att dina skattepengar går till att mata den skyldige?

Användarvisningsbild
Littorio
Korpral
Korpral
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av Littorio » 30 apr 2004 01:23

Svenska fängelser är inte så trevliga som de flesta tror. För några dagar sen blev just svenska fängelser kritiserade för att interner satt inlåsta omänskligt länge, x antal timmar om dygnet. Är lite osäker på vem som skickade synpunkterna men jag tror det var en EU kommisionär som ansvarar för sådana frågor.

Användarvisningsbild
Dynamit
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Dynamit » 30 apr 2004 11:18

Jag skulle tro att de är ganska trevliga ändå, speciellt med tanke på vilka brott vissa av internerna begått.
Pierre Taemo

Användarvisningsbild
feldgrau
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Västra Götaland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av feldgrau » 30 apr 2004 13:06

Känslomässigt svar: Ja.
Logiskt svar: Nej.

Dödsstraff för mycket grova brott tycker jag skulle vara bra, men rent lagmässigt vore det en katastrof. Ska man bara dömma dödsstraff om någon erkänner ett brott eller när man har överväldigande bevis? Om vi har två fall med exakt samma brott, men där det i ena fallet är lite, lite, lite tveksamt om det verkligen är rätt man man tagit, i vanliga fall hade han fällts, men vågar man verkligen riskera en oskyldig människas liv?

/feldgrau
Senast redigerad av 1 feldgrau, redigerad totalt 9 gånger.
En hetsig själ är såsom en brinnande eld, och slocknar inte förrän han förtärt sig.

Skriv svar