Sverige deltar

Här diskuteras ämnen som inte passar in i de övriga kategorierna och som eventuellt sträcker sig över flera tidsepoker.
Skriv svar

Ställer du upp som frivillig i denna Svenska Division

Ja, jag stöder regeringens beslut
21
68%
Nej, det är ett galet beslut
7
23%
Jag förhåller mig neutral
3
10%

Antal röster: 31

Användarvisningsbild
Private Bryan
Korpral
Korpral
Kontakt:

Sverige deltar

Inlägg av Private Bryan » 29 apr 2004 00:05

Året är 1943 och den tyska krigsmaskinen har för första gången fått uppleva grus i maskineriet. Rapporter om hemska förhållanden för judarna i Tyskland har börjat strömma in till den svenska regeringen som nu efter överläggningar bestämt sig för att stödja de allierade. Sverige bryter alltså sin neutralitet. Stödet ligger i första hand på produktions och hjälpsändnings nivå men nu börjar man även samla in frivilliga svenskar som ska ingå i diverse divisioner, vilka ska slåss på västfronten. Divisionerna kommer även att ingå i invasionen av Normandie.

Frågan lyder...

Captain Acid
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Captain Acid » 29 apr 2004 01:53

klart men ska hjälpa sitt land i krig.

bara lata människor är neutrala.

Frontsoldaten
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Frontsoldaten » 29 apr 2004 10:08

I ett sådant stort krig ser jag ingen annan utväg än att delta. Jag gör det inte för Sverige utan i detta fall för världen.

Användarvisningsbild
101st
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Kontakt:

Inlägg av 101st » 29 apr 2004 19:19

Nej jag deltar inte. Det är självmord att ge sig in i kriget vid denna tidpunkt. Jag skulle nog välja att fly till Amerikan om jag haft chansen.
Tack för ordet.

seven
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av seven » 01 maj 2004 14:46

Jag skulle ha deltagit för sverige och resten av världen..

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 01 maj 2004 18:26

Jag hade inte ställt upp eftersom jag hade varit frivillig på finska fronten. Fast regeringens beslut hade haft mitt moraliska stöd.

Användarvisningsbild
Private Bryan
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Private Bryan » 01 maj 2004 23:27

Själv vet jag inte om jag hade ställt upp som frivillig. Jag hade givit regeringen mitt fulla stöd men så länge det hade funnits tillräckligt med frivillga så hade jag nog försökt hålla mig vid liv hemma istället. Jag är bara ärlig. Krig är inget jag vill delta i alls, jag kan inte ens slåss bra, skulle förmodligen bara bli kanonmat och även om jag överlevde så skulle mitt liv efter bli odrägligt. En kula i huvvet från min egen pistol skulle sitta lika bra. :?

Användarvisningsbild
SFP-WarHeart
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av SFP-WarHeart » 29 jul 2004 22:08

Rasputin skrev:Jag hade inte ställt upp eftersom jag hade varit frivillig på finska fronten. Fast regeringens beslut hade haft mitt moraliska stöd.

"Finlands känslor av tacksamhet och aktning skola aldrig förblekna." /Mannerheim

:hail: :hail: :hail:
Vesterinen

Armchair warrior
Överste
Överste
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Flygvapnet
Kontakt:

Inlägg av Armchair warrior » 30 jul 2004 13:59

Ehm, jag hade nog simulerat ngt hos sjuksyrran om jag fick veta att vi skulle till Normandie.. ( Det hade ju varit självmord för sjutton! )
dyslectics have more fnu...

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 30 jul 2004 14:06

Låter ju inte så skoj att springa omkring på Omaha och vara måltavla för en MG-42:a. Förmodligen hade ju amerikanerna använt oss för kanonmat i första och andra vågen.

Det är ju alltid bättre att göra sig av med det usla infanteriet först. :-)

Var det inte Patton som brukade säga det när tyskarna anföll med infanteri "A damn waist of good infantry", eftersom han ansåg att allt tyskt infanteri var bra?
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Jocke
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Jocke » 30 jul 2004 14:51

Nej, jag skulle slagit på axelmakternas sida i och med att jag skulle varit frivillig i finska vinterkriget. För Europa, mot kommunismen. Vem vill slåss för blodiga kommunister eller för dekadensens mecka?

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 30 jul 2004 15:00

Vem vill slåss för blodiga kommunister eller för dekadensens mecka?
Inte många men vad sägs om ett fritt Europa. Som jag sagt till dig många gånger, man måste se saker positivt :D
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."

Jocke
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Jocke » 30 jul 2004 15:12

matte_a skrev:
Vem vill slåss för blodiga kommunister eller för dekadensens mecka?
Inte många men vad sägs om ett fritt Europa. Som jag sagt till dig många gånger, man måste se saker positivt :D
Hade jag suttit och sett in i min spåkula 1939 och sett hur det kommer att bli om de allierade vinner. Massinvandring, kulturellt och moraliskt förfall, kommunismen som plågar östeuropa, folk utan ära osv så hade jag varit den första att anmäla mig till Waffen-SS. Jag tror faktiskt att många frivilliga allierade hade tänkt om om de fick se hur det skulle gå senare.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 30 jul 2004 15:19

Jag tror inte att många hade klarat att leva i ett diktatorikst samhälle. Inte bara måste man hålla med och sympatisera med de styrande, man måste också hålla sig vän med alla runt sig. Om inte blir man angiven som spion eller något sådant och kastad i fängelse.

Trots sina fel och brister så är demokratin det enda som fungerar i det långa loppet. Det är bara det att vi är för bortskämda här uppe i Sverige för att inse det.

Jocke
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Jocke » 30 jul 2004 15:26

matte_a skrev:Jag tror inte att många hade klarat att leva i ett diktatorikst samhälle. Inte bara måste man hålla med och sympatisera med de styrande, man måste också hålla sig vän med alla runt sig. Om inte blir man angiven som spion eller något sådant och kastad i fängelse.

Trots sina fel och brister så är demokratin det enda som fungerar i det långa loppet. Det är bara det att vi är för bortskämda här uppe i Sverige för att inse det.
Varken demokrati eller diktatur funkar om man vill uppnå det perfekta. Demokrati är det bästa utav alternativen, fast den har sina brister. Det bästa vore en form utav aristokrati, där de mest kunniga i varje sakfråga bestämmer.I Sverige idag finns det ju folk som röstar Nej till EMU med motiverningen "kronan är snyggare". Var finns logiken i det? Oinsatta idioter ska inte få bestämma min och mina barns framtid.

Det bästa vore det som Platon skriver i om i sitt mästervärk "Staten". Där skiljer man på civilister och medborgare. För att erhålla "fullt" medborgarskap måste man ha genomgått en politisk utbildning och militärtjänstgöring. Civilisterna, alltså majoriteten, är mer intresserad av jobb och fritid än av politik, som de flesta är. Och de har inte så pass mycket att säga till om.

Skriv svar