Järnkors på Armémuseet provocerar

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Järnkors på Armémuseet provocerar

Inlägg av Admin » 21 jun 2005 21:10

Jag besökte mina kolleger idag på Armémuseet och vi tog en liten rundtur (för 320 gången). Då vi kom fram till vinterkrigaren och glasmontern som finns där, så berättade kollegan att det tidigare fanns ett järnkors i montern, men att den togs bort då den ansågs vara provocerande. Är det inte en ganska underlig inställning? Jag hade gärna velat se detta järnkors. Det hade onekerligen varit intressant. Någon som vet mer och kanske till och med vet vem järnkorset tillhörde? I montern berättas bland annat om svenska frivilliga i Waffen-SS.
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
Kamikaze
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Kamikaze » 21 jun 2005 21:57

Jag har aldrig varit på Armémuseum, var i Stockholm ligger det?

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 21 jun 2005 22:03

Den ynkliga montern som informerade om de svenska SS-frivilliga med en hakkorsflagga och ett järnkors som enda attiraljer var så mager att man hellre kunde låtit bli. Och när du nu berättar det där är det så man blir gråhårig.

Det är sånt jävla falsarium!

Hela Europas muséer är fulla av hakkorsprydda fanor, medaljer och örnar. Men i Folkhemmet kan man inte inte ens visa upp ett järnkors för att nån kan bli provocerad. Vad är det för en mesig museiledning som beslutar om såna saker?

När generalen Adolf Ernrooth begravdes i Helsingfors häromåret visades alla hans medaljer upp och där fanns även ett järnkors han fått under kriget. Tyckte nån att det var hemskt? Tråkigt för den, men var en del av Finlands historia som gick i graven. På krigsmuséet i Helsingfors visas historien om Finlands väg genom 1900-talets krig utan skygglappar på gott och ont. Om någon blir upprörd är det dennes problem. Detsamma gäller för många andra muséer i Europa, t.ex Frihetsmuséet i Köpenhamn. På pansarmuséet i Munster visas tyska pansarvapnets historia med allt vad det innebär av nazistisk ikonografi, och där är tom hakkorset förbjudet som politisk symbol. Och här kan man inte ens visa ett järnkors på en institution som är satt att förvalta Sveriges militära historia. Snart ska ni se att karolinerna försvinner, eftersom de skövlade så många länder i sin väg. Sånt kan man inte visa. Och Lützen och Breitenfeld ska vi inte ens nämna, nån jävla katolik eller tysk kan ju bli upprörd. Silverbibeln är väl ordentligt inlåst i säkerhetsbunkern så ingen ser den. Vaclav Havel fick ju hjärtklappning av den? Är tyskar, danskar och finnar så mycket mer moraliskt och själsligt tåliga än vi att de kan visa föremål från Hitlertiden utan att ta skada, men inte vi?

Den instans som beslutat ta bort järnkorset, eftersom det kan uppfattas som provokativt, borde tvingas att sitta på trähästen i straffrummet.
Senast redigerad av 1 Rasputin, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 21 jun 2005 22:19

Ha ha Rasputin, trähästen? Det var inte snällt ;-)

Jag håller med dig, det är riktigt barnsligt. Höll själv på att trilla av stolen då jag hörde det. Det är en del av historien!

Hakkors går tydligen bra att ha som bilden visar, men inte ett järnkors!?
Bilagor
horse.jpg
horse.jpg (22.84 KiB) Visad 2435 gånger
hakkors.jpg
hakkors.jpg (35.14 KiB) Visad 2435 gånger
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 21 jun 2005 22:22

Silverbibeln är väl ordentligt inlåst i säkerhetsbunkern så ingen ser den. Vaclav Havel fick ju hjärtklappning av den?
Den finns väl till beskådning på Universitetsbiblioteket i Uppsala om inte jag minns alldeles galet.
Och Lützen och Breitenfeld ska vi inte ens nämna
Står inte Gustav Adolf den Stores häst utställd på något muséum uppe hos er som ett minne av just drabbningen vid Lützen?

I övrigt håller jag som vanligt med Rasputin. :-)
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
Kamikaze
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Kamikaze » 21 jun 2005 22:44

Jag tror Rasputin menade att det var detta vi var på väg mot, att feg ledning tillrättalägger och censurerar historia som kan väcka anstöt.

Användarvisningsbild
joakimk64
Menig
Menig
Från: Blekinge
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av joakimk64 » 26 jun 2005 21:21

Någon som har adressen till Armemuseet Hemsida
"To end all wars !!"

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Militär Grundutb: Luftvärnet
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 26 jun 2005 21:42

Carolus Rex
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Carolus Rex » 01 jul 2005 07:39

Tydligen väcker det inte någon anstöt på svenska kyrkan. Kolla högst upp på gravstenen, kyrkogård på västkusten. Fota med mobilen, därav kvalitén.
Bilagor
gravsten1.JPG
gravsten1.JPG (37.34 KiB) Visad 2349 gånger

Sebastian
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Sebastian » 01 jul 2005 09:55

Hade du tänkt dig att kyrkan skulle vandalisera gravstenar, Carolus Rex?

konsult
Avstängd
Avstängd

Inlägg av konsult » 01 jul 2005 10:52

Skulle inte förvåna mig i vårat Astrid Lindgren land.

Carolus Rex
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Carolus Rex » 01 jul 2005 11:11

Nej det hade jag absolut inte tänkt mej, snarare förväntat det. Är förvånad att stenen är intakt efter 63 år. Finns ju en del som inte delar vårt historiska intresse.......

Användarvisningsbild
SwedishWolf
Korpral
Korpral
Militär Grundutb: Kavalleriet
Kontakt:

Inlägg av SwedishWolf » 02 jul 2005 14:48

Däremot kan man ju tänka sig att den svenska kyrkan skulle förbjuda att resa gravstenen på platsen.
// Patrik

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 02 jul 2005 22:14

matte_a skrev:Står inte Gustav Adolf den Stores häst utställd på något muséum uppe hos er som ett minne av just drabbningen vid Lützen?
Den något malätna hästkraken återfinns på Livrustkammaren för den som är intresserad...

Annars är det väl bara att hålla med Rasputin, jag har varit på museum i Holland, Belgien, Frankrike och USA där man visat upp föremål från Tredje Riket (eller ifrån andra mindre smickrande historiska eror från t.ex. slaveriet i USA) och dessa går minsann och visas utan större problem.
Tyvärr är det väl bara inse att vi bor i ett land där vi ska vara så jävla politiskt korrekta och hänsynsfulla mot alla att man nästan blir spyfärdig.
På vilket sätt kan ett "järnkors" reta upp folk, och vad skiljer detta mot den - uppenbarliga - glorifieringen av delar av Rysslands historia under 1900-talet på vissa museum?
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
Scanti
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Scanti » 04 jul 2005 00:08

Jag har dragit iväg ett mail till Armémuseum för att höra hur det ligger till och vilken förklaring de har. Ska bli intressant. :-)

Skriv svar