3/9 - '39
- McCoy
- General
- Kön: Man
- Från: Västerbotten
- Militär Grundutb: Frisedel
- Intresse: Modellbygge
- Kontakt:
3/9 - '39
Vad hade hänt tror ni om Frankrike vid eller strax efter krigsförklaringen tillsammans med England mot Tyskland hade satsat på ett offensivt försvar och själva gått över gränsen mot Berlin? Så vitt jag vet så var väl i stort sätt nästan hela Wehrmacht upptagna i Polen vid den tiden så vägen till Berlin måste ha legat vidöppen. Var det inte så också att Frankrike vid krigsutbrottet hade världens största stående armé? Fast det är klart att en armé är ju inte starkare än den svagaste länken och den Franska officerskåren var väl inte mycket att hänga i granen.
- JaCke
- Major
- Från: Finland
- Intresse: Generellt intresse
- Kontakt:
- Jimmy
- Fredsbevarare
- Från: Halland
- Militär Grundutb: Skyddscentrum
- Intresse: Andra världskriget
- Kontakt:
- McCoy
- General
- Kontakt:
-
- Avstängd
Vet inte om jag håller med visserligen gick det katastrofalt dåligt mot finnarna. Men terrängen skiljer sig rätt rejält mellan Finlands granskogar och östra Tyskland/Polen. Där hade dom kunnat utnyttja sina massanfall med stridsvagnar betydligt bättre. Vetefan vad tyskarna hade kunnat sätta emot det 39 med max halva sin armé.
- SpoHo
- Kapten
- Från: Västra Götaland
- Militär Grundutb: Amfibie
- Kontakt:
- McCoy
- General
- Kontakt:
- Jimmy
- Fredsbevarare
- Från: Halland
- Militär Grundutb: Skyddscentrum
- Intresse: Andra världskriget
- Kontakt:
Tvåfrontskrig klarade dom aldrig av,tog bara lite längre tid.
Sovjet hade stora problem mot finnarna,därav kan vi nog vara överens om att ryssarna inte kunde besegra tyskarna 1939,och definitivt inte invadera Tyskland samma år.

Sovjet hade stora problem mot finnarna,därav kan vi nog vara överens om att ryssarna inte kunde besegra tyskarna 1939,och definitivt inte invadera Tyskland samma år.
Vad hjälper det när man inte har en officèrskår som är värt namnet.Och vad hade Stalin för anledning att invadera Tyskland 1939,Molotov-Ribbentrop pakten skrevs under för att Stalin fruktade tyskarna.konsult skrev:Där hade dom kunnat utnyttja sina massanfall med stridsvagnar betydligt bättre.
- McCoy
- General
- Kontakt:
Precis, Stalin fruktade Hitler '39 och hade nog knappast angripit Tyskland vid ett sådant scenario, frågan är ju till och med då om han överhuvudtaget hade gett sig på Finland, jag tror inte det.
Semper fidelis - McCoy
Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd
Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd
- McCoy
- General
- Kontakt:
En stor anledning till att Stalin gav sig på lilla Finland var ju att han fruktade Hitler och ville skapa en buffert i norr. Så om Frankrike/England hade gett Hitler på nöten genom att tåga in så kanske Stalin hade låtit bli Finland.
Semper fidelis - McCoy