Skansen Hultet

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Fältmarskalken
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Skansen Hultet

Inlägg av Fältmarskalken » 21 maj 2005 15:05

Skansen Hultet är ett av många försvarsverk i västra Värmland som byggdes under andra världskriget för att förhindra en eventuell tysk invasion. Skansen Hultet har gjorts tillgänglig för allmänheten av Charlottenbergs byalag och Eda kommun. Skansen består av 2 pansarvärnsgarage, 7 skyddsrum i varierande storlek varav 1 större för 24 man. Det finns 2 st ksp-värn och 35 gevärsvärn. Eftersom Skansen hultet ligger på en höjd så var man på toppen av höjden tvungen att bygga en värngång av sten. Denna kallmur är ca 150 meter lång och på sina ställen nästan 2 meter hög. På toppen kan man njuta av den vackra utsikten som erbjuds. Skansen har skyddsplatser för 83 man och var fördelat på en rörlig och fast del.

För mer info om guidning och vägbeskrivning:
http://www.edaportalen.com/sevart.asp

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 21 maj 2005 15:24

Jag har tänk att någon gång måste man åka och titta på försvarsverken i Värmland men det har aldrig blivit. Det enda jag har sett är det lilla som finns i Torsby.

Var det detta som skrevs om i Nwt för inte så länge sedan?

Jag får slita mig från krigforum för en dag och dra iväg på utflykt!
Ta med en digitalkamera och grejer. :soldat:
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Fältmarskalken
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Fältmarskalken » 22 maj 2005 10:42

Det är verkligen värt att se... det perfekta vore om du fick guidning av några ur den lilla skara som gjort iordning Skansen Hultet. Riktigt intressant, de kan ha tips om andra sevärda försvarsverk också.

Skriv svar