Hitler verkligen död?

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
US Army
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Hitler verkligen död?

Inlägg av US Army » 20 apr 2004 16:32

Dog verkligen Hitler? Varför har man accepterat denna "historia" fast man inte fått se några riktiga fysiska bevis? Vad är det som säger att Hitler inte hann fly och sätta sig i säkerhet långt från Tyskland?

Visst man har identifierat Hitlers kranium med tandkort eller vad det är men var är kraniet? Om ryssarna verkligen hade hittat det antar man väl att de hade stoltserat med det.

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 20 apr 2004 17:44

"Riktiga fysiska bevis?" Att hans kropp till att börja med eldades i en grop med 200 liter bensin gjorde ju sitt till. Dessutom var ett antal personer inblandade i händelserna kring Hitlers död: betjänten Linge, SS-adjutanten Günsche, sekreteraren Junge etc. Det är noggrant analyserat vad som hände sista dygnet i Führerbunkern och några tvivel om att Hitler verkligen är död finns ingen anledning att ha. Dessutom anser jag inte att det låg i Hitlers personlighet att fly. Han var alltför medveten om sin historiska image och odlade den med stor noggrannhet. Han hade satsat allt på att bygga ett Stortyskland och misslyckats. Hitler såg till att gå under i ett wagnerskt Ragnarök i enlighet med sin romantiska världsbild.
Ryssarna hittade liken några dagar innan krigsslutet och de identifierades. Stalin däremot, som den paranoide människa han var, bestämde helt godtyckligt att det inte var Hitler utan att det hela var en plan för att han bara skulle undkomma. Därför förnekade ryssarna kännedom om Hitlers kvarlevor. Smersj (sovjetiska kontraspionaget) grävde ner liken i trakten kring Magdeburg och det hela glömdes bort till 1970 då kvarlevorna grävdes upp, förstördes och kastades i en flod. Man ville inte riskera att det skulle uppstå nån kult kring Hitlers kvarlevor. 1995 uppdagades det att några bitar av Hitlers skalle fanns i ett ryskt arkiv. Det var den bit som hade lossnat när han sköt sig genom munnen. Då kom också den riktiga historien om Hitlers lik fram.

Böcker att läsa:
Hitlers sista dagar av H. R. Trevor-Roper (1947)
Bunkern - ett historiskt reportage om Tredje rikets sista dagar av Uwe Bahnsen och James P. O'Donnell (1975)
The Death of Hitler - The full story with new evidence from secret Russian Archives av Ada Petrova och Peter Watson (1995)
Senast redigerad av 1 Rasputin, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
US Army
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av US Army » 20 apr 2004 17:57

Ja men det bevisar ju ändå ingenting. Om Hitler hade velat gömma sig hade han nog kunnat göra det. Det låter lite för otroligt för att vara sant att man skulle ha malt sönder skallen och dumpat den i ett avlopp. Det är ju ändå ett av historiens största fynd. Men sedan vet man ju aldrig med ryssarna.

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 20 apr 2004 18:12

Men vad har du för belägg att Hitler skulle ha kommit undan då?

"Historiens största fynd?" Det beror nog på vem man frågar!

Användarvisningsbild
US Army
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av US Army » 20 apr 2004 18:44

Jag behöver inte bevisa någonting, jag anser bara att det finns en chans att han undkommit och jag är inte helt övertygad. Tycker inte det finns annat än historier som säger att han dog där i källaren. Visst det kanske var så men det kan lika väl vara så att han tog planet ut som erbjöds av Göring? ut ur Berlin.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 20 apr 2004 19:19

Facinerande tanke, men jag tror han dog den där dagen i Berlin. Enligt folk i hans närhet var paniskt rädd för att bli tillfångatagen av de allierade. Och det fanns många vittnen till både självmordet och förstörandet av kroppen.

Men helt säker kan ju ingen vara, han kanske flydde till Argentina och blev kouppfödare :D
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 20 apr 2004 20:06

"Jag behöver inte bevisa någonting." Det måste varit det dummaste jag hört sen jag konfirmerades. Du måste väl grunda tanken på Hitlers eventuella undkommande på något mer än blotta möjligheten att det skulle kunna vara så. Jorden blir ju inte platt bara för att du tror det.

GrayFox
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av GrayFox » 20 apr 2004 20:24

Kan säga att hitler vore död nu ändå ,då han led av Alshiemers(stavning?)
Det var troligtvis därför han även startade kriget 1939 för att han inte hade så lång tid kvar.

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 20 apr 2004 20:36

Han hade Parkinsons. (Alzheimers påverkar minnet.)

Mille
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av Mille » 20 apr 2004 21:08

GrayFox skrev:Kan säga att hitler vore död nu ändå ,då han led av Alshiemers(stavning?)
Det var troligtvis därför han även startade kriget 1939 för att han inte hade så lång tid kvar.

Det där var roligt :lol: .

Nu var det förmodligen Parkinson. Frågan hur man räknar "har långt kvar? :lol:

Nu vet jag inte hur man ställde diagnosen för Parkinson under den tiden , men jag kan inte tänka mig att han fick någon diagnos på parkinson 1938-1939 och så kommer ryckningarna i slutet av 1944 början av 1945.

Det kan vara läge att läsa lite fler böcker kanske :wink:

Användarvisningsbild
Dynamit
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Dynamit » 20 apr 2004 21:10

Skulle inte förvåna mig i alla fall om det en dag kom fram dokument om att Hitler kan ha överlevt. Någon annan som skulle bli uppriktigt förvånad?
Pierre Taemo

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 20 apr 2004 21:23

Nej. Men kom det fram dokument som sa att han har överlevt skulle jag bli förvånad.

GrayFox
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av GrayFox » 21 apr 2004 05:39

Oj får ursäkta menade Parkinson :oops:

Användarvisningsbild
US Army
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av US Army » 22 apr 2004 18:59

Var det inte en skada han fick av syfilis?

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 22 apr 2004 19:38

Han fick lite gas i sig under WW1 och blev aldrig riktigt återställt av det.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Skriv svar