4:ans dokumentärserie i 19 delar!

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
SpoHo
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

4:ans dokumentärserie i 19 delar!

Inlägg av SpoHo » 03 maj 2005 21:09

Gör en ny tråd så slipper vi snacka sönder WW2 på TV!

En mycket bra dokumentär måte jag säga, hoppas att nästa avsnitt om U-Båtar blir lika intressant i dessa "Silent Hunter" tider! :soldat:
MVH/Richard "Det finns en sak som är starkare än världens alla arméer, och det är en idé vilkens tid är inne"

Användarvisningsbild
Johann
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Johann » 03 maj 2005 21:12

Fasen vad fint att det är 19 delar,då är ju måndagkvällarna räddade en tid framåt,någon som vet om alla delar är om WW2?Eller det är klart,så dum jag är. :oops:

Edit:Mycket bra serie som sagt,hittills iaf.
Ändrade antalet delar också.
Senast redigerad av 1 Johann, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
SpoHo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av SpoHo » 03 maj 2005 21:24

Vore snällt om en moderator kunde ändra min text, ska nog vara 19 delar! :oops:

Gjort /York
MVH/Richard "Det finns en sak som är starkare än världens alla arméer, och det är en idé vilkens tid är inne"

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 03 maj 2005 21:25

SpoHo skrev:Vore snällt om en moderator kunde ändra min text, ska nog vara 19 delar! :oops:
Det kan du göra själv, gå in på ändra i det första inlägget och ändra rubriken där. :-)
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
reinholdsson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Örebro
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Kontakt:

Inlägg av reinholdsson » 03 maj 2005 21:39

Passar på att infoga lite snabbfakta som jag postade i tv-tråden för den som inte orkar läsa för mycket.
"Tysk dokumentärserie från 2004 i 19 avsnitt. Maktkampen mellan två totalitära ideologier. Demokratins seger över diktaturen. Teknologins triumfer i krigföringen liksom dess felaktiga användande som ledde till mekaniserad slakt. Det är några av ämnena som tas upp i dokumentären. Det blir också aldrig tidigare visat arkivmaterial och vittnesmål från båda sidor, beskrivna av dem som upplevde andra världskriget. Del 1 av 19. Det första programmet handlar om slagskeppet Bismarck. Skeppet var en koloss gjord av stål och beväpnad till tänderna som gjorde Bismarck till det mäktigaste krigsskeppet i världen. Det tog tyskarna drygt fyra år att bygga skeppet och när Bismarck sjösattes var det redan en legend. Men den 27 maj 1941 hände det ingen räknat med, britterna lyckades sänka Bismarck och endast 115 man av de över 2000 i besättningen överlevde."
Källa: Tvsidan.com

Freddie
Fanjunkare
Fanjunkare
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Freddie » 04 maj 2005 19:18

Någon som vet vad de andra avsnitten kommer handla om?

Användarvisningsbild
SpoHo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av SpoHo » 04 maj 2005 20:45

Info:
Tysk dokumentärserie från 2004 i 19 avsnitt. Maktkampen mellan två totalitära ideologier. Demokratins seger över diktaturen. Teknologins triumfer i krigföringen liksom dess felaktiga användande som ledde till mekaniserad slakt. Det är några av ämnena som tas upp i dokumentären. Det blir också aldrig tidigare visat arkivmaterial och vittnesmål från båda sidor, beskrivna av dem som upplevde andra världskriget. Del 2 av 19. De tyska ubåtarna var ett av de mest värdefulla vapnen under andra världskriget och tretusen allierade föll offer för dem. Ubåtarnas besättningar blev hjältar men tre av fyra överlevde inte sina uppdrag. I programmet berättar överlevande från båda sidor om ubåtskriget, ett fasansfullt kapitel i det katastrofala kriget utlöst av Hitler.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 09 maj 2005 22:32

Återigen ett bra avsnitt med relevanta intervjuer från alla inblandade parter. Bra bildmaterial är det också, annars tycker jag att det är samma filmklipp i alla dokumentärer men här verkar det vara nytt material.¨

EDIT// De har använt filmmusiken från så väl The Rock som Terminator 2, det är lite udda. :-)
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
SpoHo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av SpoHo » 09 maj 2005 22:38

Jag håller med, även detta avsnitt höll väldigt hög klass! Hoppas att et fortsätter i detta fina spår! :soldat:

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 09 maj 2005 22:45

Riktigt bra serie måste det sägas. Det känns fräscht trots att jag sett otal program på ämnet under årens lopp. Just intervjuoffrens rättframhet med flatlöss och vad det nu månde vara känns uppiggande. Många äldre program har lite "högtidlig" prägel över sig, ungefär som om att man säger det man borde men kanske utelämnar de mindre smickrande detaljerna om sitt eget horeri, superi och klanteri därhän.

(Oops, på tre inlägg har nu använt ordet "hor" två gånger!) :oops:

Mille
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av Mille » 09 maj 2005 22:51

Jag håller med att den var bra. Samtidigt när en besättningsman vittnade om sitt fartygsbefäl som "hård" när han sköt överlevande i flottar och i vattnet..

Kvällens program var bra och mer öppet än dom äldre i samma ämne. En mer ärlig bild. Jag såg i eftertexterna att Guido knopp stod för regin.
MVH
Johan

Användarvisningsbild
SpoHo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av SpoHo » 09 maj 2005 22:59

Mille skrev:Samtidigt när en besättningsman vittnade om sitt fartygsbefäl som "hård" när han sköt överlevande i flottar och i vattnet..
Har hört folk säga tt det var en skröna, men där ser man! Eller så var det nån som skrev eller sa att det var vanligt förekommande att tyska U-båtar sänkte räddningsflottar!? :soldat:

Ja denna dokumentär känns mycket närmare saningen än tidigare dokumentärer, riktigt intressant med intervjuerna! Någon som vet vad nästa avsnitt tar upp?

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 09 maj 2005 23:07

Mille skrev:Kvällens program var bra och mer öppet än dom äldre i samma ämne. En mer ärlig bild. Jag såg i eftertexterna att Guido knopp stod för regin.
Guido Knopp är annars nån jag ryggar inför. Han låg ju bakom serierna som TV4 sänt de senaste åren. Även om de hade en del intressant bildmaterial så var berättarrösten vedervärdig som bara använde sig av tendentiösa invektiv för beskriva personerna det handlade om. Om alla nu tyckte att Hitler var galen, rabiat och allmänt tokig i huvudet hur lyckades han då attrahera så många människor? Den här serien är i alla fall bättre än dem.

Mille
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av Mille » 09 maj 2005 23:18

:skratt:

Det var därför jag reagerade när jag såg hans namn. Det brukar lysa en varningslampa hos mig när hans namn kommer upp. Han har även fått en del kritik för sina böcker.
MVH
Johan

Användarvisningsbild
Stuka
Förvaltare
Förvaltare
Från: Skåne
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Stuka » 10 maj 2005 10:19

Mycket bra serie. Vad skulle nästa program handla om??

Skriv svar