Kriget i Jugoslavien, ett mini format av WW2?

Här diskuteras ämnen som inte passar in i de övriga kategorierna och som eventuellt sträcker sig över flera tidsepoker.
Skriv svar
Frontsoldaten
Avstängd
Avstängd

Kriget i Jugoslavien, ett mini format av WW2?

Inlägg av Frontsoldaten » 17 apr 2004 12:47

Kriget i Jugoslavien anser jag var ett mini format av WW2. Än en gång vart det ju axelmakterna mot kommunisterna. Båda sidor var som bekant noga med att visa vart de stod också. Kroater bärande på hakkors var ingen ovanlig syn och serber med sin röda stjärna. Muslimerna i mitten med sin gröna sabel. Sedan i den internationella politiken så stödde tyskland, österrike och italien kroatien medans ryssland, grekland och frankrike stödde serbien. Påminner inte detta lite om politiken under WW2?

Jag kan inte påstå att jag är proffs på kriget i balkan men detä r en liten teori jag har :P

Användarvisningsbild
Wagner
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Organisationer
Kontakt:

Inlägg av Wagner » 23 apr 2004 16:30

Det är ju en följd (fortsättning) av andra världskriget. Alla problem som uppstod nu i modern tid har rötter i andra världskriget och ännu tidigare. "Freden" som slöts 1945 var inte en fred utan snarare en början på förttryck således endast ett eld upphör.
Tommy Wagner

Jocke
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Jocke » 25 apr 2004 14:42

Daniel > Existerade Kroatien som stat under andra världskriget? Jag har sett på en karta nämligen och då finns bara Jugoslavien, grekland, bulgarien och Rumänien med på balkan. :?

Frontsoldaten
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Frontsoldaten » 25 apr 2004 20:05

Jocke skrev:Daniel > Existerade Kroatien som stat under andra världskriget? Jag har sett på en karta nämligen och då finns bara Jugoslavien, grekland, bulgarien och Rumänien med på balkan. :?
Kroatien existerade som självständig stat från 1941 fram till 1944 tror jag. 1941 utropade i alla fall Dr Ante Pavelic kroatien som självständig stat. Det var väl dock bara Hitlertyskland som erkände landet :lol:

Crna Legija
Avstängd
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Crna Legija » 26 apr 2004 23:56

Tack tack Tyskland får man väl lov att säga som kroat :wink:

Filur
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Filur » 27 apr 2004 06:36

Daniel skrev:Hatet i den delen av Europa är djupt rotad och går långt tillbaka säkerligen även innan första världskriget. Inte bara består före detta Jugoslavien av olika folkslag men även olika kulturer och ideologier.

Min pappa som är Kroat och växte upp i det Kommunistiska Jugoslavien vart utfryst i skolan. Kallades nazist, tyskälskare och facist av sina serbiska klasskamrater som var av majoritet. I skolan fick han lära sig att Stalin var Europas räddare och de serbiska partisanerna fullständigt krossade tyskarna i kriget. Vidare fick han lära sig att kroaterna var uslingar som stått på tyskarnas sida och var skyldiga till allt ont i serbien.

Jorden var platt och ryska var språket man fick lära sig i skolan till skillnad från de områden i Jugoslavien som fortfarande hade kroatisk majoritet. Där var det självklart med tyska och italienska som andra språk.

Jag har svårt att relatera till hur en serb ser på det hela. De har ju självklart sina anledningar till att tycka illa om kroater men själv är jag besviken över att Kroatien tvingades in i kommunismen vilket bromsat landet så kraftigt i utvecklingen. Detta gäller även länder som Ungern, Rumänien och Tjeckien. Inte så konstigt kanske att många kroater uppriktigt önskat att nazisterna vunnit kriget även om jag själv inte är benägen att hålla med.
Men hur ställde sig folk till Tito? han var väl Kroat om jag inte minns fel. Och han såg ju till att Kroatien fick en hel del infrastuktur.

Men det är långt tillbaka i historien som man kan spåra ovänskapen mellan dom olika delarna av Jugoslavien. Här i Sverige sa mammorna till olydiga barn " Akta dig så att inte vargen kommer och tar dig" Medans i Serbien så sa dom " Akta dig så att inte Kroaten kommer att ta dig".

Crna Legija
Avstängd
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Crna Legija » 27 apr 2004 09:34

I början av titos tid som ledare fanns väl en misstro bland kroaterna för att de inte bara förlorat men även tvingats in i kommunismen. Plötsligt var de i en och samma nation som serberna, ärkerivalerna. Men Jugoslavien utvecklades relativt väl om man ser till de övriga kommunistnationerna. Tito bröt tidigt med Stalin och förtroendet för Tito bland kroaterna växte. På 70-talet skedde som bekant ett kroatiskt kuppförsök men detta slogs ner. Efter detta var nog inte förhållandet mellan nationaliteterna det bästa. Jugoslavien gick mot sämre tider och missnöjet växte. När Tito dog så bubblade soppan rejält bara för att tillslut explodera i ett inferno.

Kroaterna hade fått nog, de var trötta på att bli förtryckta, trötta på att alla pengar gick till serberna, trötta på att vara andra klassens medborgare.

I Kroatien såg man nu med stolthet på sin historia. Under kriget bars hakkors och hatet mot inte bara serber men även judar växte fram igen. Kroatiens president på den tiden (Tudman) uttalade sig en gång på följande vis (1991) "Tack gode Gud att min fru varken är serb eller jude".
Många nynazister drogs till Kroatien under kriget, den kanske mest kända för oss är Jackie Arklöv.

Svaret på din fråga är i alla fall att Tito idag anses som en stor svikare bland kroaterna.

Filur
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Filur » 27 apr 2004 09:49

Tack för svaret Crna Legija det var lite annorlunda än vad man har hört.

Filur
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Filur » 28 apr 2004 08:15

Jo det är ju det som är/var det stora problemet där nere. Men alla nationalistisk rörelser. Vi hade problem med olika banditgäng som strök runt på landsbygden och levde djävel. Och var stört omöljigt att få tag i dom. Var alltid skyddade av än den ena eller den andra gruppen.

Men det är skönt att iallfall det är fred i Kroatien. Har lite planer på att sticka ner där på semester eventuellt till nästa år. Är vacker där.

Hiwi
Avstängd
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Hiwi » 28 apr 2004 11:19

Det har väl varit fred i kroatien sedan 1994? Alltså i 10 år.

Filur
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Filur » 28 apr 2004 12:50

Hiwi skrev:Det har väl varit fred i kroatien sedan 1994? Alltså i 10 år.
Jo varför undrar du det?

duro
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av duro » 25 apr 2005 13:51

Kroatien har funnits länge. Ni kan söka efter det på internet så kanske ni hittar någon gammal karta. Innan första världskriget var Kroatien ockuperat av Österrike-Ungern men iom dess sönderfall blev Kroatien självständigt. Efter andra världskriget "tvingades" kroatien in i Jugoslavien.
Filur skrev:Men det är skönt att iallfall det är fred i Kroatien. Har lite planer på att sticka ner där på semester eventuellt till nästa år. Är vacker där.
Tråkigt att folk fortfarande tror att det är krig i Kroatien, eller oroligt. Det är helt ofarligt att åka dit.

Användarvisningsbild
Vertikaal
Vila i Frid
Vila i Frid
Militär Grundutb: Kustartilleriet
Kontakt:

Inlägg av Vertikaal » 25 apr 2005 13:56

Nja att det har funnits länge är kanske en överdrift, men det har existerat en gång för flera tusen år sedan under kung Tomislav.
Thomas Karlström

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 25 apr 2005 14:02

Efter andra världskriget "tvingades" Kroatien in i Jugoslavien.
Tvingades är att ta i, de gick med relativt frivilligt, det var antingen det eller att sväljas av Stalin.

Det många idag glömmer är att Tito var/är väldigt respekterad för sin hållning gentemot Stalin och Sovjet. Han lät aldrig Jugoslavien bli en ren öststat utan behöll många politiska och ekonomiska band med väst.

Och från 60-talet och framåt så decentraliserades Jugoslavien och regionerna fick allt mer makt, så bilden av Jugoslavien som en typisk kommunistisk stat är felaktig. Deras statsbildning hade mycket mer gemensamt med till exempel USA, med dess regionala självstyre.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
Vertikaal
Vila i Frid
Vila i Frid
Militär Grundutb: Kustartilleriet
Kontakt:

Inlägg av Vertikaal » 25 apr 2005 14:06

Hur menar du med "relativt frivilligt"? :-D

Jag tror de hade föredragit en självständig nation men jag kan ha fel?
Thomas Karlström

Skriv svar