Röd Storm (på riktigt)

Här diskuteras ämnen som inte passar in i de övriga kategorierna och som eventuellt sträcker sig över flera tidsepoker.
Skriv svar
a77
1:e Sergeant
Från: Skåne
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Röd Storm (på riktigt)

Inlägg av a77 » 18 apr 2005 00:16

Om vi tar Röd Storm senariot och det händer på "riktigt" hur skulle kriget utspelat sig då? Inga F-119 plan med A-117 och B-2:or, Mig-29 med hjälmsikte etc.

Vem skulle vinna, eller snarare vem skulle bli så pressad att den sidan tar till kärnvapen för att förhindra ett nederlag (nu förutsätter vi att bägge sidorna bara smäller av ett par st och inser att det är bäst att sluta innan det går rent åt helvete, eller som i boken de bli en stadskupp)

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 18 apr 2005 06:25

Är det den där vedervärdiga Clancyboken du menar?

Eftersom den är skriven av en amerikansk patriot av värsta sort så saknar den all relevans och förutsätter att USA alltid gör rätt och att ryssarna beter sig som fullständiga idioter.

Sedan finns ju inte Sovjetunionen längre.

Och till sist, varför skulle skulle någon sida använda kärnvapen, det gör de ju inte i boken även om de onda sovjeterna vill använda både gas och kärnvapen mot de modiga och hårt kämpande amerikanerna.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av cihset » 18 apr 2005 06:48

Fascinerande nog är det faktiskt den bok skriven av Clancy som är mest nyanserad och objektiv. Hans senare alster såsom Presidentens order är så rasistiska att jag med brist på annan tillgänglig litteratur (jag var på semester) tvingade mig själv att läsa igenom den min avsmak till trots.

Om man skall utgå från Clancys scenario i boken torde det vara NATO som skulle åka på spö då deras framgångar bygger på att de tidigt åstadkommer lufthärravälde över slagfälten. Vilket bevisligen inte skett med tanke på hur tekniskt avancerade och välutbildade flygförsvaret i Warzavapakten visade sig vara vid föreningen av Tyskland och senare Sovjets fall.

Tiger
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Tiger » 18 apr 2005 08:20

OM man får säja va man tycker om boken så fattar jag inte att man ska anfalla Tyskland . När man sen ska gå mot irak eller vilket land de nu va för att ta oljan. Men jag tror nog sovjet skulle ha en god chans. att ta usa
MvH Johan.. Det vi gör i livet Ekar i evigheten

cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av cihset » 18 apr 2005 08:51

Motivationen i Clancys Röd Storm är att Sovjetiska ledningen tror att när NATO blir varse att oljan är slut hos den röda armén, att NATO då kommer angripa Sovjet.

Tanken är alltså att angripa först, för att slå ut NATO medan man fortfarande har förmågan att göra det. Väldigt långsökt och vansinnigt men Clancy är sådan. Fast han skall ha en elogé för Röd Storm och att han inte behandlar Ryssen som en hjärndöd idiot. Ett av mina favoritstycken i boken är då en CV-taskforces flygförsvar grundluras av radarmål medan ett hundratal backfire angriper stridsgruppen från ett annat håll. Samt hur han beskriver tyskskräcken som finns bland gamla officerare och söner till ryska soldater som slogs mot Nazityskland i andra världskriget.

Tiger
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Tiger » 18 apr 2005 10:57

Jo jag gillar den senen med . När jänkarna åker på storstryk. Eller när dom tar island . Vilken är ett ganska smart drag. De gör ju att jänkarna inte kan utnjutja sina ubåtar som dom vill och dom har inet lika bra koll på var Ivan har sina

a77
Kontakt:

Inlägg av a77 » 19 apr 2005 12:57

Tror att det är Larry Bond (Harpoon) som skrivit/givit stor insperation/hjälp, i de kapitlerna som amrekanaran åker på styrk. När ryssarna gör Island, gömmer sina SSNB och när Backfire hackar CVs, tror jag det är Larrys verk. Så nyanserad är Clancy.

Sennare böcker är ren propaganda. Heheheh från björnen och draken, ungefärligt, amrekanare har större penisar än de japanska mänen därför fördrar de japanska kvinnorna de amrekanska soldaterna.

Men vi är överäns om att NATO skulle fått ordentligt med styrk under ett riktigt röd storm senario, även om upptakten är vansinig.

De mest intresant är att i vår egen Röd storm Opration Garbo, verkar SPETSNAS vara ett förjävligt problem, medan i Storm verkar SPETSNAS vara några inkompetenta klåpare.

Användarvisningsbild
Sinnum
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Sinnum » 19 apr 2005 13:09

Ryssarna hade missiler på Kuba, de hade ubåtar som amerikanarna inte kunde mäta sig med strax utanför västkusten. USA var inte mäktigare än ryssarna på det militära planet men på det ekonomiska planet var de överlägsna.
Hälsningar Jakob

a77
Kontakt:

Inlägg av a77 » 19 apr 2005 15:27

Sinnum: Va!? Misiler på Kuba!? röd storm är under 1986!? "ubåtar som amerikanarna inte kunde mäta sig med" vilka eller vilken ubåts klass tänker du på? Det är snarare att Sovjet kunde bygga ubåtar som kunde mäta sig någerlunda mot de amrekanska.

Tiger
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Tiger » 19 apr 2005 16:35

Sant dom hade åkt på stor stryk. Dom har ingen robotar som klarar att tag sig än deras ytfartyg.

Tänkte på en annan sak med,

Han har inte med några slag mellan ytfartyg de är bara mellan ubåtar och backfire mot konvojer .

När Backfire går mot konvojerna så skjuter dom flesta fartyg slut sina robotar , Och i en annan tråd så va de någon som sa att dom inte kan laddas om på öppet hav. Så varför inte anfalla samma konvoj två gånger.
Dom hade ju inte raketer kvar , Så de hade väll bara varigt att dra på med mer robotar .

Och varför tog dom sådan tid på sig att slå ut Kola där dom har sina Back fire och ubåts baser.

Sovjet hade ju sina Alfa ubåtar dom va ju inte att leka med sina 42 knop/titanium plåt försök skjuta sönder en sån om du klarar .

cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av cihset » 19 apr 2005 16:48

Tiger skrev:Sant dom hade åkt på stor stryk. Dom har ingen robotar som klarar att tag sig än deras ytfartyg.

Va? Vilken sida syftar du på, svårt att avgöra om du pratar om Sovjet eller NATO? Hur du än menar så har du fel, då båda sidor hade robotar fullt kapabla att sänka sjömål.
Sovjet hade ju sina Alfa ubåtar dom va ju inte att leka med sina 42 knop/titanium plåt försök skjuta sönder en sån om du klarar .
Jag klarar det inte, men britterna gör det, med sina Spearfishtorpeder.

a77
Kontakt:

Inlägg av a77 » 19 apr 2005 17:32

"Så varför inte anfalla samma konvoj två gånger."

Det gäller att hitta konvojen en andra gång, konvojen befinner sig bara några dagar inom räckviden för blackfire, bara ett anfall och återvända borte ta en dag. Blackfire planen måste tankas/servas/laddas, pioterna vila etc.

På 80 talet kunde skeppen laddas om till sjös. Men kranarna tog bort på 90 talet.

Ryssarna har heller inte en oändlig föråd med robotar. Tänk dig att två anfall skulle förbrukar ca 1000 robotar...

"Och varför tog dom sådan tid på sig att slå ut Kola där dom har sina Back fire och ubåts baser."

Kola är bra försvarat och planen förvaras i bunkrar så de är extremt svårt att bara slå ut. I boken slår de till under den korta tiden planen är sårbare (under tankning)

"Sovjet hade ju sina Alfa ubåtar dom va ju inte att leka med sina 42 knop/titanium plåt försök skjuta sönder en sån om du klarar ."

Om fart var det enda som behövdes för att göra en ubåt bra skulle Alfan vara bäst, nu finns det andra faktorer som gör en ubåt bra. En torped med RSV tar nog kål på en Alfa (eller åtminstånde sätter den ur stridsbart skick)

Användarvisningsbild
Kamikaze
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av Kamikaze » 19 apr 2005 17:38

a77 skrev:De mest intresant är att i vår egen Röd storm Opration Garbo, verkar SPETSNAS vara ett förjävligt problem, medan i Storm verkar SPETSNAS vara några inkompetenta klåpare.
De är väl inte inkompetenta så mycket som oturförföljda. Den ryske spionen med deras planer i Västtyskland blir ju överkörd på öppen gata med planerna på sig. Då får väst reda på var och när spetznaz ska slå till och kan förberada sig. Trots detta har jag för mig att Spetznaz lyckas orsaka kännbara skador.

Tiger
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Tiger » 19 apr 2005 18:33

Asså vad hade nato för robotar som kunde knäcka en då? Om dom lyckas hitta en konvoj en gång så kan de väll inet va så såvårt att hitta dom med satalit och bear plan . FASt jag vet ej .

1000 robotar för ett anfall. ?? De låter mycke . Dom skulle inte kunna göra samma typ av anfall två gånger . Jänkarna skulle inte gå på de en gång till.

Jo men man skulle väll kunna räkna ut när dom står på marken . Fast jag är bara lekman i ämnet .

Jo men de gäller ju att få tag i alfan med , Men som ni nämner innan så är det bara Spearfishtorpeder som klarar de .

a77
Kontakt:

Inlägg av a77 » 19 apr 2005 22:47

Det är svårt att hitta något ute på atlanten. En båt gör 20knop i ett dygn försök hitta den efteråt. Det är en teoretisk yta ca 746496 km2 inte så lätt även om ytan halveras eftersom båten inte vill röra sig västerut.

Inte 1000 robotar på ett anfall 1000 robotar på två anfall ca 250 plan 2 robotar på varje plan. Det blir snabbt väldigt många robotar om planen flyger några uppdrag oavsätt om det är i 200 plans svärmar eller 20 plans grupper.

Naturligtvis gör Alfans fart och dykdjup det svårt att pricka den. Men Alfan har offrat allt för att få dessa egenskaper. Vilket gör att den bulrar något enormt. En helekopter skulle kunna släppa en torped framför Alfan och eftersom alfan kör för fullt kan den inte höra torpeden....

Amrekanarnas Mk 48 har också Alfa kapasitet. De flesta torpeder har det men den efektiva räckviden blir väldigt kort eller skjutläge mot alfan begränsad till att skjuta framför alfan mot den.

Skriv svar