Antipiratbyrån

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
reinholdsson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Örebro
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Kontakt:

Antipiratbyrån

Inlägg av reinholdsson » 10 mar 2005 18:18

Hoppas det är okej att diskutera detta, http://www.idg.se/ArticlePages/200503/1 ... CS.dbp.asp

Tycker deras metoder och deras "jurist" Henrik Pontén verkar lite suspekta.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 10 mar 2005 18:25

"Lite" var väl en rejält underdrift. Det luktar Gestapo-wannabes på lång väg om Antipiratbyrån, det fattas väl bara att de köper in knälånga svarta skinnrockar.

Vad som är mest skrämmande är dock staten och myndigheternas involvering, det verkar nästan som om detta är ett mer prioriterat brott än t.ex. våldtäkter o.s.v.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kön: Man
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av cihset » 10 mar 2005 18:26

Varför skulle det vara något fel i att diskutera den där händelsen?

Att tillägga för den läshungrige :
Banhofs kommentar om tillslaget
Stockholms tingsrätt beslut om tillslag

Tycker det är viktigt att påpeka att Antipiratbyrån inte är vare sig någon statlig myndighet eller ideell organisation utan i själva verket är en lobbyverksamhet vars finansiär består i stora mediebolag såsom Sony m.fl.

Vad gäller det här tillslaget så verkar det vara ett tillslag mot några ftp-servrar som fanns på Banhofs huvudkontor och det var lite fler filer än 4 filmer och 8 mp3:or det handlar om.
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/ ... 43,00.html
Det verkar handla om några feting scene-siter, med andra ord inte vardagssvennsons dc++ vi pratar om här, utan några av de stora warezpojkarnas verkstad de hittat. Där anställda på Banhof verkar vara inblandade, därav storleken på tillslaget.

Fast, jag skulle vara lite aktsam när det gäller att använda sig av Aftonbladet som seriös källa. Fast i just det här fallet låter det rimligt.

Användarvisningsbild
reinholdsson
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av reinholdsson » 10 mar 2005 18:40

Vågar man lita på aftonblaskan?

Användarvisningsbild
Sinnum
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Sinnum » 10 mar 2005 18:46

Aftonbladets metoder är patetiska. Det får hela folket emot sig, snacka om fel taktik. Det de sitter och gör är att hota varenda liten medelsvensson i detta avlånga land. Mig får det i alla fall inte att sluta ladda ner filmer och musik. Det finns säkert bättre lösningar för att få folk att förstå vilken skada detta gör.

Men å andra sidan är mediabranschen så jävla genomrutten att den förtjänar att dö och ersättas av independantkulturen.
Hälsningar Jakob

Mille
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av Mille » 10 mar 2005 18:53

Sinnum skrev:Aftonbladets metoder är patetiska. Det får hela folket emot sig, snacka om fel taktik. Det de sitter och gör är att hota varenda liten medelsvensson i detta avlånga land. Mig får det i alla fall inte att sluta ladda ner filmer och musik. Det finns säkert bättre lösningar för att få folk att förstå vilken skada detta gör.

Men å andra sidan är mediabranschen så jävla genomrutten att den förtjänar att dö och ersättas av independantkulturen.
Vi tackar för ditt omdömme! Nu är det Antipiratbyrån och inte Aftonbladet som är orsaken till razzian.

Jag vill även poängtera, att vi inte diskuterar egna nedladdningar här.

Det får ni göra på ett annat forum.
MVH
Johan

Användarvisningsbild
Sinnum
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Sinnum » 10 mar 2005 18:55

Jag skrev fel, jag menade givetvis Antipiratbyrån! :x
Hälsningar Jakob

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 10 mar 2005 19:02

Jag tror ärligt talat inte Antipiratbyrån är intresserad av vad svenska folket i gemen anser. Personligen tror jag faktiskt de skiter fullständigt i det, de är enbart en förlängd arm för en monopolistisk skivindustri som vill få kontroll över allt vad musikmedia heter, och de är som det ser ut på god väg.

Frågan är bara hur det kan komma sig att samhället helt villigt går i dess ledband, dessa "pirater" lär troligen åka dit långt värre än många våldtäktsmän/mördare/misshandlare o.s.v..
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
reinholdsson
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av reinholdsson » 10 mar 2005 19:05

Ja, myndigheter verkar ganska snällt ställa upp vid deras sida, och snabbt går det. De verkar även göra sitt bästa för att folk ska tro att de är någon ny myndighet som gör lite som de vill, polis2.

Det roligaste måste vara när de lade upp en intervju från sr på sin sida, som var olagligt.

Mille
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Mille » 10 mar 2005 19:11

Tyvärr, så är ju Sveriger straffskala när det gäller brott ett rent skämt.

Precis som Patrick05 säger, så kan någon som snuvar SF på 80 kr på en biobiljett få ett hårdare straff än en som våldtar någon.

Vi har pratat om det här förut, som jag sa då, så skulle jag vilja mörda någon, så kunde jag kära ihjäl han/hon med en bil och vara full. Då får du vård eller 2 år. Man åker inte dit för mord.
MVH
Johan

Användarvisningsbild
Sinnum
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Sinnum » 10 mar 2005 19:23

Jag tror som sagt att denna skrämselpropaganda kommer få motsatt effekt. Man märker ju redan tydligt hur folk har gått ihop sig. Över 3000 anmälningar mot AP. Och som jag sa tidigare så skrämmer detta inte mig i alla fall. Människor är sådana av naturen att om du kommer med pekpinnar och hot så möter man inte mycket förståelse.
Hälsningar Jakob

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 10 mar 2005 19:27

Åka dit, i Sverige behöver du inte ens göra det, du kan - trots att ditt skoavtryck finns på folk du precis sparkat ihjäl, komma undan.
Min kusins fd. kille blev förra sommaren ihjälsparkad av två killar, straffet? Inget, båda frikändes eftersom det inte gick att styrka vem av de två som utdelade den dödande sparken...

Det enda Antipiratbyråns och samhällets agerande kommer leda till är att folks syn på rättväsendet kommer naggas i kanten. Här fylls tidningarna av berättelser om dels hur polismyndigheterna och åklagarmyndigheterna inte kan klara av att sköta sitt jobb pga minskade ekonomiska resuser.
Men nu verkar tydligen polisen/åklagaren ha ett ekonomiskt tillskott, för plötsligt så verkar det tydligen finnas gott om pengar för att göra tillslag mot en massa hackare.
Samtidigt så kan inbrottstjuvar, våldtäktsmän, mördare o.s.v. gå säkra iväg till sina förvärv eftersom myndigheterna tydligen föredrar att bekämpa den VERKLIGA brottsligheten som drabbar folk fysiskt och psysiskt.
L. P. Hartley

Mille
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Mille » 10 mar 2005 19:28

Vi får väl se vad som händer.

Jag vill också poängtera att jag pratade om sveriges straffskala generellt och att vi alla följer den lagstiftning som finns.

Om Sinnum nu bränner hemma, Sprit eller vad det än är, så ska det inte föras vidare på forumet.
MVH
Johan

Användarvisningsbild
Sinnum
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Sinnum » 10 mar 2005 19:32

Perosnligen ser jag inte det som ett brott att bränna musik. Däremot borde mediabranschen ställas inför rätta för alla de pengar de lurat folket på. Jäkla utsugare. Dom klagar över att de går under men ändå går Britney Spears runt med 500 miljoner dollar i plånboken och hur kommer det sig att alla independantbolagen klarar sig så bra utan att ens klaga?
Hälsningar Jakob

Användarvisningsbild
reinholdsson
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av reinholdsson » 10 mar 2005 19:46

Ja, materiella värden verkar tydligen betyda mer för staten än vad ett liv gör, det är patetiskt.

Jag tror nog inte att många går på denna skrämselpropaganda från APB, men samtidigt väcks ju vissa tankar. Vem är det egentligen som styr samhället? Ska det vara företag som styr polisen?

Man kanske ska ta och starta en egen poliskår och gripa alla som jobbar på APB.

PS. En av de roligaste sidorna på internet: http://www.antipiratbyran.se

Skriv svar