Medaljer - Hur förtjänades de...

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Alex934
1:e Sergeant
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Annat

Inlägg av Alex934 » 06 maj 2009 18:46

ja, det har du rätt i! :hail:

Användarvisningsbild
camp
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kön: Man
Från: Kalmar
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Medaljer - Hur förtjänades de...

Inlägg av camp » 06 maj 2009 18:54

Har en liten fråga.
Hur fick han Medal of Honor?
Har faktiskt aldrig hört talas om den här typen innan. :skratt:
what are you gonna do?
Bend my dog tags and send me to vietnam!

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 06 maj 2009 18:58

"Awarded for conspicuous gallantry and intrepidity at the risk of his life above and beyond the call of duty while engaged in an action against any enemy of the United States; while engaged in military operations involving conflict with an opposing foreign force; or while serving with friendly foreign forces engaged in an armed conflict against an opposing armed force in which the United States is not a belligerent party."

Alex934

Inlägg av Alex934 » 06 maj 2009 18:59

camp skrev:Har en liten fråga.
Hur fick han Medal of Honor?
Har faktiskt aldrig hört talas om den här typen innan. :skratt:
Hämtat ur wikipedia
Medal of Honor citation
The official U.S. Army citation for Audie Murphy's Medal of Honor reads:

Rank and organization: Second Lieutenant, U.S. Army, Company B 15th Infantry, 3rd Infantry Division.
Place and date: Near Holtzwihr France, January 26, 1945.
Entered service at: Dallas, Texas. Birth: Hunt County, near Kingston, Texas, G.O. No. 65, August 9, 1944.
Citation: Second Lt. Murphy commanded Company B, which was attacked by six tanks and waves of infantry. 2d Lt. Murphy ordered his men to withdraw to a prepared position in a woods, while he remained forward at his command post and continued to give fire directions to the artillery by telephone. Behind him, to his right, one of our tank destroyers received a direct hit and began to burn. Its crew withdrew to the woods. 2d Lt. Murphy continued to direct artillery fire, which killed large numbers of the advancing enemy infantry. With the enemy tanks abreast of his position, 2d Lt. Murphy climbed on the burning tank destroyer, which was in danger of blowing up at any moment, and employed its .50 caliber machine gun against the enemy. He was alone and exposed to German fire from three sides, but his deadly fire killed dozens of Germans and caused their infantry attack to waver. The enemy tanks, losing infantry support, began to fall back. For an hour the Germans tried every available weapon to eliminate 2d Lt. Murphy, but he continued to hold his position and wiped out a squad that was trying to creep up unnoticed on his right flank. Germans reached as close as 10 yards, only to be mowed down by his fire. He received a leg wound, but ignored it and continued his single-handed fight until his ammunition was exhausted. He then made his way back to his company, refused medical attention, and organized the company in a counterattack, which forced the Germans to withdraw. His directing of artillery fire wiped out many of the enemy; he killed or wounded about 50. 2d Lt. Murphy's indomitable courage and his refusal to give an inch of ground saved his company from possible encirclement and destruction, and enabled it to hold the woods which had been the enemy's objective
Jag finns inte längre kvar på detta forum. Tack o hej pga. denna nätmobbning som sker på detta forum

Användarvisningsbild
camp
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av camp » 06 maj 2009 19:08

Tack för att du visade mig hur han fick Medal of Honor, för jag visste faktiskt hur man förtjänar Medal of Honor :japp:
what are you gonna do?

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 06 maj 2009 19:56

Jaha, tyckte att det stod "Hur fick man Medal of Honor?", men så såg jag ju nu att det stod "Hur fick han Medal of Honor?". Mitt fel :)

Alex934

Inlägg av Alex934 » 06 maj 2009 20:07

Det lät lite som rambo det Audie Murphy gjorde inget illa menat. :skratt:
Senast redigerad av 1 Alex934, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
camp
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Re:

Inlägg av camp » 06 maj 2009 20:17

Kilroy was Here! skrev:Jaha, tyckte att det stod "Hur fick man Medal of Honor?", men så såg jag ju nu att det stod "Hur fick han Medal of Honor?". Mitt fel :)
Ingen fara alla läser vi lite för snabbt ibland. :snurrig:
what are you gonna do?

Användarvisningsbild
camp
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av camp » 23 maj 2009 20:32

Ursäkta valet av bild men jag undrar bara vad det är för medaljer kungen har på sig och hur han har förtjänat dom.

Försök att ta han med respekt :nono:
Bilagor
jordnts-kungen[1].jpg
jordnts-kungen[1].jpg (21.16 KiB) Visad 7150 gånger
what are you gonna do?

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 23 maj 2009 21:33

Usch tvi, kungen! Kanske lite intetsägande inlägg, men jag tvekar på att han gjort mycket för att förtjäna någon av medaljerna.

Användarvisningsbild
Setä
Pensionerad
Pensionerad
Från: Finland
Kontakt:

Re:

Inlägg av Setä » 24 maj 2009 01:56

Kilroy was Here! skrev:Usch tvi, kungen! Kanske lite intetsägande inlägg, men jag tvekar på att han gjort mycket för att förtjäna någon av medaljerna.
Inget "krigiskt" i varje fall. Men vissa utmärkelser delas också ut för förtjänster inom det diplomatiska fältet. Medan andra förvisso delas ut endast för att det "hör till" att ge dom till kungligheter.
Käyttääkö eversti viinaa kastikkeena?

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 24 maj 2009 10:40

Eftersom kungen är Sveriges statsöverhuvud så får han ordnar och medaljer.
Om det är rätt och att han "förtjänar" dom vad vet jag men det finns ju en viss internationell praxis ang utdelning av medaljer och ordnar.
Jag har för mig att Carl XVI Gustav har över 20 st ordnar från utländska stater.
Där kan nämnas Danmarks Elefant order Englands strumpebandsorder osv...
Dessa använder vår konung i sin stora vishet vid olika arragemang och statsbesök.
Det finns regel på hur man får bära dom.'
BIlden du postade är kass och lite svår att se men jag tar dom säkra sen kan jag gissa.
Runt halsen har han Svärdsorden
kunglig orden, instiftad 1748 av Fredrik I, för förtjänstfulla insatser inom krigsmakten bland officerare. Svärdsorden är alltsedan ordensreformen vilande. Ordenstecknet är ett åttauddigt, vitemaljerat och guldinfattat malteserkors under gyllene kunglig krona. Orden bärs i ett blågult sidenband.

Bredvid sabeln hänger
Serafimerorden.( inte 100 % säker men nästan)
Serafimerorden är en svensk statsorden, som instiftades av Fredrik I 1748. Orden utdelas sedan ordensreformen 1975 uteslutande till utländska statschefer eller därmed jämställda personer, samt sedan 1995 till medlemmar av det svenska kungahuset (kungliga ordenskapitlet anser att medlemmar av det svenska kungahuset föds in i orden, men ordensinsignierna tilldelas numera då de uppnår myndighetsålder).
Till orden hör även ett ordensband i siden i högblå färg, även kallat serafimerblått

Går vi upp ett steg så är det en kraschan för Nordstjärneorden (Kommendör med stora korset )
Inte helt säker otydlig bild........
Nordstjärneorden
Är en svensk kunglig orden, som tillsammans med Serafimerorden och Svärdsorden instiftades 1748 av den svenske kungen Fredrik I. Från 1975 utdelades orden endast till utländska medborgare, för förtjänstfulla insatser inom kultur, vetenskap och handel, medborgerliga förtjänster, för nya och gagneliga inrättningar, ämbetsmanna- och tjänstemannagärning, men sedan 1995 kan Konungen även tilldela medlemmar av den svenska kungafamiljen vissa grader.

Ovanför den är det nog Vasaorden ?

Medaljer från vänster till höger
Konung Gustav V:s jubileumsminnestecken med anledning av 90-årsdagen
Konung Gustav VI Adolfs minnesmedalj med anledning av 85-årsdagen
(gissningar)
Dom 2 sista går ej att se ´

Jag vet inte 100 procent om detta är rätt
Nån med superkoll?

Ett inlägg i debatten
Jag tycker det är synd att medaljer ordnar m,m har blivit något fult i Sverige.
(Jantelagen)
Finns det någonting som är vackrare än en uniformspryd soldat :japp:
Många av våra gamla fina ordnar och medaljer delas inte ut längre tyvärr.......
En länk till svenska medaljer och ordnar
http://www.medalj.nu/ribbon_list.asp?showgroups=A-L
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

JohnnieWalker
Korpral
Korpral
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Kontakt:

Inlägg av JohnnieWalker » 09 dec 2009 19:01

Det finns också tapperhets medaljer tex bronze och silver star. Men också flera andra tjänstgöringsmedaljer tex Africa star och alps star mfl. Kan någon hjälpa mig och hitta dessa USA-medaljer.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 09 dec 2009 19:48

JohnnieWalker skrev:Det finns också tapperhets medaljer tex bronze och silver star. Men också flera andra tjänstgöringsmedaljer tex Africa star och alps star mfl. Kan någon hjälpa mig och hitta dessa USA-medaljer.
I en annan tråd anser du medalj samlande vara konstigt och en gåta att nån kan vara intresserad av sånt.
Hmmmm moment 22 ? :fundersam:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bronze_Star_Medal
Här har du massor-----------
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:M ... ecorations
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Sonderling
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 19 dec 2019 15:30

Netflix kör en serie om medal of honor ....förtjänare(?)

Man slås av att förr var det mera "Rambo" än nu.
Dom här två imponerade mig mest:
https://en.wikipedia.org/wiki/Edward_A._Carter_Jr.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hiroshi_H._Miyamura

Mycket också för att det var intressanta levnads öden i övrigt. Ja menar en afro-american som slagits i nationalist Kinas armé och på republikanernas sida i spanska inbördeskriget.
Och en Japanska Amerikan vars familj undkommer att interneras i under VK2 då stadens borgmästare intervenerar och går i god för dem. Går med i 442 reg. combant team men missar VK2 men går med under Korea-kriget.

Ja sen var det en historia om en kille som hade så dålig syn att han först inte fick komma med i VK2. Tyvärr har jag glömt vad han heter men hade man gjort en film om hans bedrifter så hade tyskofilerna sagt det var omöjligt och overkligt. :skratt:

Sonderling

Skriv svar