Nån som känner till något om Kalixlinjen Sveriges östförsvar
-
- Avstängd
Nån som känner till något om Kalixlinjen Sveriges östförsvar
Jag undrar om någon kan hjälpa mej att hitta info om Kalixlinjen all information är jag tacksam för.
Kuriosa är att det nog är en utav sveriges vackraste områden på sommaren i midnattssolen.
Kuriosa är att det nog är en utav sveriges vackraste områden på sommaren i midnattssolen.
- Admin
- Överbefälhavare
- Kön: Man
- Från: Stockholm
- Militär Grundutb: Annat
- Intresse: Jugoslaviska krigen
- Kontakt:
-
- Avstängd
Jo förvisso finns det ett halvdant museeum men jag tänkte om någon på internet visste något. Museet är inte så seriöst som jag önskat
Senast redigerad av 1 Kalixlinjen, redigerad totalt 13 gånger.
- Dynamit
- Sergeant
- Kontakt:
-
- Avstängd
- Dynamit
- Sergeant
- Kontakt:
- matte_a
- General
- Från: Halland
- Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
- Intresse: Första världskriget
- Kontakt:
- Dynamit
- Sergeant
- Kontakt:
-
- Avstängd
matte_a skrev:Bara??? Världens största pansararmé mot soldater utan effektivta pansarvärnsvapen. 6 dagar låter som en mycket lång tid, jag skulle gissa på 6 timmar eller nått sånt. Se bara vad som hände med tyskarna på Seelowhöjden (stavning??)Dynamit skrev:Bara 6 dagar? :shock:
Om du skulle besökt linjen medans den var intakt skulle du fått se en linje som var väldigt välplanerad och faktiskt ganska slagkraftig. Vi pratar inte om en tunn linje. Kalixlinjen är minst 5 mil (vet ej exakt) bred och har väldigt bra fästningar. Jag känner inte till slaget du talar om men det jag sa var att man beräknade att kunna hålla tillbaks ett anfall i 6 dagar. Vi ska minnas att kalixlinjen fanns med i vårt invasionsförsvar ända till slutet av 60 talet, jag törs påstå att under 50 talet hade vi stått emot en attack i beräknade 6 dagar. Men om du hittar trovärdig information som säger annat så är du välkommen att framföra den här.
- matte_a
- General
- Från: Halland
- Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
- Intresse: Första världskriget
- Kontakt:
-
- Menig
- Kontakt:
Slaget om Seelow-höjderna var ett intensivt slag strax öster om Berlin 1945, tyskarna hade grävt ner sig i flera linjer längs med några åsar och ryssarna bombarderade dem med tokigt mycket artelleri och raketer innan de anföll. Trots detta lyckades man slå tillbaka flera anfall med stora förluster för Röda Armén. Men man måste tänka på att den tyska armén var mycket stridsvan, hade tillgång till toppmodern utrustning och var motiverad av att man var så nära Berlin. Om Röda Armén anfallit Sverige hade vi nog legat pyrt till. Å andra sidan finns det oöverstigliga logistiska problem med att slåss så långt i norr, ryssarna skulle vara beroende av långa försörjningslinjer över ett ockuperat Finland genom stora områden extremt ogästvänlig terräng.