Ny Mur

Här diskuteras ämnen som inte passar in i de övriga kategorierna och som eventuellt sträcker sig över flera tidsepoker.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dynamit
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Ny Mur

Inlägg av Dynamit » 12 apr 2004 01:26

Läs artikeln: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 40,00.html

Är ni för eller emot muren?

Användarvisningsbild
Littorio
Korpral
Korpral
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Littorio » 12 apr 2004 01:46

Emot.
Israelerna säger sig skydda sin invånare när de bygger denna mur.
Tror mer att det är ett propagandaknep, en symbolhandling av Israelerna att bygga denna minst sagt ifrågasatta mur. Man vill visa att det är palestinierna som är bovarna och sådana måste man skydda sig mot.
Och hur skyddar man sig inte bätte än att bygga ett "fängelse".

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 12 apr 2004 11:25

Strider mot allt vad folkrätt heter. Hade ett land utan USA stöd byggt nått liknande så hade de börjat skrika om mänskliga rättigheter och invasion...

Hiwi
Avstängd
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Hiwi » 12 apr 2004 14:28

Jag kan iofs förstå varför man bygger en sådan mur. Det lär ju tära på psyket att inte veta när eller var man ska råka på en självmordsbombare

Jocke
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Jocke » 12 apr 2004 19:01

Hiwi skrev:Jag kan iofs förstå varför man bygger en sådan mur. Det lär ju tära på psyket att inte veta när eller var man ska råka på en självmordsbombare
Och självmordsbombare bombar för att få mer spänning i tillvaron eller? Nej, om Israel slutar upp med förtrycket slutar självmordsbombningarna. Man måste angripa symtomen till sjukdomen.

Hiwi
Avstängd
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Hiwi » 12 apr 2004 19:52

Jocke skrev:
Hiwi skrev:Jag kan iofs förstå varför man bygger en sådan mur. Det lär ju tära på psyket att inte veta när eller var man ska råka på en självmordsbombare
Och självmordsbombare bombar för att få mer spänning i tillvaron eller? Nej, om Israel slutar upp med förtrycket slutar självmordsbombningarna. Man måste angripa symtomen till sjukdomen.
Vilket förtryck? Är Palestinierna bättre än Isrealerna?

Zargoth
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Zargoth » 13 apr 2004 20:26

Hiwi skrev:
Jocke skrev:
Vilket förtryck? Är Palestinierna bättre än Isrealerna?
I dagsläget behadlas palestinier som skit pga en grupps gör dumheter, det ser jag som ett allvarligt förtryck

Svante
Korpral
Korpral
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Kustartilleriet
Kontakt:

Inlägg av Svante » 13 apr 2004 23:25

En grupp? Inget liten grupp är det i alla fall. Fanatiska ena jä**ar är vad dom är.

Fotsoldat
1:e Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Fotsoldat » 13 apr 2004 23:30

De e bara så att Israel finns inte som land enligt mej, det är ett ockuperat Palestina.
Sen hur omvärlden kan tillåta dem att för de första ha kvar makten över landet o för de andra få fortsätta förtrycka palestinierna genom murar, husockupationer flyktingläger o all annan skit.

N', som de e nu så hoppas jag att varenda bussjävel i det så kallade Israel sprängs i bitar.

Svante
Korpral
Korpral
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Kustartilleriet
Kontakt:

Inlägg av Svante » 13 apr 2004 23:37

Det där med vem som äger eller har rätt till vad är ju lite oklart. Det går ju som bekant flera tusen år tillbaka i tiden det är ju just därför konflikten är så svårlöst. Har du en bättre idé kanske vart alla Israeler ska ta vägen? Judarna fick ju genomlida rätt mycket under vk2 och inte ska de väl som folk behöva fördrivas än en gång.

Zargoth
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Zargoth » 14 apr 2004 13:14

Svante skrev:Det där med vem som äger eller har rätt till vad är ju lite oklart. Det går ju som bekant flera tusen år tillbaka i tiden det är ju just därför konflikten är så svårlöst. Har du en bättre idé kanske vart alla Israeler ska ta vägen? Judarna fick ju genomlida rätt mycket under vk2 och inte ska de väl som folk behöva fördrivas än en gång.
Då är det bättre att palestinierna fördrivs?

Fotsoldat
Kontakt:

Inlägg av Fotsoldat » 15 apr 2004 20:04

Efter ww2 så ville britterna ge judarna en fristad i Palestina, det blev en omröstning där arabländerna sade nej och det blev inget.

1948 gjorde Sionisterna en "kupp" och tog över landet mot alla "arabers" vilja, jag tycker det är självklart vilka som gjort rätt och fel.
Israelerna får flytta på sig o leva efter Palestiniernas villkor.

Tyvärr tror jag inte det kommer hända så länge USA står o klappar Israel på axeln o säger hur duktiga dom varje gång de lyckas ha ihjäl någon "farlig" Palestinier.

Användarvisningsbild
US Army
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av US Army » 15 apr 2004 21:08

Bråket om vem som har rätt till vad i området Isreal/Palestina går längre tillbaka än så.

Fotsoldat
Kontakt:

Inlägg av Fotsoldat » 16 apr 2004 10:59

Jo det är klart, men Palestina hade varit fritt under många år innan Sionisterna tog makten. Därför tycker jag de e självklart vem landet tillhör, visst inga ska slängas ut men de handlar om vilka som ska leva efter vilka.

Förstår inte USA i deras "War on Terrorism" när de själv stöder en terrorstat som till råga på allt har tillgång till Kärnvapen o skit som USA så duktigt ska aveckla i hela världen. Dubbelmoral?? Nävisst!!

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 16 apr 2004 11:10

Och gissa var plutoniumet i Israels kärnvapen kommer ifrån??
Naturligtvis USA, snacka om dubbelmoral.

Skriv svar