Allierad invasion av Kiruna

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kamikaze
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Allierad invasion av Kiruna

Inlägg av Kamikaze » 17 jan 2005 22:58

Om jag inte missminner mig så invaderades Norge och Danmark bara några veckor före de allierades planerade invasion av Nordnorge och de svenska malmfälten. Den brittiska invasionsflottan hade redan börjat röra sig mot området när tyskarna anföll.

Hur skulle det ha blivit om man vänt på steken och de allierade kommit först?
Hade Skandinavien blivit platsen där Tyskland och de västallierade stridit allra hårdast?
Hade vi sett pansarslag på västgötaslätten och partisankrig norrlandsskogarna?
Vilka hade Norge och Sverige stridt med?
Hade ryssarna agerat mot Finland igen?

Hiwi
Avstängd
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Hiwi » 19 jan 2005 01:41

Norge har redan visat att de inte under några omständigheter tänkte sälja sin själ till tyskarna. Dess band till Storbritannine var dessutom allt för starkt.

Sverige hade i vilket fall som helst hållt lika hårt på sin neutralitet. Inget tror jag hade fått dem att rubba på detta. Påttryckningar skulle bara leda till kompromisser men inget krig för Sveriges del.
//Tim Sjöberg

c.h.lawson
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av c.h.lawson » 15 nov 2005 04:51

Visst var det hårda strider i Narvik mellan Franska främlingslegionärer, Engelska kommando trupper och Tyska trupper.

Guvbolaget Gränges lämnade åtminstone två malmbåtar i Narvik i april 1940, Ångaren S/S Stråssa och lastfartyget M/S Oxelösund.
S/S Stråssa sänktes troligen av besättnningen och Oxelösund skadades svårt under striderna, men sjönk under ett Engelskt luftangrepp en tid senare. Någon som vet om det finns skrivet nånting om Svenska fartyg i Norska hamnar under invasionen???
Christopher

Användarvisningsbild
Gregor
Aspirant
Aspirant
Kön: Man
Från: Södermanland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Gregor » 06 dec 2005 01:16

Oxelösund bärgades och återköptes av Gränges som rustade henne på Götaverken, därifån hon återlevererades som Laidaure 1948. Hon var kvar i Gränges flotta till 1962 då hon höggs upp i belgien.
Anders

c.h.lawson
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av c.h.lawson » 31 dec 2005 18:05

Lite of topic kanske, men har du Gregor läst mitt inlägg om Grängesbåtar på ett annat forum på internet?? Skarn kanske?
Christopher

Skriv svar