Lynchade lägervakter

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Waffen-ZZ
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Lynchade lägervakter

Inlägg av Waffen-ZZ » 23 okt 2004 18:34

Jag har läst att det hände att lägervakter vart lynchade eller mördade av fångarna. Det brukade som oftast resultera i ett blodbad av de intagna. Känner ni till kända exempel på detta?
Pang pang, du är död...

Mille
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Re: Lynchade lägervakter

Inlägg av Mille » 24 okt 2004 01:27

Waffen-ZZ skrev:Jag har läst att det hände att lägervakter vart lynchade eller mördade av fångarna. Det brukade som oftast resultera i ett blodbad av de intagna. Känner ni till kända exempel på detta?
Det har jag inte hört. Däremot så lynchades många vakter efter krigslutet av fångarna. Helst dom vakter som försökte klä ut sig och blanda sig bland fångarna.

Användarvisningsbild
Combatmike
Löjtnant
Löjtnant
Från: Södermanland
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Lynchade lägervakter

Inlägg av Combatmike » 24 okt 2004 12:13

Waffen-ZZ skrev:Jag har läst att det hände att lägervakter vart lynchade eller mördade av fångarna. Det brukade som oftast resultera i ett blodbad av de intagna. Känner ni till kända exempel på detta?
Var har du läst det?
Tror att det är precis som Mille säger här, förekom förmodligen efter krigslutet.
/Micke.

Användarvisningsbild
Dynamit
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Dynamit » 25 okt 2004 01:58

Jag läste i boken "Tredje Riket" om en kvinna! som fick nog och flög på en lägervakt under en pågående misshandel tror jag det var. Hennes namn nämndes men jag minns det inte. Hon lyckades inte ta livet av vakten men var en av de få som faktiskt vägrade att se på. De avrättade henne självklart samt ca 30 andra.

Dessvärre fungerar ju människan som så att hon gärna avvaktar in i det längsta och hoppas på ett mirakel snarare än att behöva göra något aktivt åt saken.
Pierre Taemo

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Lynchade lägervakter

Inlägg av AndersB » 25 okt 2004 16:02

Treblinka, den 10nde ar eller elfte september 1942. Deportationerna av judar från ghettet i Warsawa pågår för fullt i en takt av mellan 5 och 10.000 personer om dagen.

Kvällsuppställningen av arbetsjudarna leds av SS-Oberscharführer Max Bialas. Han gör det sedvanliga urvalet av de som anses för svaga eller för uppstudsiga och som skall avrättas vid "das Lazarett".

Plötsligt rusar en fånge fram med en hemmagjord kniv. Det är en argentinsk (!) medborgare, en Meir Berliner, som varit på besök i Warsawa tillsammans med fru och dotter. Hans anförvanter hade gasats i Treblinka direkt vid ankomst medan Berliner själv valts ut för arbete.

Berliner hugger Bialas upprepade gånger i ryggen. Bialas faller. Berliner slås ner av tillrusande ukrainska vakter. Ställföreträdande kommendanten, Kurt Franz, tillkallas. Han låter ställa upp arbetsjudarna, ca 500, och beordrar fram kapon, en ingenjör Galewski, misshandlar honom med en piska och förklarar att om något liknande händer igen blir Galewski den förste som avrättas.

Inspektören över de tre Reinhardlägren (Belzec, Sobibor och Treblinka) Christian Wirth, som råkar finnas i lägret, tillkallas också. Han beordrar att tio fångars skall väljas ut för omedelbar avrättning. Franz gör urvalet, varefter de skjuts framför sina medfångar.

Övriga judar låses in i barackerna under tungt beväpnad vakt. Morgonuppställningen dagen därpå är försenad till halv åtta. Då väljs 150 fångar ut, förs till massgravarna och skjuts. Som arbetskraft ersätts de av fångar ur dagens transporter.

Övriga fårk klara sig utan mat eller dryck i tre dygn.

Max Bielas fördes till sjukhuset i Ostrow. Han avled antingen där eller under transporten dit.

Berliner handlade ensam och utan stöd.

Detta hände nästan ett år före upproret i lägret.

Anders B

Källa: Yitshak Arad et al m fl
Senast redigerad av 1 AndersB, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 25 okt 2004 16:15

Mycket intressant och bra inlägg AndersB! Välkommen till KF. :-)
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Skriv svar