Sverige under andra världskriget

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Combatmike
Löjtnant
Löjtnant
Kön: Man
Från: Södermanland
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Sverige under andra världskriget

Inlägg av Combatmike » 09 okt 2004 03:58

Sverige under andra världskriget.
Ett intressant sammandrag av händelser från 1939 - 1945.

http://www.larshammaren.se/6_sv2vkr.html
/Micke.

treetrallen
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av treetrallen » 21 nov 2004 05:26

Min farbror tog en tysk till fånga uppe vid riksgränsen. Mer än så har jag inte hört från farsgubben. Bryr mig egentligen inte om vad som hände i vårat avlånga land för 54 år sedan

Användarvisningsbild
harreX
Förvaltare
Förvaltare
Från: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av harreX » 21 nov 2004 17:34

Hur kunde han ta till fånga en tysk vid riksgränsen? Kan du inte berätta lite om den här händelsen.

Användarvisningsbild
Combatmike
Löjtnant
Löjtnant
Från: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av Combatmike » 21 nov 2004 18:31

treetrallen skrev:Bryr mig egentligen inte om vad som hände i vårat avlånga land för 54 år sedan
Det var tråkigt att höra. Men det finns dom som finner det väldigt intressant. Läsningen är således frivillig.
/Micke.

cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av cihset » 21 nov 2004 19:20

Det luktar troll lång väg, och det är inte jag för en gångs skull...

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 21 nov 2004 20:28

Tyskarna stred väl uppe vid svensk-finska gränsen under ett par månader så helt otroligt är dt inte.

I mitt nuvarande forskningsarbete står det mycket om hur nära svenska gränsen striderna var.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
Tigerarmy
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Tigerarmy » 23 nov 2004 00:00

treetrallen skrev:Min farbror tog en tysk till fånga uppe vid riksgränsen. Mer än så har jag inte hört från farsgubben. Bryr mig egentligen inte om vad som hände i vårat avlånga land för 54 år sedan
Så vitt jag vet har något sådant aldrig skett i Sverige. Det skedde en del saker vid riksgränsen men att en svensk värnpliktig gripit en tyska soldat låter otroligt.

Mille
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av Mille » 23 nov 2004 00:04

Det där stämmer inte.

Det enda som skulle kunna ha hänt var att han tog hand om en Tysk desertör.

Om man nu kallar det att ta till fånga.
MVH
Johan

Mille
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Mille » 19 jan 2005 21:45

Tigerarmy sa:
Varför får man inte kritisera Sveriges insats, eller snarare instatslösa politik under andra världskriget utan att dumförklaras. Oftast försvaras Sveriges politik med argument som att det vore rena självmordet att ge sig in i kriget. Visst var det kanske så men säg mig vilket land som INTE riskerade total undergång? Krig handlar ju om att offra sig för varandra vilket vi svenskar inte kan säga att vi gjorde.

Vidare brukar man säga saker som "vad skulle lilla Sverige göra"? Tja, det fanns struntnationer som Kroatien, Serbien, Rumänien osv som var fattigare och mindre men ändå gjorde skillnad. Det handlar om att ta ställning.

Sverige och svenskarna VISSTE att Tyskland förde en grovt antisemitisk politik, man visste troligtivs inte om förintelsen men ska det verkligen vara avgörande då man såg hur judarna behandlades över lag?

Dessutom såg man tydliga tecken på tyskarnas aggressiva utrikespolitik.
VARFÖR, gjorde vi inget!? Vi var fega och själviska, varför kan vi inte bara erkänna det?
MVH
Johan

Mille
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Mille » 19 jan 2005 21:45

York sa:
Ja vi var själviska, vilket jag är glad för, i den bemärkelsen att vi slapp krig.
(med vissa undantag så som vår behandling av flyktingar från Tyskland som ville till Sverige t ex).

Mille
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Mille » 19 jan 2005 21:46

Pyret sa:
Svenska försvaret var under kriget för dåligt rustat för att kunna ha någon större militär inverkan. En svensk krig mot tyskland hade inte varit specielt framgångsrikt. Norges krig var bara i några veckor och Danmarks i bara ett par timmar. Det neutrala sverige kom istället att fungera som en fristad både för motståndsmän i Norge och Danmark men även för flera tusen judar som annars skulle ha hamnat i dom tyska koncentrationslägren och övriga flycktingar från Norge Danmark och Finland. Det du måste först Tigerarmy är att under denna tid var rasism inte var något ovanligt, se bara på vårt eget rasiedologiska institut och behandlingen av svarta i USA, och man viste inte om hela vidden av den tyska antisemitismen.
Om du hade förstått det politiska spelet som pågick under kriget hade du nog inte kommit med nationalromantiska inlägg som inte är realistiska i samanhanget.
MVH
Johan

cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av cihset » 19 jan 2005 22:13

Tigerarmy skrev:Varför får man inte kritisera Sveriges insats, eller snarare instatslösa politik under andra världskriget utan att dumförklaras. Oftast försvaras Sveriges politik med argument som att det vore rena självmordet att ge sig in i kriget. Visst var det kanske så men säg mig vilket land som INTE riskerade total undergång? Krig handlar ju om att offra sig för varandra vilket vi svenskar inte kan säga att vi gjorde.

Vidare brukar man säga saker som "vad skulle lilla Sverige göra"? Tja, det fanns struntnationer som Kroatien, Serbien, Rumänien osv som var fattigare och mindre men ändå gjorde skillnad. Det handlar om att ta ställning.

Sverige och svenskarna VISSTE att Tyskland förde en grovt antisemitisk politik, man visste troligtivs inte om förintelsen men ska det verkligen vara avgörande då man såg hur judarna behandlades över lag?

VARFÖR, gjorde vi inget!? Vi var fega och själviska, varför kan vi inte bara erkänna det?
Vill du veta vilka fler länder i Europa som förutom Sverige var lika 'fega' när WWII bröt ut? Norge, Danmark, Finland, Nederländerna, Belgien, Jugoslavien, Rumänien, Bulgarien, Ungern etc.

De flesta av ovan nämnda länder involverade sig först då de själva blev angripna och resten när de väl engarerade sig valde att alliera sig med nazityskland.

Till och med USA blandade inte sig i kriget förrän de själva blev angripna.

Vad du pratar om tycker jag låter mer som du vill kritisera Sveriges politik ur ett nationalromantiskt synsätt utan att ta hänsyn till det realpolitska läget vid starten av kriget.

(Kriget handlade för övrigt inte om den tyska antisemitismens vara eller inte vara, utan att Tyskland valde att ta till nävarna då de inte kunde komma över landområden med enbart politik och därmed var ett nytt storkrig ett faktum.)

Användarvisningsbild
feldgrau
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Västra Götaland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av feldgrau » 19 jan 2005 22:15

Tigerarmy skrev:Visst var det kanske så men säg mig vilket land som INTE riskerade total undergång? Krig handlar ju om att offra sig för varandra vilket vi svenskar inte kan säga att vi gjorde.
Och vilka valde självmant att offra sig för andra? Förutom britterna (med undersåtar) och fransmännen som kände sig tvugna att stå fast vid sin försvarsallians med Tyskland kan jag faktiskt inte komma på ett enda land som frivilligt förklarade krig mot Tyskland, bortsett från de länder på säkert avstånd som inte behövde vara rädda för en tysk invasion. Polen, Danmark, Norge, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Jugoslavien, Grekland, Sovjetunionen, Turkiet, Schweiz, Spanien, Portugal, Finland och USA gjorde ingenting eller så förklarade tyskarna krig mot dem. Ungern, Rumänien och Italien anslöt sig till tyskarn. Skulle Sverige göra tvärt emot vad alla länder verkade tycka var bäst?
Kroatien, Serbien? Vad gjorde de? De var tyska marionettstater. Rumänien anslöt sig till Tyskland. Jag vet faktiskt inte vad du menar med detta?
Och du är så godtrogen att du tror att de allierade gick ut i krig för att rädda judarna? Nej, nej. Storpolitik fungerar inte så.
Vad skulle vi gjort?

[edit]cihset hann före med att nämna en del av det jag nu nämnt.[/edit]

/Johan

Användarvisningsbild
Tigerarmy
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Tigerarmy » 19 jan 2005 22:57

Och vilka valde självmant att offra sig för andra? Förutom britterna (med undersåtar) och fransmännen som kände sig tvugna att stå fast vid sin försvarsallians med Tyskland kan jag faktiskt inte komma på ett enda land som frivilligt förklarade krig mot Tyskland, bortsett från de länder på säkert avstånd som inte behövde vara rädda för en tysk invasion. Polen, Danmark, Norge, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Jugoslavien, Grekland, Sovjetunionen, Turkiet, Schweiz, Spanien, Portugal, Finland och USA gjorde ingenting eller så förklarade tyskarna krig mot dem. Ungern, Rumänien och Italien anslöt sig till tyskarn. Skulle Sverige göra tvärt emot vad alla länder verkade tycka var bäst?
Anser du att det inte existerar ett enda skede under hela kriget då Sverige borde ha stöttat de allierade och framförallt sina nordiska grannar genom ett krigsförklaring mot Tyskland? Sverige kanske inte var världens mäktigaste militärnation precis, men alla bäckar små...

Alla nationer som Tyskland förklarade krig hade på något aktivt sätt tagit avstånd från Tyskland och dess politik. De hade således mer eller mindre förklarat Tyskland krig själva. Varför skulle Sverige vara ett undantag? Ska vi låtsas som att Sverige inte visste att Tyskland förde ett angreppskrig?

Varför reagerade man inte det minsta på den tyska antisemitismen? Amerikanarna t ex utfärdade en bojkott mot Tyskland om jag inte minns helt fel. Vad gjorde Sverige?
Kroatien, Serbien? Vad gjorde de? De var tyska marionettstater. Rumänien anslöt sig till Tyskland. Jag vet faktiskt inte vad du menar med detta?
Vad jag menar är att om en liten pluttnation som Kroatien hade mod nog att förklara Storbritannien krig och skicka trupper till östfronten varför kunde inte då Sverige ta ställning? Jag anser att det är bättre att ta ställning än att inte ta ställning alls.
Och du är så godtrogen att du tror att de allierade gick ut i krig för att rädda judarna? Nej, nej. Storpolitik fungerar inte så.
Sverige hade inte behövt gå med i kriget pga denna anledning, men Sverige borde ha agerat mot Tyskland på NÅGOT vis. Anser inte du det eller?
Vad skulle vi gjort?
Förklara Tyskland krig även om det hade inneburit en omedelbar ockupation. Ibland får man faktiskt offra sig för sina medmänniskor. Det är ungefär som att se på när någon blir misshandlad utan att göra något bara för att man är rädd för att få stryk själv. Jag kan inte jämnföra det på något annat sätt. Det mest hedersvärda hade varit att offra sig för att hjälpa någon annan och då vi talar om nationer anser jag att detta passar ännu bättre.

Mille
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Mille » 19 jan 2005 23:14

Förklara Tyskland krig även om det hade inneburit en omedelbar ockupation. Ibland får man faktiskt offra sig för sina medmänniskor. Det är ungefär som att se på när någon blir misshandlad utan att göra något bara för att man är rädd för att få stryk själv. Jag kan inte jämnföra det på något annat sätt. Det mest hedersvärda hade varit att offra sig för att hjälpa någon annan och då vi talar om nationer anser jag att detta passar ännu bättre.
Om Sverige hade förklarat Tyskland krig, så hade Sverige blivit ockuperat, ingen tvekan om det. På vilket sätt skulle då sverige ha offrat sig genom att hjälpa andra?

Ska man offra sig för en sak som inte går att vinna?

Det fanns en tid när jag faktiskt tänkte precis som du, men med facit i hand så måste jag säga att Sverige klarade sig väldigt bra.Man räddade långt fler som "feg" (kalla det vad du vill) än vad man skulle ha gjort genom att förklara tyskland krig.
MVH
Johan

Skriv svar