Volkswagen, Hitlers design?
- Wagner
- Fänrik
- Kön: Man
- Från: Stockholm
- Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
- Intresse: Organisationer
- Kontakt:
Volkswagen, Hitlers design?
Jag har läst (eller hört) någonstans att Hitler själv låg bakom grund-designen av Volkswagen. Stämmer detta?

Tommy Wagner
- matte_a
- General
- Från: Halland
- Intresse: Första världskriget
- Kontakt:
-
- Överste
- Från: Dalarna
- Militär Grundutb: Flottan
- Kontakt:
-
- Överstelöjtnant
- Från: Norrbotten
- Militär Grundutb: Annat
- Intresse: Andra världskriget
- Kontakt:
Ni menar Ferdinand Porsche? :P
(lär ju åka på däng för det här, men jag tål inte att se hans fina namn saboterat på det där sättet. Måste var alla år bakom skolbänken knegandes med bestämda artiklar på tyska)
Vad som stör mig ännu mer är dock att han blev satt i fängelse av Fransmännen för krigsförbrytelser utan rättegång... <Mummel>
Jag har de facto ingen aning huruvida han var skyldig eller ej, men med tanke på att han tillslut blev frisläppt så antar jag att så ej var fallet.
(lär ju åka på däng för det här, men jag tål inte att se hans fina namn saboterat på det där sättet. Måste var alla år bakom skolbänken knegandes med bestämda artiklar på tyska)

Vad som stör mig ännu mer är dock att han blev satt i fängelse av Fransmännen för krigsförbrytelser utan rättegång... <Mummel>
Jag har de facto ingen aning huruvida han var skyldig eller ej, men med tanke på att han tillslut blev frisläppt så antar jag att så ej var fallet.
- Landstorm
- Regementsförvaltare
- Kontakt:
- matte_a
- General
- Kontakt:
- Landstorm
- Regementsförvaltare
- Kontakt:
Det är möjligt att ett förslag inte antogs, men Königstigern hade Porsche-torn.matte_a skrev:Var det inte så att han ritade ett förslag till ett torn som inte antogs och som sedemera monterades i stormkanonvagnen Ferdinand?
Vi får dessutom ha i åtanke att namnet Porsche har suttit på många mackapärer genom åren, bla brödrostar och externa hårddiskar...

- Combatmike
- Löjtnant
- Från: Södermanland
- Militär Grundutb: Frisedel
- Intresse: Andra världskriget
- Kontakt:
- Landstorm
- Regementsförvaltare
- Kontakt:
-
- Överste
- Från: Värmland
- Kontakt:
Samma sida som på startsidan kommer med följande uttalande:
/Fenriz
På sidan du länkar till så finns det inte tillstymmelse till dokumentation, varken historisk eller nutida.Every claim that is made about history should also be accompanied by documentation proving its basis.
/Fenriz
Non Vi Sed Arte - Mvh Mikael Sundholm
- Landstorm
- Regementsförvaltare
- Kontakt:
- matte_a
- General
- Kontakt:
- Landstorm
- Regementsförvaltare
- Kontakt:
-
- Överste
- Kontakt:
Det var de första 50 Königstiger som hade Porsche-torn, men detta byttes senare ut emot Henschel-designade torn.
/Fenriz
Både Porsche och Henschel ritade chassin för den då blivande Tiger-stridsvagnen. Porsche hann att tillverka 91 chassin innan det bestämdes att Henschel ritningen skulle användas till Tigern. Istället användes Porsche-chassina till den blivande pansarvärnsvagnen Ferdinand.matte_a skrev:Var det inte så att han ritade ett förslag till ett torn som inte antogs och som sedemera monterades i stormkanonvagnen Ferdinand?
/Fenriz
-
- Överste
- Kontakt:
(Min understrykning)Later, Porsche decided to undertake a new small car; one designed to be small from inception and not a scaled-down bigger car. Professor Porsche funded the project with a loan on his life insurance. It was an important design, being the direct antecedent of the Volkswagen. Later Zundapp was recruited to sponsor the project and three prototypes were built.
Källa: Society of Automotive Historians
Zundapp förlorade senare intresse då deras marknad för motorcyklar ökade kraftigt. Nästa att sponsra ideen var NSU, men dessa backade också ur då produktionskostnaderna skulle bli för höga. Ideen las i malpåse ända fram tills Hitlers maktövertagande. Hitler bestämde då att varje familj skulle ha tillgång till en radio samt en bil eller en uttålig traktor. I juni 1934 så skrevs det ett kontrakt mellan Ferdinand Porsche och regeringen på tillverkningen tre prototyper och dessa färdigställdes till vintern 1936. I början av 1937 så rekommenderade RDA (Reichverband der Deutschen Automobilindustrie) att ytterligare 30 prototyper skulle byggas av Daimler-Benz. Produktionen startades men lades senare om till tilverkning av den s.k. Kubelwagen samt Schwimmwagen i samband med krigsutbrottet.
/Fenriz