Finska Kriget

Här diskuteras ämnen som inte passar in i de övriga kategorierna och som eventuellt sträcker sig över flera tidsepoker.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hotdog
Menig
Menig
Kontakt:

Finska Kriget

Inlägg av Hotdog » 31 aug 2004 17:22

Jag har postat det här på ett par andra forum men sen blev jag visad hit så jag postar det här också...

Jag har fått en uppgift på historian i skolan att "skildra hur det finska kriget har speglats i olika medier igenom tiderna". Jag ska alltså kolla hur dom har skildrat det finska kriget i t.ex en skolbok på 50 talet och en tidning på 70 talet osv. Och nu undrar jag om NI har nån bra länk eller något tips på hur jag ska gå till väga...

Jag snackar alltså om det finska kriget som utspelade sig mellan sverige och ryssland på 1800-talet och inte det finska vinterkriget på 40-talet.

Nån 30/40/50/60-talist som har kvar nån historiabok från skoltiden kvar? Scanna gärna in den så jag kan kolla.

cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kön: Man
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av cihset » 31 aug 2004 17:47

Oj, den uppgiften var lite knepig med tanke på källorna.

Matte bör kunna hosta upp med lite tips om källsökning med tanke att han läser Historia på universitetsnivå.

Appropå det, får man månntro fråga på vilken nivå uppgiften ligger? (Högstadie, gymnasie eller högskola)

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 31 aug 2004 17:54

Låter intressant...
Ska se vad jag kan gräva fram.
Ett annat tips är att kolla med skolexpeditionen, det brukar finnas gamla skolböcker undanlagda. Biblioteken har också gamla böcker arkiverade.

EDIT// Det är väl kriget som slutade 1809 vi pratar om?
Senast redigerad av 1 matte_a, redigerad totalt 1 gånger.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 31 aug 2004 22:22

I boken "Krig kring Kvarken" (Oravais historiska förening, 1999) finns två kapitel; "Kriget 1808-09 - Forskningsläget ur finländsk synvinkel" (Pentti Hakala) och "Kriget 1808-09 och svensk militärhistorisk forskning" (Martin Hårdstedt). De kanske ligger några snäpp över din tilltänkta nivå men de kanske kan ge några fingervisningar i alla fall. Boken är inget som brukar drälla i bokhandlarna eller antikvariaten eftersom den är tryckt i Finland och säkert ur tryck sedan länge. Skulle du inte få tag på den genom biblioteket eller annat så skicka ett pm med din adress så kan jag posta fotostatkopior på nämnda avsnitt.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 01 sep 2004 00:16

Ta också en titt i nordisk familjebok, ett uppslagsverk från förra seklets första år.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."

Användarvisningsbild
Hotdog
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Hotdog » 01 sep 2004 11:50

Ja, det är kriget mellan sverige och ryssland 1808 - 1809. Jag går på gymnasiet i tvåan så det är ingen universitetsnivå precis... Och det där med gamla skolböcker, mitt gymnasium grundades för 5 år sedan har jag för mig så det är ingen gamma skola precis.

Ska se om jag kan hitta den boken matte, tack för tipsen.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 01 sep 2004 15:11

Ta en titt djupt i arkivet på biblioteket, leta upp den äldsta bibliotikarien du kan hitta, de brukar ha ruskig koll, oftast mycket bättre än de sökdatorer som står på biblioteken.

Jag ska till till biblioteket imorgon, ska ta en titt om jag hittar något åt dig.

Användarvisningsbild
Twisted
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Medeltida krigföring
Kontakt:

Inlägg av Twisted » 01 sep 2004 17:06

Beundrar faktiskt din väl-vilja till att hjälpa andra människor matte!
\Andreas

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 01 sep 2004 17:17

Klart man ska hjälpa andra som vill lära sig något om historia.

Användarvisningsbild
Hotdog
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Hotdog » 04 sep 2004 11:55

Jag är verkligen tacksam för all hjälp matte. Jag hade faktiskt aldrig räknat med att få så här mycket hjälp. Tusen tack. Jag ska till biblioteket idag där jag ska kolla upp alla boktips.

Skriv svar