Historieresor 2020

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Historieresor 2020

Inlägg av Leningrad » 25 jun 2020 19:18

Sitter och klurar på en resa till Belgien i slutet på juli, ett av få länder som inte ser svenskar som paria. Hade annars siktet inställt på Ukraina i augusti men resor utanför EU/Schengen avråder UD fram t.o.m. sista augusti så det föll bort. Flyg från Bromma till Bryssel och därifrån med bil resa runt i fem dagar och besöka bl.a. Maasmechelen, Lommel, Boortmeerbeek, Huy, Bastogne mm. Blir en blandad kompott av WW2 men tänkte även besöka Hergé museum då jag var en inbiten läsare av Tintin i unga år där en viss fascination kvarstår. Tänkte även ta mig en tur in i Frankrike och besöka den delen av Ardennerna som stod i centrum på våren 1940 samt ett mindre känt tilltänkt FHQ. Skarpa restriktioner råder, såsom mask på museer, flygplatser, flygplan, social distansering och några museer kräver förköpsbiljetter. Känner att jag vill iväg och göra nån historisk nytta under sommaren men funderingar finns givetvis, vad händer om landet beslutar sig för en plötslig nedstängning? Eller om jag får snuva på plats? Tänk om det inte finns plats på restaurangerna och jag inte kan få den där ölen som smakar så fantastiskt gott efter en dag fullsmäckad med historiska intryck. Typiska nojor för män i den övre medelåldern som man tidigare inte ägnade en tanke åt.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Skriv svar