Historieresor 2020

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Historieresor 2020

Inlägg av Hans S » 25 mar 2020 08:19

Den här tråden spårar visst ur lite. Kanske beror på tiderna

Nja, jag vet inte om mitt beväpningsbeteende går att förklara - det är nog mer ett känslomässigt beslut mer än logiskt.

Har burit vapen i Sverige, men då var vi beordrade att göra det efter några vapenrån från militärer. I övrigt nej, men det kan bero på två saker. Lugnare tider och svårighet att flyga med eldhandvapen. Men jag har ett EU-pass för mina vapen.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 25 mar 2020 09:17

Spårar ur vet jag inte, intressant att veta om likasinnade reser beväpnade och i så fall varför samt att om jag återvänder till Luxemburg så finns det i alla fall en person som olagligt går med vapen på stan :-)

Hur som helst, kan ju faktiskt bli så att det inte blir några resor i år. Även om coronan ebbar ut så vet vi ju inte hur resebranschen kommer att bete sig, eller vet vi det? Tänker lite på flyg, hotell mm. Därför börjat kikat lite på vad som finns i Sverige, om det nu blir fritt fram att röra sig. Haft Bäckeboraketen på radarn ett tag så den kanske man skulle ta en titt på.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 25 mar 2020 09:40

Jag går inte på stan, det är olagligt. Åker och handlar. Punkt. Och kommer du hit ingår du i gruppen jag skyddar. F.n. två söner (dottern fast i Nederländerna) mitt sällskap med sin dotter, en hund och en våldgästande katt samt då en Leningrad.

Jag är också lite pessimist om intressanta resor i år. Jag har inte kollat men eftersom det mesta är stängt här i landet inbillar jag mig att de museum som jag skulle kunna tänka mig att se igen är stängda. Och vete tusan när de öppnar dem eller gränserna igen.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 26 mar 2020 12:19

Leningrad skrev:
24 mar 2020 08:53
Kan nog bli så att jag flyttar Ukraina till hösten eller senare. Kanske lika bra att ta det lugnt under sommaren och se vart saker och ting tar vägen.
Hans S skrev:
22 mar 2020 11:07
Glad att jag är vapenägare och jag går beväpnad även om det är olagligt.
Wow, visste inte att det var så illa ställt i Luxemburg att man är tvungen att beväpna sig.
Förlåt att man lägger sig men jag blev också lite förvånad. Fast jag går också ofta beväpnad, i Sverige alltså. Med kniv. Ja jag känner mig naken om jag inte har en fällkniv på mig, det kan ju vara bra att ha? Och nu när jag inser att brott mot knivlagen även innebär att ha kniv i bil* så slutade jag dessutom ha dåligt samvete för det. Där har jag ju värre saker :skratt: .

Som sagt några historieresor verkar det inte bli av i år.....

Sonderling

* allt enligt veckans brott.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 26 mar 2020 12:41

Vad säger du? Olagligt med en kniv i bilen? Det har alltid haft. Om jag mot förmodan kommer till Sverige i år, gäller förbudet utländska bilar också?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 26 mar 2020 12:44

Sommarens planerade resa till Italien ser ut att vara rätt körd. Hade precis bokat och (delvis betalat) för semester nära Ortona innan corona bröt ut. Annars såg det ut att finnas en hel del intressanta lämningar från "Bloody December" https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Ortona inklusive ett litet museum.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 26 mar 2020 13:57

Hans S skrev:
26 jan 2020 14:41
Och är du inte i Warszawa den 15 augusti så begår du tjänstefel. Det finns 100 orsaker.
Jag bad sällskapet att dra en polsk trål och inga indikationer (än) på att paraden skulle skjutas upp. Hon ogillar den lätt chauvinistiska regeringen och tror att det kan påverka ett sent beslut. Förra året bestämde de hyfsat sent att hålla den i Katowice och inte i Warszawa som vanligt, gissningsvis två månader innan.

Jag avvaktar men jag avvaktar med kraft.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 29 mar 2020 10:55

Har aldrig känt något behov att bära vapen, aldrig känt att jag behövt bara vapen och svårt att föreställa mig att jag skulle behöva vapen typ på stan eller när jag reser. Men jag kanske är naiv och inte ser eller vill se alla faror som lurar runt hörnet. Ändå är jag uppväxt med allehanda jaktvapen som min far/farbröder hade hägnas på väggarna.

Det där i Italien verkar intressant men får nog ses som kört det närmaste halvåret i alla fall. Har rest och sett en del WW2 i Italien men en längre tur finns på min "to do list". Med undantag av´Monte Cassino en klart underskattad och marginaliserad krigsskådeplats om ni frågar mig.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 29 mar 2020 12:44

En tvådelad tråd kan man nog säga.

1. Vapen, jag kan hantera dem på ett säkert sätt och ser dem som en hemförsäkring. Hoppas att jag aldrig behöver nyttja den men utifall att så är den bra att ha.

2. Italien, jag har ganska mycket till jag vill se. Har bara sett Aosta, Rom och Sicilien. Och maten. För en bunt år sedan hade jag flickvän i en förort till Rom. Jag var nog där i tjänsten men tog ett par dagars semester. Hon kunde inte så jag fick klara mig själv dagtid. Lunchtid, hittar en halvsunkig håla nära hennes lägenhet och trots min bristande italienska lyckas jag beställa in en pizza blanche (utan tomatsås) med karljohanssvamp - jag har smaken kvar i munnen denna dag. Helt underbar. Nej mat och dryck kan dom bra och bara det meriterar en resa.

MVH

Hans

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 31 mar 2020 10:10

Hans S skrev:
26 mar 2020 12:41
Vad säger du? Olagligt med en kniv i bilen? Det har alltid haft. Om jag mot förmodan kommer till Sverige i år, gäller förbudet utländska bilar också?

MVH

Hans
Ja enligt veckans brotts expert panel. Det var en tittare som ställde frågan och som reagerat på samma inslag som jag där man stoppat bilar i förorten och hittat knivar och satt dit dem för brott mot knivlagen. Och jag tänkte: Vem fan har inte en kniv i bilen?
Men en bil var liksom inte ett fredat rum eller hur de uttryckte sig. Det hela känns hel konstigt för jag kan både ha handyxa, fällsåg och ett par moraknivar i min bil. Det är ju bra och ha grejer?
Nu tolkade jag polisen i programmet så att man inte bara stoppar familjefar Svensson och söker igenom hans bil utan det är när man kollar igenom gangster bilar. Men ja man undrar ju endå.
I veckans brott hade de även ett lyssnar brev från en farfar som skulle gå kurs som nämndeman och han muddrades på vägen in i rätten och man hittar en kreditkorts-kniv i hans plånbok och dömde honom för brott mot knivlagen och bannbulla honom som nämnde man. Panelen var eniga om att rätt ska va rätt.
Och jag som trott att det var en gräns för hur långt bladet var, för vad som räknas men tydligen icke. (En kreditkortskniv är ju som ett litet skalpellblad i ett plastkort, oftast en reklamprodukt men det visste ni ju redan.)

Så det är ju bara en tidsfråga innan man åker dit, tänker jag, för inte kommer jag gå naken.

Sonderling

PS Ja den Italienska fronten under VK2 är ju ganska bort glömd jag har nog bara läst en handfull böcker i ämnet.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 31 mar 2020 13:21

Tack Sonderling för svaret.

Före 9/11 flög jag inrikes i Sverige med en ganska stor fällkniv. Jag blev stoppad av säkerhetspersonal och vänligen ombedd att söka upp mitt bagage i förrådet före ilastning och stoppa ner den där.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 01 maj 2020 13:27

F.ö. har på min nyckelklippa en liten fickkniv. Största bladet är kanske 3-4 cm långt. Den har jag flugit med upprepade gånger de senaste åren. Men jag köpte en billig skitkniv, vill inte riskera min Victorinox. Det mest använda på fickkniven ifråga är korkskruven.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 15 maj 2020 17:37

Ett år inte likt något annat, EM inställt och flyttat till 2021, ok, det får jag väl leva med, matchbiljetterna gäller även då men flygbiljetter och hotell måste bokas om. Resan till München blev framflyttad till september men det känns som även den ligger i riskzonen. Ukraina i augusti kan jag nog glömma och siktar istället på oktober. Kan t.o.m. tänka mig att ta München och Ukraina långt in i november om det är enda möjligheten. Har så svårt att se mig själv att bara ställa och ta allt 2021 istället, vilket innebär att det som jag preliminärt planerat för 2021 går om intet.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 16 maj 2020 14:29

Leningrad skrev:
24 aug 2019 15:13
Vet inte om det är en nackdel att inte vara organiserad som Leningrad, kan ibland vara en belastning också.
I år definitivt. Jag hade planerat, i teorin, Polen runt runt den 15 augusti men eftersom jag är en slarvpelle har jag inte bokat något än. Får se hur gränserna ser ut då och om polackerna inte gör som med EM och skjuter upp ett år med firandet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 24 maj 2020 16:41

I brist på resor kan ni titta på Piloci.

Hyfsad amerikansk musical fast på polska.

MVH

Hans

Skriv svar