Historieresor 2020

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Historieresor 2020

Inlägg av Leningrad » 26 jan 2020 11:21

Hösten 2019 har som tidigare höstar varit en period av planerande inför det kommande årets resor. En oerhört intressant period då man ska försöka välja bland alla historiska punchpraliner som finns därute. Hade länge planer på att åka till Novorossiysk vid Svarta havskusten och Kertj på Krim men skjuter på detta ett år i väntan på att den nya motorvägen (Tavrida Highway) som går mellan just Kertj och Sevastopol ska bli helt klar. I skrivande stund är endast två filer öppna mellan Kertj och Simferopol medan den sista sträckan Simferopol och Sevastopol håller på att byggas. Om allt går som planerat ska det vara klart till hösten 2020. Att bila bland vägbyggen med allt det kan innebära med avstängningar och köer är ingen höjdare, bättre då att vänta tills det är klart.

I början på maj blir det en tur till München på jobbmässa. Har varit i München fler gånger tidigare men det finns alltid något nytt att upptäcka. Tänkte också avsätta en em och åka till Blaustein och ta en titt på Rommels grav, där han begick självmord och hans hem (Lindenhof) som idag har ett litet Rommel museum. På vägen tillbaka till München tänkte jag stanna till vid Oberer Kuhlberg, Ulm, ett tidigt koncentrationsläger som existerade mellan 1933 och 1935.

I juni bär det iväg till Spanien och Dublin och sommarens fotbolls-EM med två kompisar. Så är det i alla fall tänkt. Flyg och hotell är bokat och biljetter är sökta. Vet att biljettrycket är stort men det brukar lösa sig så jag har förhoppningen att det löser sig även denna gång. I Spanien spelar Sverige sin öppningsmatch mot värdlandet Spanien i Bilbao. Från Bilbao är det inte långt till Guernica som blivit odödligt främst genom Picassos målning som finns att beskåda i form av en murmålning. Finns också ett museum, minnesmonument, kyrkogård och skyddsbunker. Spanien är dessutom ny mark för mig, om man bortser från drängresan till Playa del Inglés på Kanarieöarna 1991.

Från Bilbao flyger vi sedan till Dublin för Sveriges två återstående matcher i gruppspelet. Mellan matcherna tänkte jag dels ta en dagstur till Belfast och ta en titt på Blitzen som staden drabbades utav i april 1941 och Titanic museet. Dels en biltur på den irländska landsbygden som har mer WW2 än vad man kanske kan tro. Lovade mig själv sedan Malta att inte köra vänstertrafik igen, men får nog tänka om där.

I Augusti planerar jag att återvända till Ukraina med Lviv som utgångspunkt. Har varit i Lviv tidigare men bara som en dagstur från Polen. Lviv har oerhört mycket att erbjuda som gör staden väl värd att återvända till. Monument, museum och annat intressant står på programmet. Tänkte också hyra bil och ta en tur till Rava-Ruska, Ternopil och Rohatyn där både Holocaust monument och fängelse finns att botanisera bland.

Planerade redan förra året att tillsammans med tanten ta en charter till Zakynthos, Grekland. Tyvärr blev den bortprioriterad men vi gör nog ett nytt försök denna höst (september). Tänker då göra en tur till grannön Kefalonia där tyskarna massakrerade italienska soldater i september 1943. Har lärt mig att älska Grekland, strandläsning, utflykter och god mat på mysiga/trevliga tavernor, allt i kombination med WW2.

Det blir en del att stå i m.a.o. Det gäller att smida medan järnet att varmt så att säga. Det är mycket slit och släng och intensiva dagar som även en gammal räv som jag börjar känna av. Förutom årets resor så finns det fortfarande några platser som jag verkligen måste till innan jag slänger passet.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Historieresor 2020

Inlägg av Hans S » 26 jan 2020 14:41

Posthuset i Dublin och Titanic i Belfast är bägge rekommenderade. Finns en klosterruin utanför Dublin som också var sevärd med sina runda skyddstorn mot turistande vikingar. Har äldsta drulen jobbandes i Dublin och skall fråga om ruinen och andra saker.

Och är du inte i Warszawa den 15 augusti så begår du tjänstefel. Det finns 100 orsaker.

MVH

Hans

Edit: Sällskapet var i Lemberg förra sommaren med sin dotter, hon pratade om några restauranger. Skall fråga.
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 28 jan 2020 12:04

För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 31 jan 2020 20:18

Ja, det där är helt klart intressant, lagom dagstur från Dublin. Funderar även på en dagstur till Cliffs of Moher. Biljetter till Sveriges matcher är också ordnade, skönt att ha flyg, hotell och matchbiljetter klart.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 01 feb 2020 11:55

Jag har hört att västkusten skall vara väldigt vacker. Har dock ingen egen erfarenhet. Det är dock en bit bort från Dublin. Men det finns ju sevärdheter som kan vara värt resan: https://en.wikipedia.org/wiki/Skellig_Michael

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 04 feb 2020 22:15

Jag är ju dum i huvudet. Du måste se biblioteket i Trinity College.

Och St. Patrick's Cathedral meriterar också ett besök.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 04 feb 2020 22:36

Varför är det så komplicerat med fotboll idag?

Sist jag såg en match (Sverige-Italien 2004) var det i Portugal, punkt. Då i Porto, finns ett litet trevligt militärmuseum där.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 13 feb 2020 11:43

Glöm inte Guinness! Finns flera whiskeydestillerier att besöka också. Prisläget är dock högt, har en vän där och även min son köper sin irländska sprit utrikes.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 16 feb 2020 09:59

Aldrig varit nån entusiast av whiskey eller Guinness, ljus smaklös lager på 5% plus är vad som tilltalar mig, oavsett om det är en varm sommardag eller nyårsmiddag. Irlands sevärdheter är många och här gäller det att välja med omsorg, som det verkar nu blir det nog cliffs of Moher och Glendalough. Vad Dublin gäller så är det mer öppet, fängelset Kilmainham Gaol, Emigrations museet, Famine monument/exhibition, Dublin Castle. Vet att jag kommer att ta en tur till Dalkey strax söder om Dublin. Där finns ett restaurerat landmärke (Eire 7) från WW2 som informerade vilsna piloter (tyska som brittiska) att det var Irland de hade nedanför sig och inte England.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 19 mar 2020 13:06

Så EM är framflyttad till 2021. Hur påverkar det och viruset dina planer?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 21 mar 2020 14:13

Hans S skrev:
19 mar 2020 13:06
Så EM är framflyttad till 2021. Hur påverkar det och viruset dina planer?
Det påverkar allting. Så som det hela utvecklats under mars månad var jag inställd på en flytt, men hade hoppats att de kanske skulle köra en komprimerad variant i december istället. EM 2021 känns förbaskat avlägset just nu men det är bara att gilla läget och ta nya tag. Tyvärr så måste jag därmed stryka mina WW2 utflykter som jag hade tänkt att köra under EM och även flytta dem till 2021.

För övrigt så blev mässan i München flyttad till i början i september så den kvarstår under 2020. När det gäller Lviv så kände jag redan i februari en osäkerhet kring det här viruset. Beställde därför ingen biljett till Ukraina eftersom jag ville avvakta vilket visade sig vara ett klokt beslut. De preliminära planerna att resa i början på augusti kvarstår dock men jag avvaktar med att beställa. Det går som bekant snabbt i dessa tider och man vet banne mig inte om flygbolagen/hotellen överlever skiten.

"Alla" verkar dock inställda på att det ska lätta nån gång i maj/juni och plana ut över sommaren men vi får väl se hur det blir med den saken, tar inget för givet. Tror ändå inte att samhället kan vänta ut viruset utan nån gång så måste de ekonomiska hjulen börja rulla igen. Detta för att vi inte ska ställas inför nåt som blir svårare att tackla än den pågående pandemin.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 22 mar 2020 11:07

Jag skall fråga sällskapet men risken är nog ganska stor att jag inte får åka till Warszawa den 15 augusti - jag inbillar mig att de skjuter upp det hela. Har någonstans läst att viruset planar ut till sommaren men kommer tillbaka i höst. Glad att jag är vapenägare och jag går beväpnad även om det är olagligt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 24 mar 2020 08:53

Kan nog bli så att jag flyttar Ukraina till hösten eller senare. Kanske lika bra att ta det lugnt under sommaren och se vart saker och ting tar vägen.
Hans S skrev:
22 mar 2020 11:07
Glad att jag är vapenägare och jag går beväpnad även om det är olagligt.
Wow, visste inte att det var så illa ställt i Luxemburg att man är tvungen att beväpna sig.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 24 mar 2020 13:28

Äsch, det är jag som är överförsiktig. Formellt sett utegångsförbud om du inte skall handla mat eller medicin. Hur lungt som helst.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 25 mar 2020 07:07

Hans S skrev:
24 mar 2020 13:28
Äsch, det är jag som är överförsiktig. Formellt sett utegångsförbud om du inte skall handla mat eller medicin. Hur lungt som helst.
"Hur lugnt som helst", ändå vapen, vad krävs då för att du ska lämna hemmet utan vapen? Känns som att du har rest i länder med betydligt större kriminalitet än i storhertigdömet, bär du även vapen i utlandet?

Skriv svar