Japansk "Kaiten" miniubåt?

Här diskuteras vapen, militär utrustning, flyg, pansar och fartyg.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Japansk "Kaiten" miniubåt?

Inlägg av Trismegistus » 17 jul 2019 21:30

Nedanstående foto sägs föreställa en japansk Kaiten-miniubåt som användes vid självmordsattacker mot amerikanska fartyg under slutet av kriget.
Bildtexten säger att fotot är taget på Dublon, en av de större Chuuköarna i Mikronesien, i november 1945 och tros föreställa en icke-standard version av Kaiten (då denna har ett väldigt stort torn jämfört med de "vanliga" Kaiten-ubåtarna). Jag har dock aldrig sett något liknande tidigare, så frågan är vad det kan vara? Är det en Kaiten som bildtexten säger - eller något helt annat?

Bild

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Japansk "Kaiten" miniubåt?

Inlägg av Hans S » 18 jul 2019 10:20

En snabbtrål säger inte Kaiten. Rumpan ser annorlunda ut. Jag tror heller inte att tornet är det riktiga tornet. Proportionerna är nästan groteska jämfört med en vanlig ubåt.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re: Japansk "Kaiten" miniubåt?

Inlägg av Trismegistus » 19 jul 2019 17:04

Hans S skrev:
18 jul 2019 10:20
En snabbtrål säger inte Kaiten. Rumpan ser annorlunda ut. Jag tror heller inte att tornet är det riktiga tornet. Proportionerna är nästan groteska jämfört med en vanlig ubåt.

MVH

Hans
Jo, tornet sticker som sagt ut - på både det ena och andra sättet. Storleksmässigt så ser den även mindre ut än Kaiten, mer som en torped än en ubåt.

Skriv svar