Emukriget 1932

Här diskuteras ämnen som inte passar in i de övriga kategorierna och som eventuellt sträcker sig över flera tidsepoker.
Skriv svar
Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Emukriget 1932

Inlägg av York » 17 feb 2019 19:32

Ibland finner man lite udda saker när man läser på Wikipedia. Jag var inne och läste om lewiskulspruta. I listan över krig den använts i fanns emukriget. Nu visade det sig inte vara ett riktigt krig utan handlade om försöket att få ner antalet emufåglar. Dessa ställde till med stora skador för jordbruket i västra Australien. Det sattes in soldater beväpnade med lewiskulsprutor i jakten. Dock visade sig emuerna vara duktiga på att undvika soldaternas kulor.

Se länken nedan för mer information.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Emu_War
The Emu War, also known as the Great Emu War, was a nuisance wildlife managementmilitary operation undertaken in Australia over the latter part of 1932 to address public concern over the number of emus said to be running amok in the Campion district of Western Australia. The unsuccessful attempts to curb the population of emus, a large flightless bird indigenous to Australia, employed soldiers armed with Lewis guns—leading the media to adopt the name "Emu War" when referring to the incident. While a number of the birds were killed, the emu population persisted and continued to cause crop destruction.
[...]
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Hans S
Sergeant
Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Emukriget 1932

Inlägg av Hans S » 18 feb 2019 12:37

Intressant. Tack. Smakar Emu bra?

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Skriv svar