Om krisen eller kriget kommer.

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Om krisen eller kriget kommer.

Inlägg av Hans S » 20 jul 2018 17:59

De kom till sist utrikes också.

Sidan 12.
Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp. Alla meddelande om att motståndet ska upphöra är falska.
Gav mig gåshud. Mot slutet när det fanns i telefonkatalogen vill jag minnas:
Alla meddelande om att mobiliseringen ska upphöra är falska.
Minns jag rätt?

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 21 jul 2018 00:23

Du minns rätt.
okk_tele82.jpg
Det jag reagerar på i 80-talsversionen är uppmaningen att organisera motståndsrörelse i händelse av ockupation. Känns lite diskutabel.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 21 jul 2018 13:18

Tack Horrocks.
Det jag reagerar på i 80-talsversionen är uppmaningen att organisera motståndsrörelse i händelse av ockupation. Känns lite diskutabel.
Jag reagerar inte alls på det, hur menar du?

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 22 jul 2018 21:13

Konsekvenser för civilbefolkning vs de tveksamma militära vinsterna. Hänvisningen till folkrättens skydd för motståndsrörelser känns lite naiv med tanke på hur det i realiteten sett ut.

Det verkar inte funnits med i de tidigaste utgåvorna av broshyrerna men tillkommit 1961.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 23 jul 2018 14:42

1961, intressant, då är vi jämngamla. Ok då förstår jag hur du menar. Spontant tänker jag på Warszawa 1944 där motstånds-männen och -kvinnorna faktiskt fick kombattantstatus. Men jag är också tveksam om sovjeterna hade följt folkrätten.

Militärt sett tror jag det finns vinster, inget motstånd och du behöver bara ha symbolisk bevakning bakom linjerna. Med motstånd binder du stora styrkor för bevakning och det är där värdet finns. Inte så mycket de nålsticken de kan ge.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 23 jun 2019 22:41

Hittade idag mitt originaltryck från 1943 av "Om kriget kommer" när jag nu påbörjat det stora sommarprojektet - att gå igenom och arkivsäkra hela min samling. Så fler intressanta saker kommer att dyka upp här den närmaste tiden.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 08 jul 2019 21:09

"Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen."

Om det gäller i dag så är det ju bara att ladda bössan knalla till Rosenbad och snacka förstånd med "svetsarn". Det är ju han med tillhörande pack som i dag är det största hotet mot detta lands säkerhet.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 09 jul 2019 07:14

Horrocks skrev: Konsekvenser för civilbefolkning vs de tveksamma militära vinsterna. Hänvisningen till folkrättens skydd för motståndsrörelser känns lite naiv med tanke på hur det i realiteten sett ut.
Lite av vad de lärde ut under min militärtjänstgöring. Civilmotstånd eller gerillakrig var inget att trakta eftersom det skulle drabba civilbefolkningen så hårt.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 09 jul 2019 11:32

Waldo skrev:
08 jul 2019 21:09

Om det gäller i dag så är det ju bara att ladda bössan knalla till Rosenbad och snacka förstånd med "svetsarn". Det är ju han med tillhörande pack som i dag är det största hotet mot detta lands säkerhet.
Vad exakt menar du?

Är det allmänt politikerförakt eller har du något konkret skäl med fakta som grund för att du anser att man ska ta till vapen mot en demokratiskt vald regering?

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 09 jul 2019 11:42

Lansen skrev:
09 jul 2019 07:14
Horrocks skrev: Konsekvenser för civilbefolkning vs de tveksamma militära vinsterna. Hänvisningen till folkrättens skydd för motståndsrörelser känns lite naiv med tanke på hur det i realiteten sett ut.
Lite av vad de lärde ut under min militärtjänstgöring. Civilmotstånd eller gerillakrig var inget att trakta eftersom det skulle drabba civilbefolkningen så hårt.
Jag vill minnas att det var lite liknande tongångar på min tid också. Romantiken kring andra världskrigets motståndsrörelser och något mer sentida gerillakrig hade nog hunnit lägga sig lite vid det laget. Lite off topic, men läste nyligen en artikel om just den franska motståndsörelsen där man refererade till förhör med Albert Speer efter kriget. På frågan om motståndsrörelsen inverkan på tyska krigsansträngningarna svarade han "French resistance - what french resistance?"

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 09 jul 2019 19:26

Horrocks skrev:
09 jul 2019 11:32
Waldo skrev:
08 jul 2019 21:09

Vad exakt menar du?

Är det allmänt politikerförakt eller har du något konkret skäl med fakta som grund för att du anser att man ska ta till vapen mot en demokratiskt vald regering?
Jag tycker bara att den mannen för en ur min synvinkel dålig politik. Sitta och glassa med Obama är väll hans grej. Tror han helst vill föra en politik där han kan fortsätta så och inte ta tag i sånt som behöver åtgärdas. Typ försvar, polisväsende och integration. (Helt OT i denna tråd. Ber om ursäkt för det.) Han har väll jobbat fackligt och min erfarenhet av fackfolk är att dom är av den typen som är minst intresserade av att knega. Typ mycket snack osv. (OT igen.)

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 11 jul 2019 12:18

OK, då förstår jag. Eftersom han sitter som ansvarig för en svag minoritetsregering så tror jag att det är orealistiskt att förvänta sig krafttag i någon riktning. Jag tror att du kanske överskattar makten hos en statsminister - en regering måste få sina förslag godkända i riksdagen, så det är där den egentliga makten ligger.
Situationen är en konsekvens av det svenska proportionella valssystemet som innebär stor risk för svaga regeringar oavsett kulör. De flesta länder som har liknande system har genom historien ofta haft svaga regeringar. Sverige, och i någon mån (Väst)tyskland, har egentligen varit lysande undantag under efterkrigstiden.

Sen har jag väl en annan syn på fackliga företrädare, kanske för att jag själv har varit en sådan på lokal nivå i perioder. Ett ganska otacksamt jobb som oftast är ideellt. Dock lärorikt.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 23 jul 2019 09:15

Har också jobbat lite fackligt. Roligast var på den tunga industrin, typ alla rökte och djädrar vad de söps på kurser och konferenser. :skratt:

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 23 jul 2019 21:40

Triss i krig/kris när det blev skåpinventering ikväll.
Utgåvorna från 1943, 1961 respektive 2018 :)

Bild

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 24 jul 2019 11:14

Jag är jämngammal med mittenutgåvan och undrar hur jag kommer ihåg omslaget - måste ha legat hemma eller hos släktingar.

Kan du inte ge en lätt version av vad du bedömer vara skillnaderna mellan de tre?

MVH

Hans

Skriv svar