Bokrea

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Bokrea

Inlägg av Lansen » 22 feb 2018 21:49

Någon som handlar på bokrean fortfarande? Har ni några tips?

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re: Bokrea

Inlägg av Trismegistus » 22 feb 2018 22:36

Det blev ett par förbeställda titlar, bl.a. "Droger i tredje riket : det dopade blixtkriget" av Norman Ohler, "De glömda blockadbrytarna : krigsdramatik på svenska västkusten 1939-1945" av Anders Johansson; "Djävulens dagbok : Alfred Rosenberg och tredje rikets försvunna hemligheter" av Robert Wittman samt "Om kriget kommer" (om civilförsvaret i framför allt Stockholmsregionen under kalla kriget.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 23 feb 2018 06:35

I år tyckte jag det var tunt och många böcker hade jag ju redan köpt förra året.
Och så var jag lite lat så jag drog iväg en förbeställning på en nät bokhandel.
B.l.a också Djävulens dagbok men sedan Christer Bergströms bok om slaget om Storbritannien. Har aldrig läst nått av honom så det ska bli spännande. Han verkar ha en fäbless för att ta död på myter och i denna handlar det väl om Engelska förlust siffror som ska vara underdrivna.
Sedan minns jag inte vad det var mer, jag får återkomma. (måste till jobbet.)

Sonderling

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 23 feb 2018 08:41

Jag hittade några som jag är intresserad av:
Roten till det onda : uppdelningen av Mellanöstern 1916–2016 av Ingmar Karlsson
Sin egen värsta fiende : essäer om spanska inbördeskriget av Nathan Shachar
Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 25 feb 2018 16:47

Sonderling skrev:
23 feb 2018 06:35
I år tyckte jag det var tunt och många böcker hade jag ju redan köpt förra året.
Och så var jag lite lat så jag drog iväg en förbeställning på en nät bokhandel.
B.l.a också Djävulens dagbok men sedan Christer Bergströms bok om slaget om Storbritannien. Har aldrig läst nått av honom så det ska bli spännande. Han verkar ha en fäbless för att ta död på myter och i denna handlar det väl om Engelska förlust siffror som ska vara underdrivna.
Sedan minns jag inte vad det var mer, jag får återkomma. (måste till jobbet.)

Sonderling
Ja förutom ovan nämnda böcker så blev det:

Gömda krigsfartyg: Nicholas Veronico
Handlar om sjunkna vrak, har bläddrat i den på bibblan och tänkte denna vill jag ha!

Zinkpojkar: Aleksijevitj, Svetlana
Om Ryska soldater i Afghanistan, nått som nästan glömts bort nu.

Ja sedan Våld och Islam av Adonis Men ja det är ju ingen historisk bok mer samhälle.. Utöver detta funderar jag på att gå till den fysiska Akademibokhandeln och titta lite på diverse skönlitteratur och annat.

Sonderling

PS Nathan Shachars bok om Spanska inbördeskriget är en höjdarbok. Lånade den på bibblan förra året. Läste den och insåg hur lite man visste om Spanska inbördeskriget. Kriget haringet kvinnligt ansikte köpte jag förra året men har inte hunnit läsa ännu.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 14 mar 2019 12:46

Nå, köpte ni nått?

Tja det blev ju nån hyllmeter till om man räknar med romaner, deckare och två fågelböcker. Och jag som alltid lovar mig själv att hålla igen tills jag läst förra årets böcker. :oops:

Landet utanför: Sverige och kriget 1939-1940 - Henrik Berggren
Hörde så mycket gott om den på radio att jag bara var tvungen att köpa.

Den tyske officerens hustru: En judinnas överlevnad i Nazityskland - Edit Hahn Beer
Intressant biografi, vet inte om det är åldern men biografier intresserar mig mer och mer.

Det hemliga andra världskriget: spioner, specialoperationer och underrättelse verksamhet 1939-1945 - Gavin Mortimer

Vet inte vad jag väntade mig men det är det gamla vanliga "hemliga". Mer kanske för den unga vuxna läsaren?

Min granne nazisten: Hur Hitlers hantlangare fick en fristad i USA - Eric Lichtblau
Ska bli intressant att läsa om. Får alltid vibbar av gamla serie magasin som Agent x9 när jag läser om sånt här.

Vikingarnas värld - Kim Hjardar
Köpte den som present till farsan för att ersätta hans vikingabok från 1967 men även denna kan nog mer passa unga vuxna?

Amerikanska inbördeskriget - Tomas Sörensen
På 90-talet förläste jag mig om den här konflikten, tänker alltid jag skulle börja igen. Men var osäker, har hört lite kritik på denna bok, kanske här på forumet?

Det Svenska sveket 1939-1945- Erik Veum
Mina norska gener vill veta mer!

Special bokrea adlibris:
Arnhem: Tysklands sista seger - Anthony Beevor
Ja men jag gillar Beevor, fast en del menar att han kör om gammal allierad propaganda.

Sonderling

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 15 mar 2019 21:51

Då det sällan är några titlar som tar slut omedelbums på bokrean nuförtiden så höll jag mig till min plan att shoppa det mesta när handlarna börjat rea ut titlarna och i dagarna hände det: ICA Maxi har nu t.ex. 30%, Akademibokhandeln 50% på reapriset och Adlibris & Bokus rear även dom ut delar av sortimentet - så det var bara att skrida till verket. :)

Bland annat blev det:

Blodets renhet: en historisk studie av svensk antisemitism av Lena Berggren

Sverige och Nazityskland: skuldfrågor och moraldebatt av Lars M Andersson & Mattias Tydén

Sverige och förintelsen : debatt och dokument om Europas judar 1933-1945 av Ingvar Svanberg

Hitlers lojala musiker : hur musiken blev ett vapen i Tredje Rikets propaganda av Anders Carlberg

Skriv svar