Modern krigsstratergi?

Här diskuteras ämnen som inte passar in i de övriga kategorierna och som eventuellt sträcker sig över flera tidsepoker.
Skriv svar
Okänd soldat
Aspirant
Aspirant
Från: Kronoberg
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Taktik
Kontakt:

Modern krigsstratergi?

Inlägg av Okänd soldat » 04 apr 2014 15:51

Hejsan, är en ny medlem här på forumet och väldigt intresserad i krigsstratergi. Jag undrar bara om ni här på forumet har tips på böcker som är ''must read'' för att verkligen kunna förstå krigets konst? Har Art of War och håller på att beställa von Clausewitz böcker. Finns det möjligtvis någon som även behandlar modern krigsföring? Kriget ser ju inte likadant ut nu som för 100 år sedan, än mindre för 1000+ år sedan.

Tack för mig :hail: .

Combatsanta
Menig
Menig
Från: Skåne
Militär Grundutb: Vapenvägrare
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Modern krigsstratergi?

Inlägg av Combatsanta » 11 jun 2014 13:57

Det finns säkert något drygt verk. Jag får uppfattningen att det är ett så brett ämne att det egentligen inte är möjligt att göra något överskådligt. Alla konflikter enligt min mening har sina egna strategier beroende på teknologi, militära och politiska objektiv m.m. Hittar man en period som är intressant och man läser några böcker om det, så framkommer strategin nog snart relativt tydligt. Känns lite som att försöka hitta en komplett bok om strategier i "dataspel." :fundersam:

/Ten

Sonderling
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 15 jun 2014 12:40

Marco Smedberg har ju skrivit en uppsjö böcker om modenr krigföring. Militärledning, krigföring, om stridens grunder m.m.
De finns säkert att låna på biblan.
Sedan är det väl som så mycket annat nuförtiden att allt ändras så snabbt. Är annars väldigt intresserad av GWOT men märker att de böcker som kommer ut ofta känns iaktuella efter bara nått år.
Hörde på SR att Rysslands taktik angående Ukraina vittnade om en ny doktrin eller Strategi. (Är en sådan där P1 lyssnare.) Om jag inte minns fel så handlade det mer om hot om våld och infiltration än om direkta våldshandlingar.

Sonderling

Skriv svar