Nytt massmord i USA

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re: Nytt massmord i USA

Inlägg av Lansen » 10 jan 2013 14:31

Ja det är ju inte första gången man läser om hur vapenbruket är negativt för USA. Att det rent av får demografisk betydelse är ganska skrämmande. Det är ju ganska självklart att lättillgängliga vapen är skadligt. Häftiga vredesutbrott kan enkelt sluta i mord medans det utan vapen istället blir smäll på käften. Dessutom så blir det en hel del vådaskjutningar och det finns dessutom så pass mycket vapen i hemmen att i stort sett varje psykiskt instabil person vet var han kan hämta ett vapen.

_Pal_
Aspirant
Aspirant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Flygvapnet
Intresse: Kalla kriget
Kontakt:

Inlägg av _Pal_ » 15 jan 2013 08:01

Galen städare stjäl tåg och försöker köra in i bostadshus!

Dags att förbjuda tåg?

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Re:

Inlägg av BRPedersen » 15 jan 2013 08:38

_Pal_ skrev:Galen städare stjäl tåg och försöker köra in i bostadshus!

Dags att förbjuda tåg?
När det sker för 4:e gången på ett år, med ett femtiotal dödade, att städare, annan tågpersonal, banarbetare eller andra som arbetar nära tågen men inte skall gå in förarhytten stjäl ett tåg, då är det dags att se till att mordredskapen (läs loken) blir mycket svårare att komma åt.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 15 jan 2013 10:00

För att återgå till tråden pekar en Joe Olsson, "journalist bosatt i Kina", på Newsmill att man i det landet tycks ha samma förkärlek för att attackera skolor men med betydligt mera mänskligt resultat. Skälet skall enligt honom vara att det i praktiken är omöjligt att vare sig skaffa eller inneha skjutvapen för den vanlige kinesen. Istället använder man knivar.

Således: man har också psykopater och knäppgökar, men med betydligt sämre beväpning. Den enda slutsats jag kan dra av det är att det är just vapnen som gör skillnaden.

Hela inlägget:
http://www.newsmill.se/artikel/2012/12/ ... apen-d-dar
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 15 jan 2013 15:19

Senaste nytt på vapenfronten over-there: New York går ut och sätter åt vapenspridningen. NRA kontrar med att säga att det är dataspelen som gör folk våldsamma. En 12-åring döms för mord (han var 10 då han sköt sin far med pistol)

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Från: Skåne
Intresse: Utrustning & vapen
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 19 jan 2013 19:28

Lansen skrev:Häftiga vredesutbrott kan enkelt sluta i mord medans det utan vapen istället blir smäll på käften..
Eller kniv vilket ju är väldigt vanligt här i landet.
York skrev:Ökad tillgång till skjutvapen anges som EN viktigt orsak till höga siffran för mord och självmord.
Another important environmental influence on homicide and suicide rate is the ease of access to firearm, which has a strong association with the homicide rates.
(s.205)
Mycket intressant undersökning som jag bara skummat igenom, utan att ens försöka med en sammanfattning så tycker jag det är än mer uppenbart att problemet inte bara löses av ett vapenförbud, som man dessutom inte praktiskt kan följa upp. Att peka ut vissa vapens kosmetiska detaljer och ett förbud av dessa är naivt och, törs jag säga, korkat.
(om man menar att stoppa skolskjutningar och liknande)
AndersB skrev:För att återgå till tråden pekar en Joe Olsson, "journalist bosatt i Kina", på Newsmill att man i det landet tycks ha samma förkärlek för att attackera skolor men med betydligt mera mänskligt resultat. Skälet skall enligt honom vara att det i praktiken är omöjligt att vare sig skaffa eller inneha skjutvapen för den vanlige kinesen. Istället använder man knivar.

Således: man har också psykopater och knäppgökar, men med betydligt sämre beväpning. Den enda slutsats jag kan dra av det är att det är just vapnen som gör skillnaden.

Hela inlägget:
http://www.newsmill.se/artikel/2012/12/ ... apen-d-dar
Tyvärr läser jag detta som att "det är ok för det är inga [onda] skjutvapen med, det är sådant man får räkna med". Jag tycker att det viktigaste är att det inte händer attacker mot skolbarn, oavsett val av vapen.

Jag hoppas verkligen detta belyses ur ett större helhetsperspektiv, som faktiskt i slutänden gör skillnad.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 23 jan 2013 19:57

2Sharp skrev:Eller kniv vilket ju är väldigt vanligt här i landet.
Dock inte på långa vägar lika dödligt som ett halvautomatiskt gevär.

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 24 jan 2013 07:21

Lansen skrev:
2Sharp skrev:Eller kniv vilket ju är väldigt vanligt här i landet.
Dock inte på långa vägar lika dödligt som ett halvautomatiskt gevär.
Samtidigt är det mer än dubbelt så vanligt med fullbordat dödligt våld med kniv än med skjutvapen, men menar du då att det är försumbart för att det inte är skjutvapen? Oftast i nära relationer på hemmaplan med låg social status, inte sällan med psykisk sjukdom.
Är det inte rimligt att det viktigaste fokuset bör vara att förhindra dessa händelser snarare än att först och medt fokusera på skjutvapen med specifika, kosmetiska detaljer?

Dessutom ökar sannolikt det dödliga våldet med illegala vapen, hur skall ett förbud hjälpa där?

Vapenbegränsning är en del i lösningen, men inte den optimala, slutgiltliga lösningen.

Återigen påpekar jag att du inte kan, eller vill, dela med dig av din tanke på hur de befintliga vapnen skall samlas in.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 24 jan 2013 07:34

Det är väl just för att knivar också kan vara farliga som det är förbjudet är bära slika på allmän plats.
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 24 jan 2013 08:08

AndersB skrev:Det är väl just för att knivar också kan vara farliga som det är förbjudet är bära slika på allmän plats.
Ja visst är det sannolikt så, men då merparten av det dödliga våldet sker på hemmaplan har det förbudet ingen möjlighet att nå någon effekt i de fallen.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 25 jan 2013 12:19

2Sharp skrev:Samtidigt är det mer än dubbelt så vanligt med fullbordat dödligt våld med kniv än med skjutvapen, men menar du då att det är försumbart för att det inte är skjutvapen? Oftast i nära relationer på hemmaplan med låg social status, inte sällan med psykisk sjukdom.
Skjutvapen finns det i stort sett ingen nytta med att ha i samhället. Knivar kan du inte förbjuda eftersom de finns i varje kök. Samma sak med dåliga relationer och psykisk sjukdom, de går inte att förbjuda.

Du slingrar dig och försvara din vapenhobby ganska intensivt. Varje vecka kommer det dock nya rapporter och skottlossning i USA (de fria vapnens förlovade land) och en ganska enig omvärld bedömer att detta beror på den stora spridningen av vapen samt en sorts vapenkultur som följer med det. Vi måste stävja detta i tid så vi inte går samma utveckling till mötes. Barnen skall ha en trygg framtid utan vapen och vapengalningar.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 25 jan 2013 12:46

I USA har man en skjutvapentäthet på 88,8 vapen/100 invånare. Man har en mordfrekvens på ungefär 4,8 mördade/100 000 invånare. Under åren 2000-2010 begicks 67% av morden med skjutvapen.

I Sverige har vi en vapentäthet på 31,6/100 invånare. Vi har en mordfrekvens på cirka 1 mördad/100 000 invånare, och enligt BRÅ så sker ungefär 20% av dem med skjutvapen.

Jag tycker att siffrorna talat sitt tydliga språk, ju högre frekvens skjutvapen det finns i samhället, desto fler blir skjutna.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 25 jan 2013 15:11

Min poäng är att det kommer fortfarande att inträffa mord och liknande, därför vill jag se större fokus på de personer som begår gärningen än ex: ett förbud mot skjutvapen som en universiell lösning på problematiken.

Jag har upprepade gånger ställt frågan om hur Lansen ser att man rent praktiskt skall följa upp ett totalförbud, eller för den delen ett förbud för vissa vapen, men, för att använda hans egna uttryck, så slingrar han sig och vill eller kan inte svara på frågan.

Endast ett förbud löser inte problematiken i USA, mängden vapen är ju redan så stor att förbudet kommer inte att ha någon effekt på många, många år.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Re:

Inlägg av BRPedersen » 25 jan 2013 15:52

2Sharp skrev: Endast ett förbud löser inte problematiken i USA, mängden vapen är ju redan så stor att förbudet kommer inte att ha någon effekt på många, många år.
Skall man strunta i att införa nya lagar bara för att effekten av dem kommer att dröja menar du?

De flesta lagar som införs gäller inte retroaktivt, de nya restriktivare vapenlagarna som man nu diskuterar i USA kommer inte leda till att man skickar ut miljontals federala agenter för att konfiskera varenda icke-tillåtet vapen och köra bakgrundskontroller på alla vapenägare. Man kommer ta vapnen när de dyker upp på olika sätt. Det kommer att ta många år innan lagarna får full effekt, men man måste ju börja någon gång, eller hur? Till slut kanske man kan uppnå ett samhälle där de enda lagliga vapnen som finns är de som tillhör poliser och liknande, och en mindre del av samhället som jägare och hobbyskyttar, och dessa bör då vara lättare att hålla koll på än som nu när det ligger vapen i var och varannan skrivbordslåda.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av 2Sharp » 26 jan 2013 00:45

BRPedersen skrev:
2Sharp skrev: Endast ett förbud löser inte problematiken i USA, mängden vapen är ju redan så stor att förbudet kommer inte att ha någon effekt på många, många år.
Skall man strunta i att införa nya lagar bara för att effekten av dem kommer att dröja menar du?
Absolut inte, men det är ju vitalt att hindra även i nutid. Där är jag helt övertygad om att endast ett förbud inte är en lösning. Delar av Obamas förslag där man inte fokuserar på vissa vapenteknisk detaljer är ju riktigt bra, men den diskussionen tycker jag kommer i skymundan.
Jag hade velat se en mer mångfacetterad, sansad diskussion som inte främst bygger på känslomässiga åsikter.

Skriv svar