Det tyska fordonsläget 1 januari 1945

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2740
Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Ort: Västerås
Kontakt:

Det tyska fordonsläget 1 januari 1945

Inlägg av Trismegistus » 26 aug 2012 15:16

När man läser böcker om de tyska materiella förlusterna så är det oftast uteslutande pansarfordonen som tas upp. Därför var det extra kul att stöta på detta dokument där man redogör för förlustsiffrorna gällande sina icke-bepansrade fordon samt även för de nya fordon som tillkom under perioden.

Ser man till exempel på lastbilar (LKW) så har tyskarna under perioden 1943-12-01 till 1944-11-30 förlorat hissnande 118 739 stycken fordon på de olika fronterna. Man ser även att september 1944 var en tung månad för lastbilarna då 8565 stycken gick förlorade, mot "bara" 2526 stycken i november. Tittar man å andra sidan även på tillskotten (Zugänge) under samma period så man ändå att siffrorna hamnar på plus - man har producerat fler lastbilar än vad man förlorat. Till viss del tack vare erövrade fordon som anges inom parentes.

I slutändan så ligger man dock på ett kraftigt underskott gällande lastbilar då man den 1 december 1944 saknar 38209 lastbilar för att uppfylla behoven, vilket syns i kolumnen Gesamtfehlbestand till höger.

Bild

Och så här ser motsvarande siffror ut om man delar upp det på de olika fronterna:

Osten:
Här ser man om vi fortsätter med lastbilarna (LKW) att drygt 80 000 av de 120 000 förlorade fordonen är ryssarnas förtjänst.
Bild

Westen:
Bild

Norden:
Bild

Südosten:
Bild

Südwesten:
Bild

Jag har även mostsvarande data för pansarfordonen, så är det någon som är intresserad av även detta så säg till.

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Inlägg: 1492
Blev medlem: 03 sep 2006 19:11
Kön: Man
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 26 aug 2012 19:01

Sjuka siffror när man tänker på det... Vilket jobb att hålla reda på siffrorna.

Kettenkrd. samt kettenschl. Vad är det? Någon typ av fordon med band men vad?

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2740
Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Ort: Västerås
Kontakt:

Re:

Inlägg av Trismegistus » 26 aug 2012 20:00

Waldo skrev:Sjuka siffror när man tänker på det... Vilket jobb att hålla reda på siffrorna.

Kettenkrd. samt kettenschl. Vad är det? Någon typ av fordon med band men vad?
Kettenschlepper är bandtraktor; Kettenkrad - eller närmare bestämt SdKfz 2 Kleines Kettenkraftrad HK 101 - var den motorcykelliknande skapelsen med band bak:
Bild

Angående tyskarnas fanatism gällande insamlande av statistik så stannade det inte vid att räkna utslagna lastbilar. Här under har vi siffrorna för november 1944 gällande erövrat material på västfronten. Till att börja med ser ju allt "normalt" ut, en hel del handeldvapen, ett par jeepar. Sedan kommer man till sidan två där tyskarna nu går ner på en sådan detaljnivå att de börjar räkna erövrade sandsäckar (Sandsäcke); stålhjälmar (Stahlhelme) och sovsäckar (Schlafsäcke).
2500 erövrade sandsäckar för november får väl ses som ett bra kap för en månad :)

Bild
Bild

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Inlägg: 5313
Blev medlem: 17 feb 2005 01:54
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Andra världskriget
Ort: Västmanland
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av patrick05 » 26 aug 2012 20:35

Trismegistus skrev:Angående tyskarnas fanatism gällande insamlande av statistik så stannade det inte vid att räkna utslagna lastbilar.
Börjar misstänka att de som arbetade med den här statistiken senare fick jobb att sköta statistik för MLB (Major Leauge Baseball), de torde åtminstone vara kvalificierade för arbetet. =)
(För att klargöra, i MLB förs statistik över precis allt, från hur varje slagman presterar mot olika kastare vid olika tidpunkter, temperatur o.s.v., till hur kastaren (pitchern) presterar inomhus, på kvällsmatcher eller mot höger-/vänsterhänta slagmän o.s.v.)
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2740
Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Det tyska fordonsläget 1 januari 1945

Inlägg av Trismegistus » 26 aug 2012 20:59

Det värsta av allt är att den här statistiken inte är den värsta. Det som verkligen når MLB-klass är redogörelserna för ammunitionsförbrukningen - per patrontyp. För december 1944 är den rapporten på 6 st A4-sidor!!! Och då gör man även skillnad på uppskattad förbrukning (geschätzte Zahlen) och slutgiltig förbrukning (endgültige Zahlen). Det som är uppskattad förbrukning en månad kontrolleras och förs upp som slutgiltig förbrukning på nästa månads rapport.

Exempel på sida 1 av 6:
Bild

Visst, det var ett viktigt jobb för att se vilka vapentyper som började få slut på ammunition, men vilken organisation och tid det måste ha krävts bara för att samla in informationen.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Inlägg: 3218
Blev medlem: 08 dec 2006 19:35
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Ort: Värmland
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 27 aug 2012 08:08

Alltså.
Helt sjuk statistik.
Hur tog man in detta på dom olika nivåerna?
Dom cheferna som fick tillgång till denna enorma summa av fordon som var förstörda måste ha förstått och känt vart vindarna bar. Hur förde man detta vidare till toppnivå?
Funderar på om man inte förskönade bilden av slutsumman för Hitler och dom närmsta männen.
Har också för mig att Hitler vid något tillfälle nämnde att han ej längre vill höra talas om hur mycket som är förstört och matrial som försvunnit.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2740
Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Det tyska fordonsläget 1 januari 1945

Inlägg av Trismegistus » 27 aug 2012 19:48

Förlustsiffrorna kom inte direkt till Hitlers kännedom utan letade sig dit via sändebud från OKW.
Statistiken över tillgängliga stridsvagnar (se annan post) gick direkt till Führerhögkvarteret där en av hans Wehrmacht-adjutanter, Erik von Amsberg var en av de 20 mottagarna för månadssammanställningen.
Informationen om fordonsförlusterna stannade inom armén och OKW liksom även statistiken över vapenförluster och ammunitionsförbrukningen.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Inlägg: 3218
Blev medlem: 08 dec 2006 19:35
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Ort: Värmland
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 28 aug 2012 08:53

Som man misstänkte då.
Sen om Hitler krävde svar så förskönade man fakta ?
Fanns nog inte många som tordes säga sanningen om hur bedrövligt läget var.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Inlägg: 1537
Blev medlem: 25 okt 2004 15:44
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Det tyska fordonsläget 1 januari 1945

Inlägg av AndersB » 28 aug 2012 11:43

Vilket allt påminner mig om det klassiska skämtet om statistik: har du ena handen i kastrull med kokande vatten och den andra i en frysbox mår du genomsnittligt bra.

Eller från min branch (marknadsföring): fråga inte om du inte kan utnyttja svaret.

Eller ordspråket: inte se skogen för bara trän.

Fast nu så här efteråt framstår ju de tyska förlusterna och den tyska kapaciteten med stor tydlighet. Sanningen ligger i betraktarens öga, säger man, men den ligger också i summan av kardemumman, d.v.s. summan av alla sådana här enskilt oviktiga men sammantagna så avgörande fakta.

(Om inte annat är sådana här detaljer oumbärliga när man behöver slå folk i huvet i den ena eller andra diskussionen. Nördstämpeln får du leva med. Fast kompisen som blev medicine doktor på något litet hår i tarmen skälls aldrig för att vara tarmhårsnörd. Olika falla ödets nycker.)
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Inlägg: 1492
Blev medlem: 03 sep 2006 19:11
Kön: Man
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 28 aug 2012 18:42

Statistikehållningen är imponerande får jag väll också hålla med om! Motorcykeln med band har man ju sett bilder på och den är nog den häftigaste skapelsen i kriget. :D

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Inlägg: 5313
Blev medlem: 17 feb 2005 01:54
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Andra världskriget
Ort: Västmanland
Kontakt:

Re:

Inlägg av patrick05 » 29 aug 2012 11:38

Waldo skrev:Statistikehållningen är imponerande får jag väll också hålla med om! Motorcykeln med band har man ju sett bilder på och den är nog den häftigaste skapelsen i kriget. :D
Då kan det vara läge att visa hur de såg när de användes, och passande nog används dessa av bergsjägare, vilka tillsammans med fallskärmsjägarna var de tänkta användarna för detta transport/dragfordon.

"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

RoL1
Aspirant
Aspirant
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 sep 2012 10:01
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Pansar
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Det tyska fordonsläget 1 januari 1945

Inlägg av RoL1 » 17 sep 2012 10:04

Det skulle vara oerhört intressant om Du även kunde lägga upp fordonsläget beträffande de pansrade fordonen.

Mvh
//RoL1

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2740
Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Det tyska fordonsläget 1 januari 1945

Inlägg av Trismegistus » 17 sep 2012 19:36

RoL1 skrev:Det skulle vara oerhört intressant om Du även kunde lägga upp fordonsläget beträffande de pansrade fordonen.

Mvh
//RoL1
Absolut, "problemet" - om man nu kan benämna det så - är att det inte finns någon samlat översikt över just dessa, utan dessa presenteras separat för varje krigsskådeplats. Men vi börjar med östfronten. Det är på sitt MÖP:iga sätt kul att tyskarna verkligen redogör för i princip varje modell dom hade rullande - och det var ju ett par.

Man kan även se att det är ryggraden i pansarvapnet som står för både majoriteten av förlusterna samt påfyllnaden av nya vagnar, dvs Panzer IV L/48; Panzer V L/70; StuG III L/48 samt halvbandvagnar. Intressant att notera är att stora mängder Sturmhaubitze 42 både förstörts och ersatts under perioden, samt att även Sprengstoffträger B IV verkar haft ett par kärva månader med stora förluster.

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 2740
Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Det tyska fordonsläget 1 januari 1945

Inlägg av Trismegistus » 17 sep 2012 19:45

Och här forsätter vi med motsvarande statistik för västfronten.

Vid sidan om att man ser att Jagdpanzer-produktionen kommit igång på allvar och att tillskotten är högre än förlusterna så finns det mest fantastiska att hitta på den tredje sidan, gällande förluster av halvbandvagnar (m.Schtz.Pz.Wg.). Under enbart September förlorade tyskarna svindlande 1403 stycken fordon och fick under samma period endast 304 stycken som tillskott. Jämför man sedan med oktober-november så sjunker förlusterna till mer acceptabla nivåer, tvåsiffrigt istället för fyrsiffrigt.
Bild
Bild
Bild

RoL1
Aspirant
Aspirant
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 sep 2012 10:01
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Pansar
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av RoL1 » 18 sep 2012 12:03

Mycket intressant - stort tack!
//RoL1

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst